چهارشنبه 19 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان: بدون حمايت ايران پيروزی در جنگ ۳۳ روزه ممکن نبود، در حمص اتفاقی نيفتاده، فارس

خبرگزاری فارس: دبيرکل حزب الله لبنان طی سخنانی به مناسبت هفته وحدت و با تبريک سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی ايران، پيروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه بر رژيم صهيونيستی را ناشی از حمايت‌های همه جانبه ايران دانست و گفت: ايران «توازن قوا» را به نفع امت اسلامی تغيير داد.

به گزارش فارس، "سيد حسن نصرالله" دبيرکل حزب الله لبنان طی سخنانی که به مناسبت هفته وحدت ايراد کرد در ابتدای سخنان خود ولادت پيامبر خاتم را به تمام مسلمانان جهان تبريک گفت.

وی همچنين با تبريک سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب افزود: همچنين به شما و تمام مسلمانان سالگرد تولد نواده عظيم الشان رسول الله، امام "جعفر بن محمد الصادق" (ع) و نيز سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب مبارک اسلامی ايران به رهبری امام خمينی (قدس سره) را تبريک می گويم.

دبيرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدت خستگی‌ ناپذير پيامبر اکرم در بنای تمدن عظيم اسلامی گفت: پيامبر اکرم (ص)، توانست امت و تمدن عظيمی را پايه گذاری کند. اما اين کار با چه چيزی انجام داد. ايشان کسی است که در شبه جزيره عربستان و از ميان ملتی که جهل، بی سوادی، جاهليت، خرافات، بت پرستی و تعصب های قبيله ای عشيره ای و خانوادگی، بر آن سايه افکنده بود، به پا خواسته است.

وی با اشاره به دوره جاهليت صدر اسلام و فضای حاکم بر آن دوره تاريک تصريح کرد: جامعه ای که کشتار در آن حاکم بود و هيچ حاکميت مرکزی بر پايه دين يا فرهنگ وجود نداشت و در واقع هيچ چيزی وجود نداشت و انحطاط در واقعيت فکری، دينی، اخلاقی و انسانی به حدی رسيده بود که پدر، دخترش را به دليل دختر بودن، زنده به گور می کرد. رسوال الله (ص) توانست در چنين شرايطی امتی بسازد. اين يک معجزه بود که امتی مومن، اخلاق مدار، ارزشی و متمدن را پايه گذاری کرد. امتی که توانست طی تنها چندين دهه تاريخی بسازد که هنوز ماندگار است و اين امت هنوز در جهان تاثيرگذار است و دارای جايگاه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب الله در ادامه قرآن کريم را معجزه ماندگار دانست و افزود: معجزه بزرگ پيامبر که با آن توانست چنين امتی را به پا کند، کتاب خداوند پاک و منزه يعنی قرآن کريم است که بايد به آن پناه برد و از آن کمک گرفت تا همان امت را بار ديگر بيدار کرد و به قيام وا داشت تا تحولی فکری، ايمانی، اعتقادی، اجتماعی، معنوی، تربيتی و فرهنگی ايجاد شود. اين قرآن با اين بلاغت و مضمون يک معجزه ماندگار است و بر قلب پيامبری امی در جامعه ای بی سواد نازل شده است. معجزه قرآن از آن جهت است که طی قرن های متمادی ملت ها را به مبارزه طلبيده است [ اما کسی تاکنون نتوانسته مشابه آن را بياورد.]

سيد حسن نصر الله در ادامه اظهار داشت: در عصر و دوره‌ای که هم اکنون در آن بسر می‌بريم و شاهد پيشرفت‌های علمی، فرهنگی، فکری، فلسفی و تمدنی چشمگيری هستيم، پس انديشمندان ، فيلسوفان ، نخبگان و تئوريسن‌ها و ادبای اين جهان چرا دور هم جمع نمی‌شوند تا بسان اين قرآن نمونه‌ای بياورند. اين چالش همچنان پايدار و اين معجزه الهی همچنان پا برجاست تا اين قرآن و آيات و کلمات و حروف آن را از هر کم و کاست يا تحريف به هر دليل و انگيزه‌ای مصون بماند و به همين دليل است که می‌بينيم اين قرآن مصون و محفوظ از هر گزند و بدی پس از ۱۴۰۰ سال به نسل‌های ما رسيده است، آيا نبايد اين مصون ماندن از تحريف و بيش و کمی را معجزه آشکار و عيان الهی برشمرد.

