شنبه 19 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضایی: هاشمی گفتند که من فقط یک خاطره گفتم، برداشت‌هایی که شد برداشت‌های جنجالی بود

محسن رضایی گفت: بنا بر فرمایشات رهبری اولویتهای هویت، خانواده، ‌فناوری اطلاعات و ارتباطات، نخبگان، سلامت اقتصادی اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، محیط زیست، ‌نظام قانون گذاری، انتخابات و جمعیت، 10 اولویتی است که در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضایی در اولین نشست دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دور جدید فعالیت‌های مجمع در سال جدید افزود: با آمدن اعضای جدید نوعی جوان‌گرایی در مجمع تشخیص آغاز شده زیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام محیط مناسبی برای کادرسازی است و این تدبیر مقام معظم رهبری در انتخاب اعضای جدیدی که با تجربه و با مطالعه هستند و در بخش‌های مختلف اداره کشور تجارب لازم را دارند، باعث تقویت مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصوبات امروز مجمع در رابطه با سیاست‌های کلی اجتماعی گفت: امور اجتماعی جزو مسائل مهم کشور است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد

وی افزود: مجمع در انتهای سال گذشته چندین جلسه متوالی داشت که طی آن متولیان بحث امور اجتماعی در این جلسات شرکت کردند و مباحثی چون زندان‌ها، مواد مخدر، طلاق و فقر و بیکاری و مسائلی از این دست با حضور نیروهای انتظامی و وزارت اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و آسیب‌های موجود توضیح داده شد.

رضایی با اشاره به اینکه در این راستا مطالعات عمیقی انجام شده است و سیاست‌های کلی در این مورد در دستور مجمع تشخیص است، گفت: با کار کار‌شناسی فعالیت‌های ارزنده‌ای صورت گرفته و جلسات بعدی نیز قاعدتا پیرامون همین مباحث برگزار می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در جلسه امروز آقای هاشمی درخصوص این‌که ما سیاست‌های مربوط به تولید ملی را هرچه زود‌تر تهیه کنیم و بر روی آن بحث انجام شود مسائلی را مطرح کردند و مهم‌ترین دستور ما بعد از مباحث اجتماعی، پرداختن به شعار امسال و بحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهد بود.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تاکید رهبری بر حضور فعال اعضای مجمع در جلسات و اینکه آیا در مورد حضور فعال رییس‌جمهور در جلسات مجمع بحث‌هایی انجام شده است یا خیر؟ گفت: با توجه به صحبت‌هایی که بین ما و آقای احمدی‌نژاد شده و هم‌چنین با توجه به شروع دوره جدید مجمع، دولت قول همکاری بیشتر از گذشته را داده و ما فکر می‌کنیم امسال حضور دولت را در جلسات مجمع پررنگ‌تر از گذشته ببینیم.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های راهبری مجمع در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی گفت: شاید زود باشد در این باره اظهار نظر کنم اما بحث‌هایی در این باره در جلسه مجمع مطرح شد که در انتظار جمع بندی آن هستیم.

وی افزود: بعد از جمع بندی مباحث مطرح شده و ارسال برای رهبری وقت بیشتری برای صحبت در این باره به وجود می‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: باید محیط کسب و کار را از حالت دست و پاگیر و بروکراسی که موجب کندی در تولید می‌شود خارج کنیم تا زمان کمتری در تولید صرف شود.

وی با تاکید بر اینکه اخذ مجوز تولید و اخذ وام در ایران زمان زیادی را از تولید کننده می‌گیرد که این خود کاهش قدرت رقابت می‌شود، افزود: هر چه زمان کمتری در تولید صرف شود قدرت رقابت ما با رقبا افزایش می‌یابد.

رضایی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر ارزیابی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارنه‌ها گفت: بحث پرداخت یارانه‌ها پرژه خوب و نیمه تمامی است که باید کامل شود، زیرا اگر تکمیل نشود از همه منافع آن برخوردار نمی‌شویم.

وی افزود: مباحثی چون پرداخت یارانه یکسان به همه دهک‌ها یا پرداخت یارانه متناسب به در آمد دهک‌ها که از سوی مجلس مطرح شده است مساله مهمی است که باید بررسی شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره پرداخت ۲۸ هزار تومان به حساب هر فرد و عدم توانایی برداشت این مبلغ از حساب توسط دهک‌ها گفت: ‌این مسائل جزئیات مربوط به۹ دولت است که باید از طریق دولت پیگیری شود.

