چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی​نژاد بودجه ۹۱ را به مجلس ارائه کرد، احمدی​نژاد: رشد اقتصادی کشور بدون نفت به بيش از ۷.۳ درصد رسيد، خبرآنلاين

محمود احمدی‌نژاد پس از آن‌که تذکرات پياپی نمايندگان به وی و دولت‌اش نسبت به تأخير در ارائه لايحه بودجه ۹۱ را شنيد، پشت تريبون قرار گرفت تا از اين لايحه دفاع کند. به گفته احمدی‌نژاد بودجه ۹۱، ۵۱۰ هزار ميليارد تومان است. احمدی‌نژاد گفت: "رشد اقتصادی کشور بدون نفت به بيش از ۷.۳ درصد رسيد." وی افزود: "يکی از شادترين بورسها را در دنيا داريم." وی از نمايندگان مجلس خواست تا "دو شيفته" کار کنند و بودجه را تا پايان سال به دولت ارائه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ـ بودجه ۹۱، ۵۱۰ هزار ميليارد تومان
ـ يکی از شادترين بورس​ها را در دنيا داريم
ـ کنايه احمدی​نژاد به مجلس: دو شيفته کار کنيد و بودجه را تا پايان سال به دولت ارائه دهيد

مجلس - رئيس دولت ارائه لايحه بودجه​اش را با کلی گويی همراه کرد و تا کنون تنها آمار محدودی را ارائه نموده است.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدی​نژاد پس از آنکه تذکرات پياپی نمايندگان به وی و دولتش نسبت به تاخير در ارائه لايحه بودجه ۹۱ را شنيد، پشت تريبون قرار گرفت تا از اين لايحه دفاع کند. دفاعيه​ای که با دعای فرج، برشماری اهداف انقلاب، تبريک دهه فجر، پيروزی انقلاب ايران در سراسر دنيا، رويکرد مهرورزانه ملت ايران، توجه به کرامت انسانی و مقابله با ظالمان و .....آغاز شد.

حکومت علوی و مهدوی، ارکان وبرنامه​های انقلاب، خواست ۳۳ ساله ملت ايران، تجديد بيعت با آرمان​های امام(ره)، معرفی راه نورانی امام در فجر ۳۳ و .. از ديگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: سال۹۰ از سال​های پر فراز و نشيب بود که ملت ما تحت فشارهای بين​المللی به دستاوردهای خوبی رسيده​اند. کشور رشد و پيشرفت کرده و رشد اقتصادی کشور بدون نفت به بيش از ۷.۳ درصد رسيد که اميدواريم در سال ۹۰ ادامه يابد.

گزيده سخنان رئيس​جمهور را در ادامه بخوانيد:

· فعاليت​های عمرانی در سال ۹۰ گسترش يافته و به سمت توازن منطقه​ای شتاب بيشتری يافته​ايم.

· دوميليون و ۸۰۰ هزار مسکن مهر در برنامه قرار دارد که بخش زيای از آن محقق شده است.

· طرح بزرگ هدفمندسازی يارانه​ها اجرا شد که در گام اول ضريب جينی را به کمتر از ۰.۳۸ کاهش داد و بيش از ۵۰۰ ميليون دلار صرفه جويی ارزی ناشی از کاهش محصولات انرژی داشته​ايم. همچنين صادرات نفتی با قراردادهای نفتی طولانی مدت بعد از ۳۰ سال از انقلاب منعقد شد.

· دولت الکترونيک توسعه يافت و گامی اساسی با ادغام چهار وزارتخانه برای کوچک سازی دولت برداشته شد.

· اجرای اصل ۴۴ به سرعت ادامه يافته است. صادرات غيرنفتی با يکجهش به رقم تاريخی رسيدهو از مرز ۳۵ ميليارد دلار عبور کرد و ۷ درصد به لحاظ وزنی، صادرات غير نفتی کشور افزايش يافته. در حاليکه واردات ۵.۷۵ درصد کاهش يافته است.

· نسبت صادارت کالای غيرنفتی به واردات کالا از ۰.۲ درصد از ابتدای دولت نهم تا ۷۰ درصد در حال حاضر افزايش يافته و واردات به ۵۰ ميليارد دلار رسيده است.

· ۳۴۰۰ کالای ايرانی به بيش از ۱۶۰ کشور جهان صادر می​شود.

· علی رغم اجرای طرح​های تحولی در اقتصاد از جمله هدفمندسازی يارانه​ها، با افزايش قابل توجه کالاهای اساسی کشور مواجهيم. در بخش کشاورزی ​بيش از ۹ درصد رشد داشته​ايم و توليدات باغی از مرز ۱۷.۵ ميليون تن گذشته است.

· ابتکارات در عرصه توليد هر روز خودش را نشان می​دهد. بعد از اجرای هدفمند سازی يارانه​ها آماده صادرات مرغ هستيم در حاليکه قبلا وارد کننده بوديم.

