یکشنبه 13 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروجردی: طرح سپر موشکی در خليج ‌فارس تشنج‌زا است، واکنش تهران قاطع خواهد بود، مهر

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه مطرح کردن سپر موشکی در خليج فارس موضوعی تشنج زا است، گفت: کشورهای حاشيه خليج فارس بايد به جای پايگاه دادن به آمريکا بر مبنای همکاری های امنيتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بيگانگان به امنيت فکر کنند.

علاءالدين بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ديدار وزيرخارجه آمريکا با پادشاه عربستان و اخباری مبنی بر تلاش آمريکا برای ايجاد سپر موشکی در خليج فارس با همکاری عربستان گفت: آمريکا سالهاست با فريب دادن کشورهای منطقه و مطرح کردن ايران به عنوان خطر در منطقه خاورميانه از کشورهای منطقه باج می گيرد و بسياری از پايگاهای نظامی در منطقه را در اختيار خود قرار می دهد.

وی با تاکيد بر اينکه آمريکا در ساليان گذشته با ترفند ايران هراسی و رعب آفرينی در منطقه سلاح های زيادی را به فروش رسانده است، گفت: تجربه در منطقه خاورميانه نشان می دهد تنها کشورهايی می توانند دارای ثبات و امنيت پايدار باشند که متکی بر توامندی های ملی و ميهنی خود حرکت کرده اند و به جای پرداخت ميليون ها دلار به آمريکا و طرح مسائل تشنج آفرينی مانند سپر موشکی به ملت های خودشان توجه کنند تا بتوانند امنيت و ثبات پايدار در منطقه داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای همپيمان آمريکا مانند مصر نشان داد که اين گونه حمايتها هيچ وقت نمی تواند امنيت پايداری برای کشورها به همراه داشته باشد.

بروجردی به ترفندهای آمريکا در منطقه اشاره کرد و در توصيه ای به سران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس گفت: اين کشورها بايد به جای پايگاه دادن به آمريکا بر مبنای همکاری های امنيتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بيگانگان به امنيت خود و منطقه فکر کنند.

وی تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران به عنوان يکی از قدرتمندترين کشورهای منطقه به هيچ وجه دخالت بيگانگان را در منطقه ای که متعلق به همه کشورهای حاشيه آن است قبول ندارد.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر برخی منابع خارجی مبنی بر رايزنی وزير امور خارجه آمريکا در رياض با پادشاه عربستان برای ايجاد سپر دفاع موشکی ضد ايران در خليج فارس گفت: جمهوری اسلامی ايران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی اش باشد عکس العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.

وی در عين حال تاکيد کرد پيشنهاد ايجاد سپر موشکی در عربستان در حد حرف است و تا رسيدن به گام عملی مراحل زيادی بايد طی شود.

بروجردی درپاسخ به سوالی مبنی بر اينکه چشم انداز مذاکرات آتی ايران و گروه ۱+۵ را چگونه می بينيد، اظهار داشت: اگر کشورهای ۱+۵ با هدف حل موضوع وارد مذاکرات شوند با توجه به شفافيت ايران در موضوع هسته ای می توان به نتيجه مذاکرات اميدوار بود.

به گزارش مهر، بر اساس اخبار برخی منابع غربی هيلاری کلينتون که از دو روز گذشته وارد رياض شده و طرح "سپر دفاع موشکی خليج فارس عليه ايران" را با خود به عربستان برده و از رژيم آل سعود خواسته است که اين طرح را در اجلاس شورای همکاری کشورهای حاشيه خليج فارس نيز مطرح کند.

اين منابع به نقل از يکی از مقامات حاضر در مذاکرات طرفين آمريکايی و عربستانی آورده اند: وزير خارجه آمريکا در ديدارهای دو روز اخير خود يک محور ثابت برای فضاسازی دنبال کرده است مبنی بر اينکه ايران يک تهديد بالقوه هسته‌ای و يک تهديد بالفعل موشکی برای کشورهای منطقه است که برای دولت بشار اسد سلاح ارسال می‌کند تا او مخالفانش را سرکوب کند و در اين شرايط، دولت امريکا در نقش يک منجی قصد دارد روابط امنيتی دو جانبه با عربستان را به سطح منطقه‌ای ارتقا دهد و با ايجاد يک فضای جديد، اولين انجمن همکاری‌های استراتژيک بين ايالات متحده و شش کشور شورای همکاری خليج فارس را راه‌اندازی کند که اين انجمن طرح سپر دفاع موشکی عليه تهديد ايران را اجرايی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016