پنجشنبه 27 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: تحريم نفتی ايران فرصتی بی‌نظير برای ملت است، ايسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره آخرين مذاکرات ايران درباره پروژه انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان گفت: اين توافق صورت گرفته و در حال انجام مقدمات آن برای نهايی شدن هستيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمانپرست در نشستی مطبوعاتی در بوشهر و در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعيت صيادان ايرانی که گاهی در محدوده آب‌های خليج فارس دچار مشکلاتی با کشورهای ديگر می‌شوند، تصريح کرد: اين مسائل در محدوده‌های آبی ميان کشورهای همسايه طبيعی است و ممکن است صيادانی از دو کشور به اشتباه وارد حريم آب‌های سرزمينی يکديگر شوند. در هر حال ما تلاش می‌کنيم اين مسائل در چارچوب روابط دوستانه با کشورهای همسايه حل و فصل شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه پيگير مشکلاتی است که از اين طريق برای صيادان و اتباع کشورمان ايجاد می‌شود؛ همانطور که از ابتدای امسال تاکنون بيش از ۹۰ نفر از صيادان توسط دولت قطر آزاد شده‌اند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين درباره زمان و مکان مذاکرات ايران با ۱+۵ اظهار کرد: از اصل مذاکرات استقبال کرده‌ايم و معتقديم با رويکرد مثبت و نيت همکاری می‌توان در اين مذاکرات گام‌های رو به جلويی برداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمانپرست افزود: هنوز نسبت به زمان و مکان مذاکرات توافق قطعی صورت نگرفته است اما از آنجا که در مورد اصل مذاکرات آمادگی وجود دارد می‌توان راجع به زمان و مکان زودتر به توافق رسيد.

وی همچنين درباره آخرين پيشرفت‌های نيروگاه بوشهر گفت: نيروگاه بوشهر در آينده نزديک به ظرفيت کامل خود در توليد برق خواهد رسيد.

سخنگوی وزارت امور خارجه يادآور شد: اين نيروگاه نمادی از افتخار و استقامت کشورمان است و توانايی بومی ايران را در انجام پروژه‌های بزرگ با بهره‌گيری از دانش پيشرفته و روز دنيا نشان می‌دهد.

مهمانپرست در ارتباط با موضع ايران در مورد امنيت تنگه هرمز نيز تاکيد کرد: ما به دنبال تامين امنيت منطقه حساس خليج فارس هستيم و اين شاهراه انتقال انرژی بايد از امنيت کامل برخوردار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ريشه ناامنی در خليج فارس را حضور نظامی و امنيتی نيروهای فرا منطقه‌ای دانست و تصريح کرد: راهکار اصولی برای برطرف شدن تهديدات و ناامنی‌ها اين است که نيروهای نظامی خارجی به منطقه خود بازگردند و بهترين شکل تامين امنيت منطقه همکاری‌های جمعی در منطقه است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه افزود: امنيت به صورت جمعی امکان‌پذير است و نمی‌توان تصور کرد در يک منطقه چند کشور برای بهره‌مند شدن از منابع و منافعشان از امنيت برخوردار باشند اما برخی کشورهای ديگر از اين امکان برخوردار نباشند.

مهمانپرست گفت: هر قدر توانايی دفاعی کشور بيشتر باشد امنيت و ثبات از تضمين بيشتری برخوردار می‌شود. اگر رژيمی قصد تعرض به منطقه‌ای را داشته باشد و احساس کند امکانات دفاعی قوی در آن منطقه وجود ندارد انگيزه بيشتری برای تعرض پيدا می‌کند.

وی با بيان اينکه نداشتن آمادگی دفاعی می‌تواند تهديدکننده امنيت باشد، ادامه داد: ايران با داشتن آمادگی کامل دفاعی يکی از کشورهای توانمند در تامين امنيت منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات سوريه و آخرين پيگيری‌های وزارت خارجه در ارتباط با سرنوشت اتباع ايرانی ربوده شده در اين کشور نيز خاطرنشان کرد: برخی کشورها در خارج از منطقه و برخی جريان‌ها در داخل منطقه منافع خود را در بی‌ثبات کردن وضعيت داخلی سوريه جست‌وجو می‌کنند تا ناامنی و بی‌ثباتی در اين کشور ايجاد شود.