دبيرکل حزب الله لبنان پايه و اساس دينی که پيامبر (ص) آن را برای ما به ارمغان آورد، دعوت به يگانه پرستی و وحدت و مساوات ميان مردم و مخلوقات خدا دانست و گفت: از ديد اين آيين مخلوقات خدا به دو گروه طبقه بندی می‌شوند، يا برادر دينی تو هستند يا همسان تو در خلقتند (أو نظير لک فی الخلق) اين پايه و اساس دين ما و اعتقادات ماست.

سيد حسن نصر الله اظهار داشت: از اينجا وارد اولين بخش از سخنان خود می‌شوم که در آن به طور بسيار خلاصه به موضوع "وحدت اسلامی" می‌پردازم، ولی در شرايط کنونی که فتنه‌ها و مصيبت‌ها به شدت افزايش يافته و تشديد شده‌اند، بايد به دانشمندان و رهبران و سياستمداران و صاحبان فکر و انديشه و بطور کلی تمام کسانی را که خواهان حق و حقيقت و ملت حق و حقيقت و دين و امت و دنيا و آخرت حق و حقيقت هستند، به اين نکته جلب می‌کنم که بايد به مسئله اثبات اطلاعات و حقايق توجه داشت.


ايران پروژه «وحدت اسلامی» را به طور ويژه‌ای پيش برده است

دبيرکل حزب الله لبنان با اشاره به اينکه انقلاب اسلامی ايران بيشترين گام ها را در راه تقويت وحدت اسلامی برداشته، تاکيد کرد که اين وحدت هرگز به نفع مستکبران و اشغاگران نيست و آنها به دنبال متفرق کردن امت اسلام هستند.

به گزارش فارس، سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم جشن سالروز ولادت پيامبر اعظم که در مجتمع سيد الشهدا در ضاحيه برگزار شد، به عملکرد رسانه های مختلف در دوره اخير اشاره کرده و گفت که اوضاع عجيب و غريبی در اين عرصه به وجود آمده است، در اين اوضاع اظهاراتی را به اشخاص نسبت می دهند که اصلا از شخص صادر نشده است، بعد درباره اين اظهارات مواضع و تحليل‌ها و جنگ های مختلفی را آغاز می کنند، آنها وقايع و اتفاقاتی را از خود می تراشند و مواضعی را بر اساس اين اتفاقات که اصلا روی نداده و اتفاقاتی که مورد تحريف و شايعه سازی قرار گرفته، اتخاذ می کنند، اين چيزی است که در هر ساعت و لحظه ای انجام می شود و اگر انسان بخواهد تمامی شايعات عليه خود را رد کند، نمی تواند غير از صدور بيانيه های تکذيبيه کار ديگری انجام دهد.

وی در ادامه به موضوع وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت که در طول صدها سال گذشته حتی قبل از انقلاب اسلامی در ايران بسياری روی اين پروژه کار کرده بودند، اما شکی نيست که پيروزی اين انقلاب به رهبری امام خمينی در سال ۱۹۷۹ و موجوديت دولتی با اهميت و وسعت جمهوری اسلامی ايران و رويکرد اين کشور در اين خصوص و فعاليت های موسساتی فکری و رسانه‌ای آن طی ساليان گذشته در اين زمينه ايده و پروژه وحدت اسلامی را به طور ويژه‌ای پيش برده است.

وی تاکيد کرد که هنگامی که از وحدت اسلامی سخن به ميان می آيد، هرگز اين معنی مد نظر نيست که مذهب های اسلامی در يک مذهب واحد ذوب شوند يا اينکه تمامی مسلمانان پيرو يک مذهب خاص باشند.

دبيرکل حزب الله لبنان تاکيد کرد که هرگز اين موضوع مطرح نبوده که شيعيان سنی يا سنی ها شيعه شوند، اين يک توهم برای تحريک عليه اين پروژه است، پروژه وحدت اسلامی از همان ابتدا ايده تکه تکه کردن مسلمانان و دور کردن آنها از يکديگر و افزايش درگيری ها و دامن زدن به آنها را رد و تاکيد کرده که ملت های اسلامی بايد به هم نزديک شوند و همديگر را بشناسند و به دنبال منافع عالی خود به عنوان امت اسلام باشند و با هم در راه خدمت به اين منافع همکاری کنند، بنابراين هرگز از آنها خواسته نمی شود که يکی از آنها در زمينه جزئيات مسايل عقيدتی يا فروعات فقهی در مقابل ديگران عقب نشينی کند.

