سه شنبه 15 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رأی مجلس به افزايش سهام ايران در بانک​ جهانی و صندوق بين المللی​ پول


بازار مالی - خبرآنلاين ـ نمايندگان مجلس با پيشنهاد دولت برای افزايش سهام ايران در بخشی از بانک جهانی موافقت کردند.


به گزارش خبرآنلاين، اين تصميم در راستای بررسی لايحه اجازه افزايش سرمايه ايران در بانک ترميم و توسعه که بخشی از بانک جهانی و صندوق بين​المللی پول است، اخذ شد. در مذاکرات نمايندگان مشخص شد که ايران در حال حاضر ۱۷۵ ميليون دلار در اين بانک سرمايه​گذاری کرده است و دولت خواستار افزايش ۷۸ ميليون و ۵۱ هزار دلاری سرمايه ايران در اين بانک شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نادر قاضی​پور نماينده اروميه از مخالفان اين لايحه بود که می گفت: ما که هر روز از سوی مجامع بين​المللی و غربی تحريم می​شويم. بانک جهانی هم عامل غرب برای اجرای اين تحريم​هاست. چرا بايد پول بيت المال را به آنها بدهيم؟ تا کنون چقدر از بانک جهانی وام گرفته​ايم؟ برای چه طرح​هايی؟ چرا به جای افزايش سرمايه و رتبه​امان در بانک اسلامی جهانی می​خواهيم در بانک جهانی سرمايه​مان را افزايش دهيم؟

به گفته وی، اگر به فرموده رهبری کشور برتر منطقه در افق ۱۴۰۰ باشيم، بايد بانک جهان اسلام را در دست خودمان بگيريم. اين نماينده اصولگرا با تاکيد بر اينکه افزايش سهام در بانک جهانی، هيچ فايده​ای برای ما ندارد، ادامه داد: دولت از ميزان سرمايه​گذاری و وام​های دريافتی از اين بانک گزارش بدهد. وقتی نمايندگان هيچ اطلاع دقيقی از عملکرد دولت در اين زمينه ندارند، چطور درباره آن تصميم گيری کنند؟ اگر پول داريم به حساب بانک جهان اسلام بريزيم که مسلمين استفاده کنند، نه ملت بلاد کفر!

اما غلامرضا مصباحی​مقدم رئيس کميسيون هدفمند کردن يارانه​ها در موافقت با اين لايحه از بانک جهانی و صندوق بين​المللی پول به عنوان دو نهاد بين​المللی واقع در واشنگتن ياد کرد و افزود: کشورها بسته به سهامی که در اين دو نهاد دارند، حق رای خواهند داشت. در حال حاضر ايران ۱۷۵ ميليون دلار سهام در اين بانک دارد. سهام ما قبل از انقلاب بيشتر بوده و يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون به ايران وام دادند. بعد از انقلاب هم ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون وام ديگر گرفته​ايم. هرچند که رويکرد آنها به ايران بسته به سياست​های آمريکا در قبال ايران است، اما برای استفاده از اين ظرفيت بايد در آنجا حضور داشته باشيم.

رئيس سابق کميسيون اقتصادی افزود: بيش از ۹ ميليون دلار کمک​های مجانی به ايران کرده​اند اما در شرايطی هم کمک نکرده​اند. اما نبايد تريبونمان را در آنجا از دست بدهيم. مثل اينکه حضورمان در سازمان ملل را حفظ می​کنيم تا مخاطبان جهانی داشته باشيم. در اين مراکز جهانی، عليه ايران موضع گيری​هايی می​شود و ما بايد نماينده داشته باشيم تا از خودمان دفاع کنيم.

نماينده دولت در دفاع از اين طرح، از تلاش دشمن برای به حاشيه راندن ايران در مجامع بين​المللی ياد کرد و از لزوم پررنگ کردن نقش ايران در يان مجامع سخن گفت که نمونه آن حضور رئيس​جمهور در تمامی اجلاسيه​های سازمان ملل است.

او اين حضور را فرصتی مغتنم برای ارائه ديدگاه​های ايران و مقابله با زياده​خواهی​های آمريکا خواند و افزود: بانک جهانی يکی از فرصت​های مغتنمی است که ايران می​تواند مقاصد و اهدافش را در آن دنبال کند.

نماينده دولت با اشاره به حضور بيش از ۶۰ ساله ايران در اين بانک جهانی، گفت: ايران در قالب گروه کشورهای EB۱۶ (شامل پاکستان، مراکش، افغانستان، تونس و غنا) عضو بانک جهانی است و بايد سهاممان را متناسب با مصوبه شورای حکام افزايش دهيم تا جايگاهمان در مديريت اجرايی اين بانک حفظ شود.

نهايتا هم مجلس به اين لايحه رای داد تا سهام ايران به ميزان ۷۸ ميليون دلار در بانک جهانی افزايش يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016