مهمانپرست ‌افزود: بايد مطالبات مردم در فضای مناسب ميان نمايندگان آنان و دولت سوريه مطرح شود و اصلاحات لازم به عمل آيد و خواسته‌های مشروع مردم محقق شود و تاکنون نيز اصلاحات قابل توجهی توسط سوريه انجام شده است.

وی اظهار کرد: تلاش برخی کشورها برای ايجاد زمينه نسبت به مداخلات بيشتر و حتی مداخلات نظامی در سوريه را برای امنيت و ثبات منطقه بسيار خطرناک می‌دانيم. کسانی که اين موضوعات را دنبال می‌کنند توجهی به منافع کلی منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام در جهت ربودن زائران کشورمان را مغاير با اصول اخلاقی و انسانی دانست و يادآور شد: با پيگيری دستگاه سياست خارجی يک گروه يازده نفره از زائران آزاد شدند و اميدواريم شاهد آزادی هر چه سريع‌تر مهندسان ايرانی ربوده شده در سوريه و بقيه زائران باشيم.

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی در مورد تلاش غرب برای فشار به ايران از طريق تحريم‌ها نيز اظهار کرد: تحريم‌ها عليه ايران نتيجه مورد نظر غرب را به همراه نخواهد داشت. غرب تلاش می‌کند با طرح اين مسائل در بين مردم ما نگرانی ايجاد کند.

وی گفت: ما بايد به نقطه‌ای برسيم که هيچ کشوری اساسا فکر محدود کردن ملت ما و ايجاد مانع برای ملتمان را در ذهن خود پرورش ندهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اينکه بومی‌سازی دانش هسته‌يی نيز به خاطر محدوديت‌هايی بود که سعی کردند برای ما ايجاد کنند، تصريح کرد: ما سال‌هاست که به دنبال اقتصاد بدون نفت و خارج کردن درآمدهای نفتی از بودجه‌های جاری هستيم و با وجود اينکه از اقدامات خصمانه غرب در تحريم نفت و بانک استقبال نمی‌کنيم اما با عزم و اراده، ملت ما اين مرحله را به فرصتی بی‌نظير برای رهايی از وابستگی به درآمدهای نفتی برای امور جاری تبديل خواهد کرد.

مهمانپرست افزود: کشورهای اروپايی تنها ۱۸ درصد از صادرات نفت ما را به خود اختصاص می‌دهند؛ ضمن اينکه کشورهايی نيز هستند که به دنبال قراردادهای نفتی با حجم بالاتری با ايران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اينکه کشورها بايد مراقبت کنند تا در دام فتنه‌ای که آمريکايی‌ها برای آنها قرار داده‌اند گرفتار نشوند، خاطرنشان کرد: آمريکا تلاش می‌کند تا رقبای آسيايی و اتحاديه اروپا را از صحنه رقابت خارج کند. کشورهای آسيايی مانند هند، چين، کره و ژاپن به عنوان قدرت‌های نوظهور اقتصادی جايگزين آمريکا در آينده محسوب می‌شوند.

مهمانپرست در ارتباط با دستاوردهای سفر بازرسان آژانس به تهران نيز اظهار کرد: اين سفر به دعوت ايران و در چارچوب همکاری‌های ما با آژانس انجام شد. همکاری ما با آژانس ادامه دارد و خود را عضو متعهد آژانس می‌دانيم و از نخستين کشورهايی هستيم که NPT را امضا کرده‌ايم و از حقوق خود بر اساس اين معاهده نيز بايد بهره‌مند باشيم.

وی گفت: آژانس بايد در چارچوب فنی و حقوقی بيشترين خدمات را برای اعضای خود داشته و از فشارهای سياسی به‌دور باشد تا بتواند به وظيفه اصلی خود عمل کند ما هم همکاری خود را با آژانس تا کنون به اثبات رسانده‌ايم. بيشترين بازرسی‌ها از کشور ما انجام شده و تمام فعاليت‌های صلح‌آميز کشور ما تحت نظارت ۲۴ ساعته آژانس قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016