نصرالله تصريح کرد که ايده وحدت اسلامی به هر انسان عاقلی عرضه شود اعلام خواهد کرد که اين به نفع مسلمانان و مسيحيان است و کسانی که در شرق زندگی می کنند نيز بايد مسلمانان را بشناسند و با آنها همکاری کنند.

وی ادامه داد: طبيعی است که مستکبران و استعمار گران جهان و اشغالگران و کسانی که به دنبال مسلط کردن خود بر مردم هستند، هيچ منافعی در وحدت کلمه امت اسلام ندارند و در اين راستا در محور "تفرقه بينداز و حکومت کن" عمل می کنند؛ آنها هرگز اجازه اين کار را نمی دهند، چرا که می خواهند بر منابع نفتی و گاز و مقدسات اسلامی مسلط باشند و تمامی اينها در گرو اين است که امت اسلام تکه تکه و متفرق باشد و هر گاه که امت به پا خيزد و ندای وحدت و همکاری را سر داده، به معنی آن است که می خواهد تصميم سازی و حاکميت و منافع و آينده خود را در دست بگيرد و اين چيزی است که مستکبران و شرکت های بسيار بزرگ که بر تصميم سازی های سياسی مسلط هستند، آن را نمی پذيرند.


ايران «توازن قوا» را به نفع امت اسلام تغيير داد

دبير کل حزب‌الله لبنان با بيان اينکه جنگ هشت ساله عليه ايران را آغاز کردند تا نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند تاکيد کرد که اتهام ايران اين بود که نظام مزدور شاه را ساقط کرد. آمريکا و بيشتر کشورهای عربی از جنگ عليه ايران بشدت حمايت کردند و برخی اعراب ميلياردها دلار هزينه کردند.

سيد حسن نصرالله در مراسم گرامی‌داشت ميلاد پيامبر اکرم با اشاره به سالروز پيروزی انقلاب اسلامی در ايران، آن را تبريک گفت. وی در بخشی از سخنان خود به فتنه ميان مسلمانان و اختلاف ميان اهل سنت و شيعه پرداخت و درباره آن هشدار داد.

نصرالله گفت: در دهه‌های اخير حوادث خطرناکی رخ داده است تا مانع همکاری و انسجام امت اسلامی شود. ما در سالروز پيروزی انقلاب اسلامی در ايران هستيم. از جمله اين حوادث جنگی است که بر نهال جمهوری اسلامی ايران تحميل شد زيرا اين نظام، رژيم شاه را که مزدور اسرائيل بود ساقط کرد. زيرا اين نظام،‌ شيعی بود و آمريکا و اسرائيل و کشورهای عربی موسوم به ميانه‌رو همه آنان از شاه حمايت می‌کردند.

نصرالله تاکيد کرد: شاه ايران شيعی مذهب بود. مسئله برای آمريکا مسئله مذهب حاکم نيست. مسئله دين او نيست. بلکه جايگاه سياسی او و عملکرد و ولايت سياسی او مهم است.

دبير کل حزب‌الله لبنان افزود: گناه ايران اين است که اين مزدور را ساقط کرد و توازن قوا را به نفع امت اسلامی تغيير داد. جنگ عليه ايران ۸ سال طول کشيد. اين جنگ از طرف آمريکا و غرب و متاسفانه از جانب بيشتر کشورهای عربی حمايت می‌شد. برخی کشورهای ثروتمند عربی ميلياردها دلار برای اين جنگ هزينه کردند اما اين ميلياردها دلار برای کمک به فلسطين ممنوع است. اين کمک‌ها به مقاومت فلسطين ممنوع است. مقاومتی که می‌خواهد خاک و سرزمين و مقدسات امت خود را پس بگيرد. اما اين کشورها از جنگی حمايت کردند که عليه کشوری مسلمان و جوان بود که شعار فلسطين و خيزش به سوی قدس را سر داده بود. اين جنگ عواقب بدی برای طرح وحدت امت اسلامی داشت.

