جمعه 4 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهی به بازداشت شدگان نوکيش مسيحی در سال ۱۳۹۰، هرانا

خبرگزاری هرانا - مسيحيان و نوکيشان مسيحی در ايران در حالی سال ۱۳۹۰ را به پايان رساندند که همانند سال‌های گذشته با تهديدات و فشارهای مضاعف جمهوری اسلامی روبرو بودند. و سال جديد خورشيدی در حالی در ايران آغاز می‌شود که زندان‌های سرتاسر کشور پر است از زندانيانی که بنا به دگرانديشی در پشت ميله‌های زندان و به دور از عزيزان خود در رنج و عذاب به سر می‌برند.

در سال ۱۳۹۰ افزايش بازداشت‌ها و دستگيری‌ها و فشار بر کسانی که از دين اسلام و يا دين موروثی شان بر می گردند به ويژه نوکيشان مسيحی تنها بخشی از مخالفت‌های جمهوری اسلامی با هر گونه دگر انديشی بود.

در سالی که گذشت فشار بر نوکيشان مسيحی تا آنجا دامنه داشت که علاوه بر کليساهای خانگی، کليساهای ساختمانی و رسمی نيز تحت فشار قرار گرفت و برخی جلسات در کليساها که برای فارسی زبانان برگزار می شد نيز به دستور مقامات امنيتی اطلاعات تعطيل شد. به اين اميد که از اين طريق مردم و يا نوکيشان مسيحی از رفتن به کليسا منصرف شوند. موج احضار و بازداشت مسيحيان بخصوص پس از کريسمس (سالروز جشن ميلاد مسيح) و سال نو ميلادی افزايش چشمگيری داشت و پس از چراغ سبز علی‌خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مقابله با هرگونه دگرانديشی خارج از اصول اسلامی، اين دومين مرحله از فشار بر مسيحيان بود.

از سوی ديگر نمی‌توان از تهديدات و فشارهای جمهوری اسلامی در برخورد با نوکيشان مسيحی سخن گفت اما از تاثير رسانه‌ها حکومتی و مذهبی و تريبون‌های روحانيون وابسته به نظام سخن به ميان نياورد. بر کسی پوشيده نيست که فعاليت رسانه‌های‌ آزاد در جمهوری اسلامی يک روياست، از اين رو جوسازی اين تريبون‌ها که بودجه بسياری از آنها از طريق سرويس‌های امنيتی، سپاه پاسداران و بسيج تامين می شود و يا به پايگاه‌های حکومت وابستگی دارند تاثير زيادی در برخورد قوه قضائيه و حاکميت با مسيحيان داشته و به طور سازمان يافته‌ اهداف شوم حاکميت بر عليه مسيحيان را هدايت می‌کنند.

سال جديد خورشيدی در حالی در ايران آغاز می‌شود که زندان‌های سرتاسر کشور پر است از زندانيانی که بنا به دگرانديشی سياسی؛ عقيدتی و مذهبی در پشت ميله‌های زندان و به دور از عزيزان خود در رنج و عذاب به سر می‌برند و تاريک‌تر آنکه هيچ سازمان‌حقوقی و مرجع قضائی برای رسيدگی به فرياد آنان فرصت فعاليت ندارد. برخی از زندانيان مسيحی از جمله ( نورالله قبيتی زاده و فرشيد فتحی) دومين نوروز خود را در زندان بدون مرخصی می‌گذرانند و چشمان منتظر خانواده‌های آنان در فراق آنان لبريز اشک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه بر طبق اخبار و گزارشات مستند و منتشر شده از سوی "محبت نيوز" در سال گذشته به اسامی نوکيشان مسيحی بازداشت شده در سال ۱۳۹۰ پرداخته می شود ...

آذربايجان غربی

- چهارشنبه، سوم فرودين ماه ۳ شهروند که در مسافرت نوروزی به سر می‌بردند، در جاده سلماس به روستای بروشخواران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند . صالح جهانگيرزاده اهل روستای بروشخواران از توابع سلماس و "حميد نجفی" به همراه همسرش "ماهزر نجفی" شهروندان مسيحی اهل کرج که برای تعطيلات نوروز به اين شهرستان مسافرت کرده بودند، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

تهران

- «عباس سارجالو نژاد» از نوکيشان مسيحی در شامگاه ۱۲ فروردين ۱۳۹۰، با ورود تعدادی از ماموران لباس شخصی اطلاعات به منزلش بازداشت و وی را به مکان نامعلومی انتقال دادند. ماموران ضمن بازجويی ايشان را به شدت نيز مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار دادند.