· حدود ۴ ميليدار دلار خدمات فنی مهندسی انجام شده است.

· در بازرهای مالی و سرمايه، بورس ايران در دو سال گذشته از موفق​ترين بورس​های دنيا است که نشان رشد اقتصادی کشور است.

· برای ايجاد ۲.۵ ميليون شغل علی رغم ايجاد مشکلات مصنوعی ايجاد شده، تلاش می کنيم.

· لايحه نظام بانکی به زودی ارائه می​شود.

· اگرچه شرايط جهان و شرايط منطقه در مسير عکس پيش می​رود، ما شرايط اقتصادی خوبی داشتيم.

· بودجه سال ۹۱ بر اساس قانون برنامه پنجم و پيش بينی دقيق شرايط بين المللی و شرايط بازار و کشور تدوين شده است.

· محور اصلی بودجه رسيدن به رشد ۸ درصد کاهش نرخ بيکاری و افزايش بهره وری، توسعه عدالت و کاهش فاصله طبقاتی است.

· در توزيع اعتبارات عمرانی و سرمايه گذاری های اقتصادی به اين مساله توجه جدی شده است.

· مسکن مهر ادامه يافتهو يارانه​های لازم در بودجه ۹۱ پيش بينی شده است و در حد توان گام های بعدی برداشته می​شود.

***

هرچه رئيس​مجلس احترام دولتمردان را در ارائه با تاخير لايحه بودجه حفظ کرد، رئيس جمهور در عوض از مجلسيان خواست تا با دوشيفته کار کردن اين لايحه را تاپايان سال تصويب کنند.

به گزارش خبرآنلاين، رئيس جمهور همچون گذشته با لحنی توام با مزاح نمايندگان را مخاطب قرار داد و گفت: شما روزی ۵-۶ ساعت وقت و تحمل داريد که فريادهای آقای کواکبيان را گوش دهيد، خب همين قدر کار کنيد و بودجه را قبل از انتهای سال به ما بدهيد!

احمدی نژاد که با انتقادات نمايندگان هنگام ارائه لايحه روبرو شده بود که مجلس زمان لازم برای بررسی اين لايحه را ندارد، گفت: آيين نامه را خودتان نوشته ايد و می​توانيد زمان بندی​اش را کمتر کنيد.ما که تحملش را نداريم که ۵-۶ ساعت اينجا بنشينيم و حرف بشنويم، بايد برويم کار کنيم، شما که اين حوصله را داريد، دو شيفت کار کنيد و اين لايحه را تا پايان سال تصويب کنيد.

اين اظهارات وی با فريادهای اعتراضی برخی نمايندگان مواجه شد ولی احمدی نژاد در حاليکه تريبون را ترک می کرد با خنده گفت: لايحه بودجه بسيار شفاف است و بررسی آن وقت زيادی نمی گيرد. زودتر تصويبش کنيد.

گفتنی است سقف لايحه وبدجه ۹۱، ۵۱۰ هزار ميليارد تومان است. در حالی که لايحه بودجه ۹۰ف با سقف ۵۳۸ هزار ميليارد تومان ارائه شده بود و اين گويای کاهش سقف بودجه سال بعد است.

بخش دوم سخنان رئيس​جمهور در ارائه لايحه بودجه ۹۱ را در ادامه بخوانيد:

· افزايش بهره وری و کاهش وابستگی به نفت در لايحه بودجه ديده شده است.

· توجه ويژه به عمران شهرهای روستايی، توانمندی های دفاعی کشور، کارآمد سازی نظام آموزشی، تلاش برای ضابطه مندی بودجه شرکت های دولتی و ... در لايحه بودجه لحاظ شده است.

· اعتماد به توان مردم نيز در بودجه افزايش يافته است. دولتعزم خود را جزم کرده تا با همکاری مردم و هماهنگی قوا، به سمت رفع تبعيض و بی عدالتی به سمت اجرای کامل سند چشم انداز پيش برود.

· اجرای سياست​های اصل ۴۴، قانون گمرک، قانون هدفمند سازی و ... نشان می​دهد که دولت به دور از حاشيه سازی​ها به دنبال اجرای قوانين است.

· لايحه بودجه از دو بخش بودجه شرکت​های دولتی و بودجه عمومی دولت تشکيل شده است که نزديک به ۵۱۰ هزار ميليارد تومان است. ۴۱۰ هزار ميليارد تومان آن مربوط به شرکت​های دولتی است. بودجه دولت، ۵.۶ درصد کاهش يافته و بودجه شرکت​های دولتی افزايش يافته تا خدمات افزايش يابد.

· مجموع سرمايه گذاری​های دولتی در سال بعد ۱۳۶ هزار ميليارد تومان پيش بينی شده که ۲۰ درصد افزايش نسبت به امسال دارد.

