سه شنبه 23 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش توليد نفت ايران در اوپک، ايلنا

- تهاتر نفت ايران با کالا دليل کاهش توليد

- اوپک اعلام کرده است که ميزان توليد نفت ايران در ماه فوريه سال ۲۰۱۲ ميلادی به ۳.۴۲۴ هزار بشکه رسيده که اين رقم پايين تر از توليد نفتی ايران در ماه ژانويه است.


ايلنا: جدال بين بانک مرکزی و شرکت ملی نفت بر سر کاهش ميزان توليد نفت ايران به جايی رسيد که اوپک گزارش بانک مرکزی را تاييد کرده و در مقابل شرکت نفت ايستاد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، کاهش توليد نفت خام که در بسياری از موارد شرکت ملی نفت را با انتقادهای بسياری مواجه کرده است، بعد از تحريم‌ها به جايی رسيد که در نهايت بانک مرکزی با اعلام آمار جديد شرکت ملی نفت را متهم کرد.

هرچند که تاکنون آمارهای رسمی ارائه شده برای ميزان توليد نفت ايران چندان موثق نبوده و در نهايت مسئولان از اعلام آمار رسمی و دقيق طفره می‌رفتند اما با انتشار گزارش بانک مرکزی مبنی بر کاهش نيم مليون بشکه‌ای توليد نفت ايران از سال ۸۶ تاکنون، برگ جديدی از اين اختلاف گشوده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کاهش ۵۲۱ هزار بشکه ای نفت ايران

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که توليد نفت ايران در سال ۱۳۸۶ معادل چهار ميليون و ۵۷ هزار بشکه در روز بوده است که اين ميزان در پايان سال ۱۳۸۹ به سه ميليون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز رسيد که اين ‌آمار نشان از کاهش ۵۲۱ هزار بشکه ای نفت ايران در روز دارد.

آمار بانک مرکزی از صادرات نفتی ايران حاکی از آن است که در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ صادرات نفت ايران به يک ميليون و ۹۹۵ هزار بشکه در روز رسيده بود که اين مسئله تاييد کاهش صادرات در پی کاهش ميزان توليد نفت ايران است.

هرچند که بعد از انتشار گزارش رسمی بانک مرکزی شرکت ملی نفت با انتشار گزارش کوتاهی اين موضوع را به طور کامل تکذيب کرد.

اميرمسعود جباری راد مدير هماهنگی و نظارت بر توليد شرکت ملی نفت با بيان اينکه در ۱۱ ماهه سالجاری، مجموع توليد هيدروکربورهای مايع با احتساب مايعات و ميعانات گازی، به طور ميانگين حدود ۴.۵ ميليون بشکه در روز بوده است، گفته است که می توان ادعا کرد ميانگين توليد نفت ايران در تمامی سالهای اخير قطعا بيش از ۳ ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

شرکت نفت تکذيب کرد

درست با تکذيب کاهش توليد نفت از سوی شرکت ملی نفت ايران گزارش رسمی اوپک حاکی از آن است که گزارش بانک مرکزی صحت داشته چرا که اوپک اين ميزان کاهش را تاييد کرده است.

اوپک اعلام کرده است که ميزان توليد نفت ايران در ماه فوريه سال ۲۰۱۲ ميلادی به ۳.۴۲۴ هزار بشکه رسيده که اين رقم پايين تر از توليد نفتی ايران در ماه ژانويه است.

محمدعلی صادقی کارشناس نفت و انرژی معتقد است که تفاوت بازار آزاد و رقابتی نسبت به بازاری که با تحريم ها روبرو است همين مشکلاتی است که در برخی موارد خود را روی کاهش توليد نفت نشان می دهد.

وی تاکيد می کند که بر اساس آماری که منابع کشتيرانی و شرکت های حمل و نقل سوخت عنوان می کنند ميزان توليد نفت ايران کاهش داشته که اين ميزان بعد از تحريم اتحاديه اروپا قدری شدت گرفته است.

صادقی با بيان اينکه آمار برخی از اين منابع از سوی اوپک نيز استناد می شود گفت: به نظر می رسد توليد نفت ايران کمتر از ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

کاهش توليد در پی تهاتر نفت ايران با کالا

اين کارشناس اقتصادی با اشاره به اينکه عوامل مختلفی در افزايش قيمت نفت موثر بوده گفت: تبديل واحد معاملات نفتی ايران با کشورهايی مثل هند و چين، از جمله مواردی است که در ميزان توليد تاثيرگذار است.

کاهش ميزان توليد نفت درست در زمانی که قيمت نفت ايران به دليل تحريم در بازارهای جهانی افزايش داشته نشان از آن است که طلای سياه ايران نتوانسته راه درست برای بهره گرفتن از تحريم ها و جايگزين کردن مشتريان جديد را تجربه کند.

بدهی کشورهايی از جمله هند که بيشترين مراوده را با کشور دارند گاه به حدی می رسد که مسئولان نفتی ناچار به تهاتر شده و در عمل ارزش صادراتی اين محصول را کم می کنند.

هرچند که به نظر می رسد با اتخاذ راهکارهايی از جمله جايگزينی کشورهايی که توان مراوده نفتی با ايران را دارند می توان در جهت توليد و صادرات به هنگام اين طلای سياه گام برداشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016