چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کلينتون خواستار تعهدات محکم ايران درباره برنامه هسته‌ای‌اش شد

راديو فردا ـ هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روزسه شنبه گفته است، واشینگتن انتظار دارد ايران در مذاکرات آينده با گروه ۱+۵ «تعهدات محکم» در خصوص برنامه هسته ايش بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون که در يک موسسه نظامی در ويرجينيا صحبت می کرد، گفت که مذاکرات ايران با کشورهای آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، يک فرصت است برای جمهوری اسلامی تا مناقشه بر سر برنامه هسته ايش را حل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هیلاری کلینتون تصریح کرد، همانگونه باراک اوباما گفته آمریکا و جامعه بین المللی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهند شد.

خانم کلینتون همچنین گفته است، هنوز فرصت برای حل مناقشه هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران درماه جاری میلادی نشستی نامحدود برای گفت وگوهای دو طرف «بدون» دستیابی به توافق نخواهد بود.

هيلاری کلينتون اضافه کرد: «ما انتظار داريم ببینیم که ايران تعهدات محکمی برای شفاف سازی در خصوص برنامه هسته ايش بسپارد و تعهدات بين المللی اش را اجرا کند.»

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه تاکيد کرد: در همين حال، ما جمهوری اسلامی را تحت فشار کامل قرار داده، جامع ترين تحريم ها در تاريخ را عليه آن اجرا می کنيم و ايران را بيشتر در عرصه بين المللی منزوی می کنيم.

هيلاری کلينتون گفته است:«اين فشار مداوم در حال بازگرداندن رهبران ايران به ميز مذاکره است، و اميدواريم که به يک برنامه عمل برای حل و فصل اختلافاتمان از طريق مسالمت آمير بينجامد.»

دولت باراک اوباما تاکنون بارها در خصوص پیامدهای اقدام نظامی برای حل مناقشه هسته ای ايران هشدار داده است و تحريم های يکجانبه اقتصادی عليه ايران را تشديد کرده است. اين در حالی است که مقام های اسرائيلی می گويند، تحريم ها عليه جمهوری اسلامی کارساز نبوده است و باعث توقف برنامه هسته ای ايران نشده است.

هيلاری کلينتون روز شنبه گفته بود، گروه ۱+ ۵ با ايران توافق کرده اند که دور بعدی گفت و گوها در مورد برنامه اتمی ايران بين روزهای ۱۳ و ۱۴ آوريل (۲۵ و ۲۶ فروردين) در استانبول انجام شود.

اين در حالی است که سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز دوشنبه گفت که هنوز «زمان و مکان» دور آينده مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ و ايران به طور «قطعی» مشخص نشده است.

در همين زمينه، ويکتوريا نولند،سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز دوشنبه گفته است، شش قدرت جهانی در خصوص زمان و مکان مذاکرات توافق کرده اند و اين بر عهده ايران است که به پيشنهاد آنها پاسخ بدهد.

در همین حال، برند اربل، سفیرآلمان در ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است:« هنوز در رابطه با مکان مذاکرات آتی ايران و ۱+۵ به نتيجه ای نرسيده ايم. »

وی ابراز اميدواری کرد هرچه زودتر برای تعيين مکان مذاکرات سيزدهم و چهاردهم آوريل گروه ۱+۵ با ايران توافق حاصل شود.

یک ديپلمات اروپایی نیز پیشتر گفته بود که احتمالا مذاکرات در استانبول برگزار خواهد شد، ولی همه طرف ها هنوز در اين خصوص موافقت نکرده اند.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، نيز چهارشنبه گذشته گفته بود که مذاکرات آتی ايران و گروه ۱+۵ روز ۲۵ فروردين (۱۳ آوريل) برگزار خواهد شد. وی همچنین اضافه کرده بود، رايزنی ها برای تعيين محل گفت وگو ها ادامه دارد

کشورهای آلمان، آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق گفت و گو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+ ۵ و به ميزبانی استانبول، بدون دستيابی به نتيجه ای در ژانويه سال ۲۰۱۱ انجام شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016