دوشنبه 7 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: مشکل اصلی جهان و افغانستان سياست های ناتو است

واحد مرکزی خبر: رئيس جمهور با بيان اينکه مشکلات امروز جهان و از جمله افغانستان سياست های توسعه طلبانه کشورهای عضو ناتو است ، اظهار داشت : تا زمانی که اين سياست ها برقرار است ، اصلاح و رفع اساسی مشکلات جهان و منطقه بسيار مشکل خواهد بود.
به گزارش سايت اطلاع رسانی رياست جمهوری ؛ دکتر محمود احمدی نژاد پيش از ظهر امروز در افتتاحيه پنجمين اجلاس حمايت از اقتصاد افغانستان که در تاجيکستان آغاز شده است ، با بيان اينکه همه ما برای اظهار همدردی و کمک به ملت مظلوم افغانستان در اين اجلاس گرد آمده ايم و مسئوليت مشترک همه ما کمک به اين کشور است، گفت : کمک به ملت افغانستان در دو سطح قابل برنامه ريزی و اقدام است که سطح اول شامل کمک های مالی ، اعتباری،فنی ، مهندسی، درمانی و آموزشی است که در نشست های قبلی به تصويب رسيد و ادامه و گسترش اين اقدامات در جهت توسعه و برقراری نظم و امنيت يقيناً امری مفيد و لازم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور کشورمان با اشاره به اينکه بخش های قابل توجهی از تعهدات حمايتی کشورهای مختلف در قبال افغانستان در اجلاس های مشابه قبلی روی زمين مانده و پيگيری چرايی آن لازم بوده است ، افزود : خوب و ضروری است که گزارش مستندی تهيه و منتشر شود تا مشخص کند هزينه واقعی هر اقدام عمرانی در افغانستان چقدر بوده و در ازای آن چه ميزان هزينه به حساب افغانستان و ملت های منطقه گذاشته شده است.
احمدی نژاد با بيان اينکه ايران همواره در کنار ملت دوست و برادر خود ، افغانستان بوده است و خواهد بود و از مصوبات اجلاس های حمايتی از افغانستان پشتيبانی کرده است و سهم خود را ايفا خواهد کرد ، اظهار داشت: سوال اساسی اين است که آيا حتی اگر اين دست کمک ها به صورت کامل محقق شود ، مشکلات افغانستان رفع خواهد شد؟
رئيس جمهور کشورمان تصريح کرد : سطح بالاتر و مهمتر کمک به ملت افغانستان شناسايی و رفع ريشه مشکلات مردم اين کشور است ؛ بايد پاسخ اين سوال را داد که علت اين همه رنج و آوارگی ملت افغان چيست و چرا بايد مردم اين کشور در خانه خود کشته يا از خانه هايشان آواره شوند ؟ چرا بايد مقدسات اين مردم مورد بی احترامی و حمله قرار گيرد و زنان و کودکان در وطن خودشان کشته شوند ؟
احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه اوضاع تحميلی بر افغانستان تنها يکی از نمونه های تبعات مديريت فعلی حاکم بر جهان است که نمونه های ديگر آن در عراق ، فلسطين ، آفريقا ، آمريکای جنوبی و بخش هايی از آسيا نيز ملت ها را با بحران مواجه کرده است ، خاطر نشان کرد : پاسخ به اين سوال که علل ريشه ای بحران افغانستان چيست ، نه تنها در افغانستان بلکه گره از مشکلات مبتلا به در ساير کشورهای جهان را نيز باز خواهد کرد.
رئيس جمهور کشورمان تمايل دولت های عضو ناتو در احياء و استمرار تسلط اين کشورها بر جهان را علت اصلی مشکلات امروز جهان و از جمله آمريکا بيان کرد و گفت : اين دولت ها امروز آشکارا به دنبال تهاجم به شرق و مقابله با چين ، هند و روسيه به بهانه مقابله با تروريسم هستند.
احمدی نژاد حمله به افغانستان به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر را يادآور شد و افزود : آمريکايی ها پس از ۱۰ سال اشغال و کشتار در افغانستان، وقتی فردی را که مدعی بودند عامل حملات ۱۱ سپتامبر بوده است ، دستگير کردند او را نيز در مسير انتقال کشتند و جسدش را به دريا انداختند . اما با وجود اينها نه تنها از ابعاد حضور و دخالت های آنها در افغانستان و پاکستان و منطقه کم نشد ، بلکه بيش از گذشته گسترش يافت و ناامنی ها وسيع تر شد.
