چهارشنبه 10 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خيابان فدائيان اسلام به گورستان کارخانه‌های تعطيل تبديل شده است، ايلنا

محجوب:امروز از ابتدای خيابان جمهوری نام برندهای خارجی بسيار بيشتر از توليدات خودمان به چشم می‌خورد
جلودارزاده:درهای واردات باز شده است،چنين است که کارخانه‌ها بسته می‌شوند و به جايش مغازه‌های کالاهای خارجی باز می‌شوند

ايلنا: تدوين طرحی برای فرهنگ سازی در جهت تبيين جايگاه کارگر در جامعه و داشتن احترام هدف مهمی است که عليرضا محجوب، کانديدای خانه کارگر در مجلس نهم بر لزوم تحقق آن تأکيد کرد.

گزارش ايلنا،عليرضا محجوب، نماينده ادواری مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع کارگران و بازنشستگان شهرری، تحقق احترام قشر کارگر را از مهم‌ترين اهداف خود عنوان کرد و گفت: ما به خانواده بزرگ کارگری تعلق داريم. اين خانواده تاريخ و پيشينه دارد و بايد محترم شمرده شود. نبايد فرزندان اين خانواده‌ها از کارگر بودن پدرشان خجالت بکشند. بايد اين فرهنگ خشکانده شود.‌‌ همان طور که پيامبرمان، به کارگری افتخار می‌کرد.

محجوب تصريح کرد: بحث ما فقط مربوط به معيشت کارگران نيست، بلکه شخصيت کارگر و احترام او در جامعه هم برايمان مهم است. بر همين اساس در اين مورد يک برنامه فرهنگی تنظيم خواهم کرد تا با کسانی که کارگر توهين می‌کنند برخورد شود و نيز در جهت احترام به کارگر فرهنگ سازی شود.

اين کانديدای نمايندگی مجلس نهم افزود: اکنون خيابان فدائيان اسلام گورستان کارخانه‌های تعطيل شده ماست و بر اساس آمار ارايه شده از سوی منابع رسمی از ميان بيش از هزار واحد توليدی بحران دار، ۷۶۰ واحد به دليل مشکلات ناشی از هدفمندسازی يارانه‌ها به اين روز افتاده‌اند. ما قبلا حرف‌هايمان را زديم و هشدار‌هايمان را نسبت به اجرای اين قانون داديم. اما اکنون بايد راه ديگری برای برون رفت از اين شرايط يافت که اين راه هم تنها در اشتغال زايی، صيانت از توليد و اقتصاد محقق می‌شود.

محجوب درباره نظر مقام معظم رهبری نسبت به صيانت از توليد داخلی گفت: مقام معظم رهبری نيز سال ۹۰ را سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری کردند و در ابتدا از يک کارخانه داخلی بازديد کردند. اين رفتار مقام رهبری يعنی جهت دادن به ما. من نمی‌دانم چرا باز هم برخی بی‌جهت، به بی‌راهه می‌روند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او همچنين تصريح کرد: مقام معظم رهبری در نفی واردات اين همه سخن گفتند اما ما چه کرديم؟ ميدان را برای ورود کالاهای خارجی باز کرديم. مگر با ميدان باز برای واردات می‌شود از توليد داخلی و کارگر صيانت کرد. دولت موظف است از مارک‌های داخلی حمايت کند. اما امروز از ابتدای خيابان جمهوری تا انقلاب، نام برندهايی چون سامسونگ و ال جی بسيار بيشتر از توليدات خودمان به چشم می‌خورد.
نتيجه چنين عملکردی به پايش توليد ملی و جهاد اقتصادی نمی‌انجامد. از اين روست که صيانت از توليد يکی ديگر از محورهای مهم برای ما در مجلس نهم است.

اين نماينده ادواری مجلس شورای اسلامی افزود: می‌خواهيم محيط کاری برای کارگر بسازيم که پريشان نباشد. پريشانی در توليد قابل درک نيست.

او رسيدگی به معيشت نيروی کار را ديگر محور مورد نظر خود در مجلس عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۵ درصد به قيمت مواد خوراکی اضافه شده است. البته اين عدد مربوط به ۹ ماه از سال است، اگر عدد مربوط به پايان سال را اعلام کنند فکر می‌کنم اين عدد بالا‌تر رفته است. آيا حق و انصاف است که از سفره کارگر صيانت نشود. ما امروز از مسکن و امکانات سخن نمی‌گوييم. کار به جايی رسيده که تنها از سفره کارگران حرف می‌زنيم. اميدواريم کسانی که از شنبه به کار بودجه رسيدگی می‌کنند تدابيری اتخاذ کنند که با واقعيت‌های اقتصاديمان هم سو باشد.

محجوب استمرار صيانت از معيشت نيروی کار را تا آنجا مهم دانست که آن را به عنوان محوری ديگر از اولويت‌های خود در مجلس نهم عنوان کرد.

او همچنين از نبود امنيت شغلی انتقاد کرد و گفت: از مجلس ششم بحث را آغاز کردم و هر نوبت طرح دادم که متأسفانه هيچ‌گاه تعداد رای‌های موافق به ۸۰ هم نرسيد. معلوم نيست که من در مجلس بعد باشم يا نه اما تا پايان مجلس هشتم برای بار ديگر طرح خود را به مجلس ارايه می‌کنم.