- گروگانگيری يک نوزاد - يک زوج مسيحی‌ به نام های " ن " و "ک" که مدتی‌ قبل يک طفل بی‌ سرپرست را از راه قانونی به فرزندی گرفته بودند، نيروهای اداره امنيتی اطلاعات برای استفاده از اين طفل به عنوان اهرم فشار بر اين خانواده مسيحی اين‌ کودک را از آنان پس گرفته‌اند. ماموران امنيتی ضمن تهديد از اين زوج خواسته اند اگر چنانچه خواهان بازپس گيری فرزندشان هستند بايد از دوستان نوکيش مسيحی‌ خود که در زندان اوين در بازداشت هستند شکايت کنند .

- خانم "ميترا زحمتی" در بهار سال ۱۳۹۰ بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. وی بعد از چند ماه بازداشت به بند عمومی زنان زندان اوين منتقل شد. ميترا زحمتی از سوی دادگاه به دو سال و نيم زندان محکوم شده است. اين حکم در دادگاه تجديد نظر نيز به تأييد رسيده و وی هم اکنون در بند عمومی زنان زندان اوين دوران محکوميت خود را سپری می‌کند.

- خانم "مريم جليلی" در تابستان سال ۱۳۹۰ بازداشت شده است. وی چندين ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برد و سپس به بند عمومی زنان زندان اوين منتقل شد. در آذر ماه ۱۳۹۰ از سوی دادگاه انقلاب به اتهام عضويت در گروه غير قانونی به دو سال و نيم زندان محکوم شد.

- خانم "شهلا رحمتی" از نوکيشان مسيحی در تاريخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹بازداشت در مورخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۰ از سوی دادگاه بدوی به اتهام عضويت در گروه غير قانونی به دو سال و نيم زندان محکوم شد، اين حکم در دادگاه تجديد نظر بررسی و از اتهامات وارده تبرئه شد. نامبرده در تاريخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۰ پس از تحمل ۲۸۷ روز بازداشت از زندان آزاد شد.

- خانم " ليلا محمدی" ۳۰ ساله از نوکيشان مسيحی ساکن در شرق تهران، وی روز شنبه مورخ ۸ مرداد ۱۳۹۰ توسط تعدادی از ماموران امنيتی در ساعت ۳۰ :۱۰ دقيقه شب در محل سکونت خود بازداشت شد همچنين ماموران امنيتی خانه وی را بازرسی و تفتيش نموده و برخی از لوازم ايشان را ضبط و با خود بردند. وی پس از ۵ ماه بازداشت در زندان اوين، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «همکاری با عوامل وابسته به گروههای خارجی، تبليغات ضد اسلامی، ايجاد تشکل و فريب هموطنان تحت عنوان کليسای خانگی، توهين به مقدسات و اقدام عليه امنيت ملی» متهم شناخته شد. بر همين اساس اين نوکيش مسيحی به دو سال حبس تعزيری محکوم و رای صادره به ايشان ابلاغ شد.

- آقای (پرويز - گ) بدليل فعاليت های بشارتی همسرش توسط مامورران امنيتی احضار و سپس بازداشت می شود . ايشان پس از سه روز بازداشت و بازجويی با دادن تعهد آزاد می شود.

- خانم «فاطمه نوری» در اواخر شهريور ماه سال ۱۳۹۰ در محل سکونت خود در شرق تهران توسط ماموران امنيتی بازداشت و روانه زندان اوين شد وی از دانشجويان رشته هنر بوده که به اتهام «شرکت در کليسای خانگی، توهين به مقدسات و اقدام عليه امنيت ملی» در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و به مدت يکسال از تحصيل در دانشگاه محروم شد.