سيد حسن نصرالله در ادامه افزود: پس از شکست جنگ تحميل شده، و بر باد رفتن اميدها از سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی ايران، راه‌های ديگری برای ممانعت از وحدت مسلمانان و امت مسلمان در پيش گرفته شد. همه ملت‌های مسلمان خواستار کرامت و عزت و استقلال هستند. پس از جنگ به سراغ فتنه مذهبی رفتند و چيزی را اختراع کردند به نام «هلال شيعی». اين اختراع الان ماده اصلی جنگ نرمی است که آمريکا و غرب در مقابله با امت اسلامی به کار گرفته‌اند. من در ادامه به سخنان امام خامنه‌ای که جمعه گذشته ايراد کردن خواهم پرداخت.

نصرالله گفت: اتهام ايران اين است که الان در حال گسترش دادن شيعه در جهان اسلام است و می‌خواهد اهل سنت را در جهان اسلام شيعه کند. يعنی ايران می‌خواهد يک ميليارد و نيم مسلمان را شيعه کند. برای همين دائما از خطر بزرگی به نام هلال شيعی سخن می‌گويند. اين اقدامی شيطانی است که کاملا بی اساس است.


پيروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه با حمايت ايران حاصل شد

دبير کل حزب‌الله لبنان به تبعيت از رهبر جمهوری اسلامی ايران که اعلام کرد کشورش از مقاومت منطقه در برابر رژيم صهيونيستی حمايت کرده است،‌ تصريح کرد: به صراحت می‌گويم که ايران از سال۱۹۸۲ همه نوع حمايت مادی، معنوی و سياسی کرده است.

سيد حسن نصرالله در ادامه سخنان خود از مسئولان ايران تقدير و تشکر کرد و گفت که مسئولان ايران به دليل ايستادگی‌شان در کنار مسئله [مقاومت] فلسطين و لبنان سختی‌های بسيار بسيار بزرگی را متحمل می‌شوند اما اگر ايران امروز فلسطين را بفروشد همه مشکلات حل می‌شود.

نصرالله گفت: مشکل آمريکا دموکراسی نيست بلکه مسئله، اسرائيل و نفت است.

دبير کل حزب‌الله لبنان گفت: جنبش مقاومتی که در جنگ تموز [۳۳ روزه سال ۲۰۰۶] مقاومت کرد و پيروز شد، نمی‌توانست مقاومت کند و پيروز شود اگر اين حمايت را از ايران و جنبش مقاومت در فلسطين دريافت نمی‌کرد.

دبير کل حزب‌الله لبنان به تبعيت از رهبر جمهوری اسلامی ايران که اعلام کرد کشورش از مقاومت منطقه در برابر رژيم صهيونيستی حمايت کرده است،‌ گفت: اين حمايتی که از ابتدا انجام شد، مايه افتخار جمهوری اسلامی ايران است زيرا اين پيروزی که مقاومت لبنان به دست آورد و بزرگ‌ترين و مهم‌ترين پيروزی عربی بر اسرائيل است، حاصل نمی‌شد اگر اين حمايت معنوی، مادی و سياسی ايران نمی‌بود.

نصرالله گفت: بله. ما در حزب‌الله از سال ۱۹۸۲ از ايران همه اشکال ممکن حمايت مادی، معنوی و سياسی و همه حمايت‌های که ميسر است دريافت می‌کنيم.

وی افزود: اين پيروزی که بدون قيد و شرط تحقق يافت، با حمايت ايران به دست آمد و البته سوريه نيز نقش بزرگی داشت اما ما اينجا داريم از ايران صحبت می‌کنيم.


ايران هيچ چشم‌ داشتی در حمايت از جنبش‌های مقاومت ندارد

دبيرکل حزب الله لبنان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمايت ايران از جنبش‌های مقاومت لبنان و فلسطين گفت: ايران هيچ چشم داشتی به اين حمايت‌ها ندارد بلکه اعتقاد دارد به وظيفه دينی خود عمل می‌کند.

سيد حسن نصر الله در ادامه سخنانش در مراسم گرامی‌داشت ميلاد پيامبر اکرم(ص) اظهار داشت: اميدوارم از اين سخنان به اين اعتقاد و باور برسيم و هيچ يک از ما به ويژه برادران اهل سنتی که در ميان ما وجود دارند، حرف کذب و دروغی بر زبان نياورد يا فتنه‌ای از اين نوع ايجاد نکند و من به برادرانمان در طرف‌ها و جريان‌های مختلف فلسطينی و به برادرانمان که در پايگاه‌های آموزشی، آموزش می‌ديدند می‌گفتم که آموزش نظامی است و همه جا ممکن است باشد، اما آنچه مهم است فرهنگ است که به شخصيت آنها و جريانی که در آن عضويت دارند باز می‌گردد و ما گشودن باب هر نوع شک و شبهه از اين دست را رد کرده و نمی‌پذيريم.