رضایی درباره اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات زیادی داشته و خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد اجرای سیاست‌های مجمع در سطح جامعه کمتر پی‌گیری شده است. آیا در سال جدید ضمانتی در جهت اجرایی شدن این سیاست‌ها خواهید داشت؟ گفت: این مساله خدمت مقام معظم رهبری گفته شده و قرار شده که ایشان تدابیری داشته باشند تا مساله نظارت را از حالت فعلی بیرون بیاوریم و نظارت فعال‌تری یا از سوی شخص مقام معظم رهبری و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در مورد ارزیابی‌اش از حکم مقام معظم رهبری در ابقای هاشمی رفسنجانی گفت: ابقای جناب آقای هاشمی تفسیر خاصی ندارد. نظر مقام معظم رهبری در اداره کشور جذب حداکثری و همراه کردن همه‌ نخبگان بوده است و طبیعی است که چنین حکمی صادر شده است.

وی هم‌چنین در خصوص حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص خاطر نشان کرد: انتظار داریم امسال همکاری‌های دولت با مجمع بیشتر شود و با صحبت‌هایی که با ایشان شده است این اتفاق خواهد افتاد.

رضایی تاکید کرد: تا پایان خرداد راهکارهای مجمع در ارتباط با حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را اعلام خواهیم کرد.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قانونی به طور کامل اجرا نشود و ناقص باشد مجمع تشخیص وارد عمل نمی‌شود؛ گفت: معتقدم امسال باید یکی از سال‌های مهم در تقویت وحدت ملی باشد. امسال سال مهمی است و شاهد آرایش جدی دشمنانمان هستیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد من به عنوان یک سرباز ملت ایران این است که مجلس، دولت و فعالان سیاسی سال نمونه‌ای از وحدت ملی را به نمایش بگذاریم و مسائل فرعی را با یکدیگر حل و فصل کنیم. ضمن این‌که سطح جامعه ما هنوز آماده ایجاد وحدت ملی بزرگی نشده است.

رضایی تاکید کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که یکی از بزرگان کشور ما خاطره‌ای از زمان حضرت امام (ره) در رابطه با مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند و خودشان هم می‌گویند که این بحث فقط یک خاطره بوده است اما این بحث تبدیل به یک مساله بزرگ می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین مباحثی چون استیضاح‌ها نیز می‌تواند خیلی عادی حل و فصل شود و منازعه‌ای مطرح نشود، باید به دشمن نشانم بدهیم که همه با هم متحد هستیم این گونه رفتارهای غلط موجب می‌شود که دشمن فکر کند بین ایرانیان تفرقه وجود دارد.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا آقای هاشمی با مطرح کردن آن خاطره از مذاکره با آمریکا هدف خاصی نداشته‌اند؟ که رضایی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: ایشان گفتند که من فقط یک خاطره گفتم. برداشت‌هایی که شد برداشت‌های جنجالی بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که امسال وحدت نمونه‌ای را به دنیا نشان دهیم، گفت: مذاکرات ۱+۵ در راه است. بنابراین ما باید ثابت کنیم که ایستاده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر مبارزه آمریکا با ما برای تسلیم کردن ماست، اما مبارزه‌ ما با آمریکا دفاع از صلح و انسانیت است. خانم کلینتون نیز اخیرا گفته‌اند که مذاکره با ایران به مصلحت نیست. حال منظور این صحبت کاملا مشخص است. ما باید به دنیا و همه دشمنانمان نشان دهیم که همگی با هم متحد هستیم. همین را هم می‌خواهیم بگوییم.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفتید که سطح جامعه آماده‌ وحدت نیست، قبلا هم اظهار کرده بودید که ما از وحدت عبور کرده‌ایم، توضیحات بیشتری در این مورد ارایه دهید گفت: تفسیر من از وحدت تنها بحث عدم تفرقه نیست.

وی خاطر نشان کرد: من وحدت را در شرایط امروز یک حرکت جمعی پشت سر رهبر انقلاب و ارزش‌های انقلاب می‌دانم. وحدت جمعی هم عدم تفرقه و هم گام به جلو را در بر دارد. اگر همکاری جمعی را به عدم اختلاف اضافه کنیم وحدت جدیدی شکل می‌گیرد. در واقع وحدت جمعی با حرکت جمعی به سمت آرمان‌های انقلاب همراه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016