- آقای " ماسيس موسسيان" ماموران وزارت اطلاعات در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۰ با مراجعه به محل کار ايشان بدون هيچ توضيحی وی را بازداشت و با خود بردند . نامبرده پس از ۸ روز بازداشت و انجام مراحل بازجويی از زندان رجايی شهر کرج با سپردن وثيقه بطور موقت آزاد شد.

رباط کريم

- " فريبرز آرزم" ۴۴ ساله از نوکيشان مسيحی ساکن شهرستان رباط کريم روز دوشنبه مورخ ۲۵ مهرماه ۱۳۹۰ برابر با ( ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱) توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. چهار تن از ماموران لباس شخصی با ورود ناگهانی به منزل اين هموطن مسيحی نامبرده را بازداشت کردند. ايشان دارای دو فرزند و همچنان بلاتکليف در زندان اوين بسر می برد.

اهواز

کشيش "فرهاد سبکرو" به همراه همسرش "شهناز جيزان" و دو تن از خادمين کليسا بنامهای "ناصر ضامن دزفولی" و "داود عليجانی " در ۱۱ صبح روز جمعه دوم دی ماه ۱۳۹۰ ( ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱) توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند. ماموران امنيتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده با يورش گسترده به کليسای خانگی جماعت ربانی اهواز کليه اعضا و افراد شرکت کننده در مراسم هفتگی کليسا را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مکان نامعلومی منتقل کردند.
"شهناز جيزان " پس از ۱۰ روز بازداشت به قيد وثيقه آزاد شد . کشيش فرهاد سبکرو و ناصر ضامن دزفولی و داود عليجانی نيز پس از تحمل دو ماه بازداشت و بلاتکليفی به قرار وثيقه بطور موقت آزاد شدند.

کرمانشاه

- " مسعود دليجانی " از نوکيشان مسيحی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه به ۳ سال زندان محکوم می شود. نامبرده در يک دادگاه فرمايشی علاوه بر پروسه مبهم قضايی، فاقد وکيل مدافع منتخب و حتی امکان دفاع از خود را نداشته است. وی پيش از اين در ۲۶ اسفندماه ۱۳۸۹ (۱۷ مارچ ۲۰۱۱) به همراه همسر و ۹ تن از ديگر نوکيشان مسيحی در يک کليسای خانگی توسط ماموران لباس شخصی اطلاعات بازداشت شد. وی همچنين در ۱۸ تيرماه ۱۳۹۰ (۹ جولای ۲۰۱۱) پس از گذراندن ۱۱۴ روز آزاد اما پس از دو هفته مجددن بازداشت شد. وی هم اکنون برای تحمل ۳ سال حبس خود در زندان ديزل آباد کرمانشاه بسر می برد .

- در روز سه شنبه دوم اسفندماه ۱۳۹۰ (۲۱ فوريه ۲۰۱۲)، ماموران امنيتی ۱۳ تن از اعضای يک کليسای خانگی را بازداشت نمودند اسامی اين افراد : خانم ها - مريم سلطانی- آزاده شريفی - نگين حق پرست - شيرين قنبری - مينا عليخانی و آقايان- مهدی چقاکبودی – شهاب نورمحمدی – محمد کرمانشاهی اصل- عليرضا فيض آبادی- رضا کرد زنگنه - حسين پورمحمدی – محمد مهدی فرجی – و مجتبی بابا کرمی گزارش شده است.
بنا بر گزارشات رسيده ۹ تن از اين افراد پس از يک روز بازداشت و بازجويی و گرفتن عکس و انگشت نگاری و اخذ تعهد مبنی بر عدم شرکت در هرگونه اجتماعات مسيحی فردای آن روز آزاد شدند. در اين ميان خانم " آزاده شريفی" پس از ۸ روز بازداشت آزاد می شود و ۳ تن ديگر از نوکيشان مسيحی بنام های آقايان، "مهدی چقاکبودی" ، "مجتبی باباکرمی" و خانم "شيرين قنبری" از تاريخ فوق همچنان در بازداشت بسر می برند.

اصفهان

- آقای " حکمت سليمی " کشيش کليسای رسمی پولس در اصفهان روز چهارشنبه مورخ سوم اسفند ۱۳۹۰ (۲۲ فوريه ۲۰۱۲) در ساعت ۷ بامداد با هجوم ماموران امنيتی به منزل ايشان واقع در فولاد شهر اصفهان بازداشت شد و همچنان در بازداشت بسر می برد.