سيد حسن نصرالله افزود: در لبنان ما اعتقاد داريم و باور داريم و پذيرفته‌ايم که در کشوری کثرت‌گرا زندگی می‌کنيم و هنگامی که من مسلمان و از حيث اعتقاد و تفکر و مذهب محمدی هستيم اين به بدين معنا نيست که گزينه سياسی ديگری جز تاسيس و برپايی دولت اسلامی وجود ندارد و اين عظمت و بزرگی دين اسلام و انعطاف‌پذيری و پويايی و بزرگی اسلام به عنوان يک دين و عقيده و شريعت است که اظهار می‌کند، هر جماعت مسلمانی در هر کشور دارای شرايط خاص و ديدگاه خاص در باره امور است و به همين دليل ما به عنوان يک جنبش اسلامی در لبنان هنگامی که از همکاری ملی ميان مسلمانان ، مسيحيان و ضرورت ايجاد دولت ملی در لبنان سخن می‌گوييم که در آن همه مشارکت داشته باشند و همه در حضور داشته باشند و به منافع ملی خدمت کنند، در اينجا از سياست سخن نگفته‌ايم، بلکه اين سخنان ريشه در اصول و اعتقادات مذهبی و فقهی ما و نه تاکتيک سياسی ما نشات می‌گيرد.

دبيرکل حزب الله لبنان تصريح کرد، همه علمای ما از امام موسی صدر گرفته تا علامه محمد حسين فضل الله و محمد مهدی شمس الدين و تمام مراجع کنونی ما به اين نکته باور دارند و ما نيز در حزب الله ايمان داريم که امکان ندارد در انتخابات پارلمانی يا رياستی شرکت کنيم که توجيه مذهبی يا دينی نداشته باشد و اين موضع فقهی ماست و ما به آن توجه داريم، چراکه اين بخشی از دين و آيين ماست و نمی‌تواند مانع تشکيل دولتی با ديگر جماعت‌‌ها و مجتمعی همکار و دوست با يکديگر بنا کنيم.

سيد حسن نصر الله افزود: برخی اقدام به فتنه‌انگيزی کرده و به مواضع اتخاذ شده توسط ما طی سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ استناد می‌جويند که گفته بوديم خواهان تاسيس جمهوری اسلامی هستيم، من می‌گويم که اين درست است ما اوايل دهه هشتاد چنين سخنانی بر زبان آورديم، اما اينجا می‌خواهم اين نکته را به ياد رهبران مسيحی بياندازم که از زندگی مسالمت‌آميز سخن می‌گويند، اما در آن زمان از تقسيم لبنان و تشکيل يک کشور فدرال و مسيحی سخن می‌گفتند.

دبيرکل حزب الله لبنان تاکيد کرد، اکنون بيش از ۲۰ سال است که سخنان سياسی و خطابه‌های سياسی حزب الله کاملا آشکار و واضح است و اين باور ماست که آن را تشخيص می‌دهيم و اعتقاد داريم منافع ملت لبنان از هر طايفه‌ای در اين نهفته است.

سيد حسن نصر الله گفت: در راستای فرمايشات روز جمعه مقام معظم رهبری که ايشان آشکار فرمودند، جمهوری اسلامی ايران از جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطين حمايت می‌کند و در برابر اين حمايت خواهان چيزی نيست يا چشم داشتی به اين حمايت ندارد، بلکه اعتقاد دارد، به وظيفه دينی خود عمل می‌کند، می‌توانم بگويم اين اولين باريست که از بالاترين مقام در جمهوری اسلامی اينگونه آشکار ، عيان و شفاف چنين فرمايشاتی ايراد می‌شود و با توجه به اين سخنان به بسياری از مسائل و قضايای موجود خواهم پرداخت.

نصرالله حمله رژيم صهيونيستی به تاسيسات هسته‌ای ايران را بعيد دانست و گفت: اگر به تاسيسات هسته‌ای ايران حمله شود رهبران جمهوری اسلامی ايران از حزب‌الله درخواست کمک نمی‌کنند. بلکه ما خودمان بايد بنشينيم و فکر کنيم که چه واکنشی بايد نشان بدهيم.