· برای کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی ترتيباتی يافته و درآمدهای مالياتی ۲۰ درصد افزايش و درآمدهای غير نفتی ديگر ۸۰ درصد افزايش خواهد يافت.

· نسبت درامدهای ملی نسبت به توليد ناخالص ۷.۵ درصد افزايش يافته است.

· رشد اعتبارات هزينه​ای در لايحه بودجه ۹۱ بدون اعتبارات هدفمندی ۱۲.۸ درصد است. اما رشد اعتبارات عمرانی کشور و سرمايه گذاری در زيرساخت​ها ۳۹.۴ درصد پيش بينی شده است.

· يارانه​های کشاورزی و توليد، کمک به تامين هزينه​های تحمل ناپذير درمان، کمک به تربيت نيروی انسانی متخصص مورد نساز نيز در لايحه بودجه پيش بينی شده است.

· در بخش هزينه​های جاری، دولت پيش بينی​های خوبی انجام داده است که اميدواريمبا تصميم مجلس عملياتی شود. اعتبارات هزينه​ای را کمتر از رشد تورم، افزوده​ايم.

· ۳۰۳ ميليارد تومان به اعتبارات دستگاه​های فرهنگی افزوده​ايم. به صندوق​های بازنشستگی ۷۳۰ و ۱۱۰۰ ميليارد تومان علاوه بر افزايش متعارف، بودجه داده​ايم. برای کارهای آموزشی و تحقيقاتی ۸۱۵ هزار ميليارد تومان علاوه بر افزايش متعارف به وزارت علوم پول داده​ايم. ۴۶۳۰ ميليارد تومان هم به بودجه دفاعی اضافه کرده​ايم.

· ۲۴ ميليارد تومان برای جذب هيات علمی جديد بودجه گذاشته​ايم.

· ۱۵۶ ميليارد تومان هم علاوه بر افزايش متعارف به بودجه قوه قضاييه داده​ايم که پارتی بازی آقای عزيزی است!

· برای اعتبارات استانی ۱۹۳ ميليارد تومان بودجه گذاشته​ايم.

· علاوه بر اعتبارات منظور شده برای حل مشکل مسکن ۲۴۰ ميليارد تومان در نظر گرفته ايم. ۱۶۵ ميليارد تومان هم برای ايجاد زيرساخت مشکنو ۱۷۰ ميليارد برای جبران يارانه مسکن قائل شده​ايم.

· افزايش سهم اعتبارات عمرانی از ويژگی​های لايحه وبدجه ۹۱ است که ۸۴۳۰ ميليارد تومان پيش بينی شده که ۴۲ درصد افزايش دارد.

· برای تمرکز زدايی و افزايش اختيارات استانی،۱۱۰۳ طرح قائل شديم و اعتبار ۲۷۵۳ ميليارد تومان قرار داده​ايم.

· رشد بودجه شرکت​های دولتی ۱۱.۷ درصد است که از ۴۴۰ به ۴۳۴ شرکت کاهش يافته​اند. يکی از سياست​های مهم در سال ۹۱، منظور نکردن کمک زيان برای شرکت​های دولتی است. در مجموع ۹۲۰ ميليارد تومان به شرکت​های دولتی اعم از صداوسيماف خبرگزاری و سازمان حمايت از مصرف کنندگان و .. می رسد.

· جهت گيری دولت بيشتر به سمت کار و تلاش است.

· اگرچه ما لايحه بودجه ۹۰ را يک روز پس از تصويب قانون برنامه پنجم به مجلس داديم اما لايحه بودجه را سه ماه بعد تصويب کرديد.

· می​دانم که الان ذهن نمايندگان مشغول است اما اگر بتوانيد لايحه را امسال بدهيد بهتر است

· شما روزی ۵-۶ سال وقت داريد و تحمل داريد که فريادهای آقای کواکبيان را گوش دهيد، خب همين قدر کار کنيد و بودجه را قبل از انتهای سال به ما بدهيد. آيين نامه را خودتان نوشته ايد و يم​توانيد زمان بندی اش را کمتر کنيد.ما که تحملش را نداريم که ۵-۶ ساعت اينجا بنشينيم و حرف بشنويم، بايد برويم کار کنيم، شما که اين حوصله را داريد، دو شيفت کار کنيد و اين لايحه را تا پايان سال تصويب کنيد.

· ما تحت هر شرايطی در کنار ملتيمو ودر خدمت آرمان​های ايران و پيشبرد امور کشوريم و هيچ فرصتی را برای ساختن از دست نخواهيم داد.

· از نمايندگان متشکرم که علی​رغم مشغله​های مضاعف اين ماه​ها همت کنند و بودجه را به سرعت رسيدگی کنند.

· از ملت بزرگ ايران متشکرم که در سختی و آسايش خادمان خود را تنها نگذاشته​اند و همکاری دلسوزانه و عاشقانه با دولت داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016