- بانو " گيتی حکيم پور " ۷۸ ساله و از خادمين کليسا در همان تاريخ توسط ماموران امنيتی در آپارتمان محل اقامت خود توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. نامبرده پس از ۳ روز بازداشت بطور موقت آزاد شد.

- "عنايت جعفری"، يکی ديگر از نوکيشان مسيحی است که در پی بازداشت گسترده مسيحيان فارسی زبان در اصفهان، توسط ماموران امنيتی در منزلش بازداشت شد.وی همچنان در بازداشت بسر می برد.

- "شهرام قائدی" اين نوکيش مسيحی توسط ماموران امنيتی در روز چهارشنبه به تاريخ سوم اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۲۲ ماه فوريه ۲۰۱۲ ) در منزلش بازداشت شد . وی همچنان در بازداشت بسر می برد.

- خانم "مريم دل آرام" ۵۶ ساله، مورخه ( سوم اسفند ماه ۱۳۹۰) در منزلش با ورود تعدادی مامور لباس شخصی بازداشت شد . ايشان همچنان در بازداشت بسر می برند.

- خانم " شهناز ظريفی" از نوکيشان مسيحی و مادر دو فرزند می باشد که در مورخه ( سوم اسفند ماه ۱۳۹۰) همزمان با بازداشت جمعی از نوکيشان مسيحی وی نيز در منزلش بازداشت شد . ايشان نيز همچنان در بازداشت بسر می برند.

- آقای "فريبرز پارسی نژاد" از نوکيشان مسيحی روز جمعه مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ ( ۲ مارچ ۲۰۱۲ ) هنگامی که از محل کارش در يکی از شهرهای جنوبی کشور به اصفهان بازگشت، توسط ماموران امنيتی در منزلش بازداشت شد. نامبرده همچنان در بازداشت بسر می برد.

- «مجيد عنايت» و از اعضای کليسای خانگی اصفهان وی نيز در همان روز چهارشنبه سوم اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۲۲ فوريه) در محل کارش توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. نامبرده همچنان در بازداشت بسر می برد.

اسامی بر خی ديگر از افراد بنام های – کيهان اميريان – ميثم حجتی – خداداد نصيری – نيز جزو بازداشت شدگان اصفهان در تاريخ مشابه گزارش شده است.

شيراز

ماموران امنيتی در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوريه ۲۰۱۲ ) جمعی از نوکيشان مسيحی را که به منظور دعا و پرستش و تعليم کتب مقدس دور هم جمع شده بودند را بازداشت نمودند .اسامی اين افراد عبارتند از : خانم " "فريبا ناظمينان پور " و آقايان " مجتبی حسينی " ، " همايون شکوهی" ، " محمدرضا پرتويی ( کوروش) و "وحيد حکانی" می باشند. اين افراد همچنان در زندان عادل آباد شيراز بلاتکليف در بازداشت بسر می برند .
همچنين سه تن ديگر از اين بازداشت شدگان بنامهای خانم " شريفه دوخ " و آقايان " مسعود گلرويان" و " نيما شکوهی ۱۷ ساله، پس از تحمل ۳۶ روز بازداست روز چهارشنبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۱۴ مارچ ۲۰۱۲) بطور موقت آزاد شدند.

آمار و گزارش‌های مربوط به تعداد دستگير شدگان مسيحی به خصوص در روزهای منتهی به سال بيشتر و بيشتر می شد اما بايد توجه داشت اين اسامی در برگيرنده نام تمام دستگيرشدگان نيست. بر همگان روشن است جفايی که با نقض حقوق مسيحيان در ايران به آنان وارد می‌شود بيشتر از آن است که در اخبار و از طريق رسانه‌ها منعکس می‌شود، چرا که در نبود تريبون‌های آزاد و با وجود محدوديت‌های شديد خبری برخی خانواده‌های دستگيرشدگان نيز بخاطر مسائل امنيتی حاضر به اعلام اسامی آنان نيستند و يا از بيم تهديدات ماموران امنيتی ترجيح می‌دهند اخبار دستگيری‌ها و شکنجه‌های عزيزان خود در زندان‌ها را افشا نکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016