ادعای طرح گسترش تشيع در سوريه "مضحک" است

سيد حسن نصرالله گفت که برخی از شخصيت های اهل سنت به من گفته اند که در سوريه جنبش تشيع بزرگی وجود دارد و بشار اسد نيز متهم به حمايت از اين جنبش است، اين ادعا مضحک و خنده‌آور است.

دبيرکل حزب الله لبنان که به مناسبت هفته وحدت اسلامی سخن می گفت، در بخشی از اظهارات خود درباره تحولات سوريه تأکيد کرد: نمونه سوريه بيش از همه مضحک و خنده‌آور است،‌ من خود شخصاً آدم منعطفی هستم و با علما و دانشمندان بزرگ و شخصيت‌‌های اهل سنت نشست و برخاست داشته و با آنها گفتگو کرده و ديدار داشته‌ام و اين برای من افتخاری است، اما هم اکنون برخی از آنها با من بحث و مناقشه‌ مفصل و مشروحی داشته و گفته‌اند که در سوريه جنبش تشيع بزرگی وجود دارد و بشار اسد نيز متهم به حمايت از اين جنبش است.

وی افزود: درحالی که جمعيت شيعيان در سوريه در حال حاضر تنها ۶ ميليون نفر است و اين موضوعی است که مشاور يکی از پادشاهان کشورهای عربی آن را با من درميان گذاشت و گفت که در اين‌باره گزارش‌هايی ارائه شده است.

سيد حسن نصر الله در ادامه تصريح کرد: در آن زمان به سوريه رفتم و با مقامات و حتی با مسئولان امنيتی سوريه هم ديدار کردم و از آنها خواستم که اين ۶ ميليون نفر را شناسايی کنند، در حالی‌که دريغ از ۶ ميليون و نه تنها اين ۶ ميليون در جايی يافت نشدند،‌ بلکه تعداد شيعيان حتی به يک‌هزار و حتی ۵۰۰ نفر هم در آنجا نمی‌رسيد، ‌حتی شيعيانی هم که يافت شدند، در واقع جوانان سنی بودند که به تشيع در آمده بودند و در واقع بايد بگويم خلاف اين ادعا به اثبات رسيد و در آنجا نه چيزی از گسترش تشيع و نه چيزی از گسترش تسنن مشاهده شد.

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه اظهارداشت: امروز و به مناسبت سالروز ولادت پيامبر (ص) به شما می‌گويم ما مسلمان شيعه علی ابن ابی طالب (ع) و پيرو مذهب حضرت جعفر بن محمد صادق (ع) هستيم و ايمان داريم که ديگر پيروان مذاهب اسلامی همه مانند ما مسلمان هستند و نه ما با آنها کاريست و نه آنها با ما کاری و هر مسلمان بالطبع دارای آزادی کامل جهت تبعيت و پيروی از هر آيينی است که خواهان آن است و ما همانگونه که حضرت آيت الله العظمی خامنه ای(مد ظله)، رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما هيچ طرح و برنامه‌ای برای دعوت کسی به تشيع و شيعه کردن سنی‌ها نداريم و اين نه برنامه ما و نه هدف ماست.


رسانه‌ها در قبال تحولات سوريه بزرگنمايی می‌کنند/ موضع حزب الله در قبال سوريه تغييرناپذير است

دبيرکل حزب‌الله لبنان از نحوه پوشش اخبار و تحولات سوريه از سوی برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و آن را نوعی بهره برداری در راستای اهداف غرب دانست.

سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات سوريه گفت: ما اکنون با دقت و بطور شفاف به موضوع سوريه می پردازيم بويژه اين که دراين باره [تلاش می شود] تا ما و طرف های ديگر را بترسانند و من می گويم که ترساندن کم يا زياد ما نمی تواند موضع اصلی و رويکرد ما را در اين باره تغيير دهد. بايد به کسی نيز که می خواهد روح و اعصاب ما را به هم بريزد بگوييم که نقش بر آب می زند و کار بيهوده ای می کند. زيرا در هيچ موضوعی تا زمانی که قلب ما حق را می شناسد، هيچ چيزی نمی تواند آن را تکان دهند حتی اگر تمام جهان در مقابل ما بايستد.

