جمعه 21 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زیباکلام: رقابت اصلی بین حامیان احمدی‌نژاد و اصولگرایان است، ایلنا

ایلنا: صادق زیبا کلام استاد دانشگاه علوم سیاسی و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در نشستی با عنوان انقلاب اسلامی، انتخابات و بیداری اسلامی در دانشگاه تهران با موضوع صف بندی جریانات سیاسی در انتخابات مجلس نهم با هم به مناظره پرداختند.

صادق زیبا کلام درباره آرایش سیاسی فعلی در انتخابات آینده مجلس گفت: ‌ انتخابات اساساً پرسشی از مردم است که آیا از عملکرد حاکمیت موجود و مسئولین موجود رضایت دارند یا خیر؟ این اصل کلی است که در همهٔ جوامع به همین گونه برقرار است اگر مردم رضایت داشته باشند به جریان حاکم رای می‌دهند در غیر این صورت جریان تغییر خواهد کرد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در انتخابات آینده چنین مسئله‌ای وجود ندارد افزود: در اصل انتخابات آینده رقابت درون حاکمیت است و بعد از انتخابات تفاوت بنیادین بین مجلس هشتم و مجلس نهم به وجود نخواهد آمد که منجر به تغییر وتحولی در سیاست‌های کلی ایران شود.

وی درباره جریان‌های سیاسی انتخاباتی تصریح کرد: جریان اصلی انتخابات رقابت درون خود حاکمیت و کسانی که از سال ۸۴ تاکنون قدرت را به دست داشته‌اند و به صورت کلی رقابت اصلی بین حامیان احمدی‌نژاد و اصولگرایان سنتی شکل گرفته است.

زیبا کلام با اشاره به اینکه کشاندن پای غربی‌ها به بحث، کمکی به پیشبرد اهداف داخلی نمی‌کند گفت: انتخابات پیش رو انتخاباتی نیست که منجر به تشکیل مجلسی شود که توان تغییرات عمده در مناسبات سیاسیَ، اجتماعی واقتصادی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید دید آیا مردم از سیاست‌های موجود راضی هستند یا نه گفت: بحث اصلی این است که اگر انتخابات انتخاباتی آزاد باشد مردم خودشان رضایتشان را بیان خواهند کرد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نمی‌خواهم بحث را به دوم خرداد بکشانم و بگویم که آیا اصلاح طلب‌ها در انتخابات آینده با چراغی خاموش وموتور روشن فعالیت می‌کنند یاخیر گفت: همه می‌دانیم که خاتمی و اصلاح طلب‌ها اهل این گونه برنامه نیستند.

زیبا کلام افزود: بعد از ۲۲ خرداد جناحی که خودرا پیروز انتخابات می‌دانست با در دست داشتن رسانه‌ها و تریبون‌ها اعلام کرد که اصلاح طلبی تمام شده و اگراصلاح طلبان می‌خواهند در عرصه سیاسی حضور داشته باشند باید توبه کنند و مشخص هم نیست مردم توبه‌شان را بپذیرند آیا با این صحبت‌ها می‌توان گفت که در انتخابات آینده اصلاح طلبان حضور خواهند داشت.

وی افزود: اصلاح طلب‌ها در زندان هستند و احزابشان منحل شده است و نه رسانه‌ای دارند و نه تریبونی در نتیجه نمی‌توان گفت که در انتخابات آینده حضور دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بیان وضعیت مطلوب آرایش سیاسی خاطرنشان کرد: گروه‌ها و جریاناتی که در انتخابات شرکت می‌کنند سه جریان اصلی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اولین جریان، جریان وابسته به دولت (احمدی نژاد-رحیم مشایی) است در بیان دومین جریان افزود: جریان گروه ۸+۷ دومین جریان اصولگرایی را به رهبری آیت الله مهدوی کنی تشکیل داده ودیگر جریان حاضر در انتخابات جریان جبهه پایداری یا‌‌ همان دوستان و متحدین احمدی‌نژاد است که به دلیل وجود رحیم مشایی ترجیح می‌دهند به احمدی‌نژاد کاری نداشته باشند و تنها مشکلشان با دولت دهم به دلیل ارتباط احمدی‌نژاد با رحیم مشایی است نه سیاست‌های نادرست دولت.

زیباکلام با تاکید بر اینکه این سه جریان دلیل اصلی انتخابات هستند افزود: جریان چهارم جریان غیر اصولگرا است و به این دلیل تائید صلاحیت شدند که برخی عنوان کنند سلایق مختلف در انتخابات حضور دارند.

زیبا کلام تصریح کرد: حاصل انتخابات در جریان اول ۱۰۰ نماینده است که بیشترین کرسی مجلس را به خود اختصاص خواهد داد و جریان ۷+۸ تنها ۸۰ کرسی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: جریان سوم یا جبهه پایداری معتقد است که ۴۰ تا ۵۰ کرسی مجلس را به خود اختصاص خواهدداد.

زیبا کلام تاکید کرد: در انتخابات آینده جریان‌هایی حضور دارند که قدرت را از سال ۸۴ در دست داشتند.

وی افزود: معتقدم اصلاح طلبی واژه‌ای است که از دوم خرداد سال ۷۶ به بعد به معنای یک جریان سیاسی وارد عرصه سیاسی شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اگر معتقدید که تابش، کواکبیان وعارف اصلاح طلب واقعی هستند ومابقی افراد شناخته شده همکار غربی‌ها به حساب می‌آیند بحثی وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در تشریح کلمه مردم سالاری دینی گفت: هنوز نتوانسته‌ام بفهمم که مردم سالاری دینی یعنی چه به نظر می‌رسد این کلمه باب شد تا در مقابل دموکراسی قرار بگیرد و اینگونه بیان شد که بهتر از دموکراسی است و امور دموکراسی را ندارد.

وی در بخش پایان صحبت‌های خود گفت: هدف انتخابات در هر جامعه‌ای ارزیابی و داوری مردم از سیاست کلان حاکمیت است و انتخابات ۱۲ اسفند انتخاباتی نیست که عملکرد حاکمیت موجود را به داوری بنشیند زیرا مردم گزینهٔ دیگری در اختیار ندارند که انتخاب کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016