رئيس جمهور کشورمان در ادامه به ارائه پيشنهادهايی برای حل مشکلات افغانستان و مشکلات مشابه در عرصه بين المللی پرداخت.
احمدی نژاد ، تغيير سياست های خصمانه دولت های عضو ناتو و بويژه آمريکا، عليه ملت ها را به عنوان اولين پيشنهاد خود مطرح کرد و گفت : اين تغيير يقيناً در وهله اول به نفع خود اين دولت ها خواهد بود زيرا که احترام به حقوق ملت ها از تحقير و سلطه طلبی در آنها بهتر است.
رئيس جمهور کشورمان افزود : امروز همه می دانند که دوره امپراتوری ها به پايان رسيده است و بنا بر سنت های الهی ، کسانی که از تاريخ عبرت نگيرند ، مجازات خواهند شد.
احمدی نژاد در تشريح دومين پيشنهاد خود اظهار داشت : نيروهای خارجی بايد در کوتاه ترين زمان ممکن از افغانستان خارج شوند و بدون ايجاد هيچ محدوديت و تعهدی اجازه دهند؛ دولت و ملت افغانستان ، حاکميت ملی خود را با تکيه به اراده و خواست ملت خود اعمال کنند که در اين صورت مطمئناً معضل تروريسم و قاچاق مواد مخدر نيز خيلی سريع رو به زوال خواهد رفت.
رئيس جمهور کشورمان اختصاص ۲۵ درصد هزينه حضور نظامی نيروهای ناتو در افغانستان يا ۵ درصد بودجه نظامی سالانه اين کشورها برای کمک به دولت افغانستان به مدت ۱۰ سال را به عنوان پيشنهاد سوم خود ارائه کرد و گفت : بدون ترديد دولت و ملت افغانستان قادرند به خوبی کشور خود را اداره کنند و اگر اين اتفاق رخ دهد ، خواهيم ديد که ملت با فرهنگ و فهميم افغانستان چگونه با اين کمک کشور خود را به سرعت ساخته و آباد خواهند کرد و يقينا مردم کشورهای عضو ناتو نيز اين شيوه کمک را بر حضور نظامی کشورهايشان در افغانستان ترجيح می دهند.
احمدی نژاد در توضيح چهارمين و آخرين پيشنهاد خود با بيان اينکه شکی نيست که جهان نيازمند نظمی جديد است که حقوق همه ملت ها در آن محترم شمرده شود و روابط بين دولت ها و ملت ها بر پايه عدالت و محبت ، پايه ريزی شده باشد ، تصريح کرد : اين نظم جديد تنها با مشارکت و حضور همه ملت ها و دولت ها آن هم با نيت خيرخواهانه ، محقق خواهد شد.
رئيس جمهور کشورمان تاکيد کرد : اين وعده خداست؛ بالاخره روزی جهان به دست مصلحان و به رهبری مصلح کل ، حضرت مهدی (عج)، با همراهی و ياری حضرت مسيح ،چنين نظمی را تجربه خواهد کرد و در آن روز ما شاهد جهانی پر از عشق ومحبت خواهيم بود که صلح جايگزين کينه و ناامنی خواهد شد.
احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنان خود افغانستان را عضوی از خانواده بزرگ جامعه بشری و با موقعيتی ممتاز و سابقه ای طولانی در عرصه فرهنگ و تمدن توصيف کرد و گفت : مردم افغانستان ، مردمی سخت کوش و پايبند به ارزشهای الهی و انسانی ، عدالت طلب ، آزادی خواه و مخالف استعمار و زياده طلبی هستند.
رئيس جمهور تصريح کرد : افغانستان سرشار از استعدادهای شگرف انسانی و منابع عظيم طبيعی است و بدون ترديد اين ملت با تکيه بر فرهنگ ، انديشه و نيروی خدادادی خود و با بهره گيری از اين استعدادها و منابع قادر است بر مشکلات فائق آيد و آينده ای روشن را برای خود رقم زنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016