سيدحسن نصرالله افزود: من به ملاحظه ای که در ابتدای کلامم به آن اشاره کردم، باز می گردم که دقت در داده ها و اطلاعات است. به عنوان مثال اندکی پيش برخی ماهواره های عربی در خبری فوری به نقل از يک طرف معارض در سوريه اعلام کردند که حزب الله منطقه "الزبدانی" را با کاتيوشا بمباران کرده است گويی که اين کار مانند اين است که شخصی در آنجا ساندويچ بخورد و اين قصه همچنان ادامه يافت و آخرش معلوم نشد...در روز بعد نيز حزب الله به الزبدانی حمله می کند و گروه های مسلح آن را مهار می کند و گفته می شود که تمام راه ها پر از اجساد مبارزان حزب الله است. هيچ کس اين اجساد را به ما نشان نداد و مدرکی در اين باره ارائه نکرد. اين نمونه ای از برخورد رسانه ها با موضوع سوريه بود.

وی افزود: در روز نشست شورای امنيت از "حمص" سخن به ميان آمد و( گفتند که آنجا قيامت شده) و اين امر هر شخصی را از جای خود بلند می کند. ا موضع سياسی روشنی داريم اما در اين موضوع هر کسی تحت تاثير قرار می گيرد. پس از تحقيق روشن می شود که چيزی در حمص نبوده است و بررسی زمان انتشار اين خبر تنها اندکی پيش از نشست شورای امنيت نشان می دهد که اين خبر واقعيت ندارد بلکه نوعی بهره برداری از رسانه ها در اين جنگ در راستای تحقق اهداف [غربی ها] به هر وسيله حرام و حلالی است.

سيد حسن نصرالله تاکيد کرد: آنچه که می خواهم به همه مردم جهان عرب و اسلام بگويم اين است که ما به جزئيات علاقه مند هستيم و بايد به اصل ماجرا نگاه کرد، بويژه اينکه هيچ کس معصوم و مبرای از خطا و اشتباه در جزئيات نيست. هرکسی مرتکب اشتباه می شود. لذا بايد به ماجرای اصلی بازگرديم تا ببينيم که چگونه بايد خطا را از صواب تشخيص دهيم.


سوريه درگير جنگ داخلی نخواهد شد/حساب کردن روی آمريکا شکست خورده است

دبيرکل حزب الله لبنان با اشاره به اينکه کسانی که روی آمريکا حساب باز کرده اند، سخت در اشتباهند، تاکيد کرد که تلاش های غرب برای ايجاد جنگ داخلی در سوريه نتيجه نخواهد داد.

سيد حسن نصرالله در بخش پايانی اظهارات خود به مسايل مربوط به سوريه اشاره و تاکيد کرد که آنچه در سوريه هدف قرار گرفته است، مقاومت در لبنان و فلسطين و از بين بردن آرمان فلسطين و ملت فلاسطين است.

وی با اشاره به آمادگی دولت سوريه برای گفت‌وگوها افزود : اين در حالی است که غرب می گويد که زمان گفت‌وگو به سر آمده است، چطور زمان گفت‌وگو به سر آمده در حاليکه جنگ در سوريه وجود دارد و گروه هايی هستند که سوريه را به سوی جنگ داخلی پيش می برند؟ الان گروه های مسلح مردم سوريه و سنی های آنان را بيشتر از گروه های ديگر می کشند، البته اين درست نيست که در سوريه جنگ داخلی پيش می آيد، حتی اگر کشورهای ديگر به دنبال ايجاد اين جنگ در داخل سوريه باشند، اين اتفاق نخواهد افتاد.

وی حساب کردن روی آمريکا را حسابی اشتباه و شکست خورده دانست و تاکيد کرد: اين موضع ماست، ما منافع سوريه و ملت آن و لبنان و ملت آن و فلسطين و ملت آن را به دور از کينه های شخصی يا گروهی می بينيم.


دولت لبنان به فعاليت خود ادامه خواهد داد/ اکنون زمان چالش سياسی در لبنان نيست

دبيرکل حزب الله لبنان در مورد دولت لبنان و انتشار برخی شايعات در مورد احتمال ساقط شدن اين دولت نيز تاکيد کرد که اين دولت ادامه خواهد داشت و به حاکميت خود ادامه خواهد داد، وی البته تاکيد کرد که اين دولت، دولت حزب الله نيست.

نصرالله ابراز داشت که دولت تاکنون نشان داده است که محور ثبات در کشور است و الان زمان مناسبی برای براندازی حکومت ها و ايجاد چالش سياسی در لبنان نيست و ما بايد با همکاری و اخلاص خود از اين مرحله سخت عبور کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016