دبيرکل خانه کارگر در ادامه افزود: صيانت از اموال کارگران نيز مورد تأکيد و توجه ماست. سال گذشته همين زمان بود که می‌خواستند بيمارستان‌ها و مراکز درمانی جامعه کارگری را از سازمان تامين اجتماعی بگيرند. اما ما نخواهيم گذاشت کسی به اين اموال دست‌اندازی کند. مگر يک کارگر چقدر درآمد دارد که از آن يک بار فرانشيز پرداخت کرده و امروز دوباره برای آنکه از بيمارستان‌های خودش استفاده کند فرانشيز ديگری بپردازد و اندک دريافتی‌اش را هم هزينه درمانش کند.

او همچنين به ارايه گزارشی از قوانين مصوب در حوزه کارگری در مجلس هشتم پرداخت و گفت: دو کار بزرگ را از اين مجلس با خود به يادگار می‌بريم که يکی مربوط به تصويب بيمه کارگران ساختمانی است. اين بيمه که آرزويی صد ساله در ايران بود و به دوره مشروطيت باز می‌گشت اجرايی شد. يک اصلاحيه داديم که در کميسيون و مجلس مصوب شد. شورای نگهبان ايرادی گرفت که اميدواريم تا پايان امسال آن ايراد هم رفع شود. با اجرای اين قانون کارگران ساختمانی نيز مانند ديگر مردم بيمه می‌شوند، خدمات درمانی به آن‌ها داده می‌شود و خدمات ديگری از اين دست در اختيارشان قرار می‌گيرد.

محجوب افزود: به هيچ کس وعده بيمه اجتماعی ندادم اما اين بحث را مهم‌ترين کارم در مجلس قرار دادم. برای همين بيمه بيکاری برای همه را به تصويب رسانديم. نمی‌گويم پرداخت ۴۰ درصد برای مجردان و ۶۰ در صد برای متأهلان از حداقل پرداختی‌ها کسی را از فقر می‌رهاند اما خيالمان راحت است که ديگر کسی که بيکار و جويای کار است گرسنه نخواهد ماند.

او در ادامه بر لزوم اجرايی شدن اصل ۲۹ قانون اساسی تأکيد کرد و گفت: در قانون اساسی ما که حاصل تفکر امام و شهدای ماست نيز ۳۱ سال پيش لزوم بيمه بيکاری يادآوری شده است و ما در اجرای آن ۳۰ سال تأخير داشتيم.

خودکفايی اقتصادی خواسته امام بود

سهيلا جلودارزاده، کانديدای نمايندگی مجلس نهم شورای اسلامی نيز که در اين مراسم حضور داشت درباره گرفتن حق کارگران گفت: وقتی قانون کار را تصويب می‌کردند در سايه وجود امام (ره) بود که توانستيم به حقمان برسيم. در سردر و ديوارهای مساجد پر از عکس شهدای کارگر بود. شهدايی که جانشان را برای حفظ انقلاب و صيانت از آن نثار کردند. هر سختی را تحمل می‌کرديم چرا که انقلاب را از خودمان می‌دانستيم. امروز نيز بايد دوباره وارد ميدان شويم و با شرکت در انتخابات از حقمان دفاع کنيم.

جلودارزاده تصريح کرد: می‌گويند يارانه‌هايتان را خرج نکنيد جمع کنيد و خانه بخريد. حالا بماند که برای خريد خانه ۱۰۰ سال بايد يارانه‌هايمان را جمع کنيم تا صد سال آينده ۲۰۰ ميليون تومان داشته باشيم. اما امروز آنقدر تورم بالا رفته که اگر يارانه‌هايمان را خرج نکنيم پول آب و برق و گاز خانه‌هايمان را هم نمی‌توانيم بپردازيم. چرا که به خاطر اجرای سياست‌های غلط پولمان دارد بی‌ارزش‌تر می‌شود.

اين نماينده اسبق مجلس تأکيد کرد: وقتی می‌شنويم که يک مسئول دولتی می‌گويد تا پايان اين دولت ديگر بيکاری نخواهيم داشت، ما می‌خواهيم خوشحال شويم اما می‌دانيم که اين حرف شعاری بيش نيست. برای همين اگر امروز با تمام وجود در عرصه نباشيم همين فرصت‌های شغلی اندکمان هم از بين خواهد رفت.

رييس اتحاديه سراسری زنان کارگر در ادامه افزود: امروز سازمان تأمين اجتماعی،‌‌ همان سازمانی که سال‌ها يک سوم درآمدهای کارگران در صندوقش ريخته شده دارد از بين می‌رود. درهای واردات باز شده است، چنين است که کارخانه‌ها بسته می‌شوند و به جايش مغازه‌های کالاهای خارجی باز می‌شوند. اينجايگزينی در حالی رخ می‌دهد که پيش از اين قانونی در مجلس تصويب کرده بوديم که به موجب آن هر کالايی که در داخل توليد می‌شود از خارج وارد نشود. اين يعنی خودکفايی و استقلال اقتصادی. بحثی که که خواسته امام (ره) نيز بود و مقام معظم رهبری نيز همواره بر لزوم استقلال و خودکفايی اقتصادی کشور تأکيد کرده‌اند.

او تأکيد کرد: برای ما به عنوان جامعه کارگری مهم نيست که کدام خط سياسی سر کار بيايد مهم اين است که مشکلاتمان رفع شود.

جلودارزاده در ادامه دليل کانديداتوری مجددش برای نمايندگی مجلس را چنين تشريح کرد: اگر دوباره به ميدان آمديم به اين دليل است که مشکلات جامعه کارگری از بين نرفته است. شما هم بازنشسته نشده‌ايد. بايد دوباره به ميدان بياييد. خانه کارگر چه در مجلس نماينده داشته باشد و چه نداشته باشد تعطيل شدنی نيست، و استوار برای گرفتن حقوق کارگران، قشری که نان حلال می‌خورند ايستاده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016