شنبه 19 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرکت ملی نفت: واردات نفت ژاپن از ایران کم شده است

به گزارش رضا زندي در روزنامه شرق وزارت بازرگاني ژاپن، از كاهش 28درصدي واردات نفت اين كشور از ايران خبر داد. ميزان واردات نفت ژاپن از ايران در روزهاي گذشته هم 15درصد كاهش يافته است.

براساس آمارهاي اين وزارتخانه ژاپني، پالايشگاه‌هاي اين كشور در ماه فوريه 2012، حدود 267 هزار بشكه نفت از ايران خريده‌اند. اين رقم در ژانويه 344هزار بشكه بود. اغلب قراردادهاي خريد نفت شركت‌هاي ژاپني، در ماه مارس به پايان رسيده است. شركت پالايشگاهي «ايكس، نيپتون»، قرارداد واردات 10هزار بشكه‌اي نفت ايران را تمديد نكرده است. شركت‌هاي «ايدهي تسوكوسان»، «كموسمو» و يك شركت ژاپني ديگر هم قراردادهاي خريد نفت‌شان را مجموعا به مقدار 40هزار بشكه در روز تمديد نكرده‌اند. شركت ژاپني «جي-ايكس» اما قرارداد خريد روزانه 80هزار بشكه نفت را در ماه ژانويه تمديد كرده است. پالايشگاه «شواشل»، بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران هم قرارداد سالانه‌اش را با ايران تمديد نكرده اما هنوز روزانه صدهزار بشكه نفت از ايران مي‌خرد. پالايشگاه‌هاي ژاپني، بندي را در قراردادهاي خريد خود با ايران گنجانده‌اند كه با استناد به آن، مي‌توانند بدون پرداخت جريمه، واردات نفت از ايران را متوقف كنند و اين اخبار را در «رويترز» منتشر كرده است. آمريكا به دليل كاهش واردات نفت ژاپن از ايران، اين كشور را از فهرست تحريم‌ها مستثنا كرد.

نظر قمصري درباره قراردادهاي نفتي ژاپن

سيدمحسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران، ديروز در گفت‌وگو با «شرق» به اين اخبار واكنش نشان داد: «همه قراردادهاي شركت‌هاي نفتي ژاپني با ايران در يك تاريخ نيست. برخي از قراردادها تمديدشده و برخي ديگر هم در حال مذاكره است.»

‌آقاي قمصري، قرارداد سالانه شركت «ايكس، نيپتون»، در ماه مارس به پايان رسيده اما اين شركت هنوز آن‌را تمديد نكرده است. وزارت بازرگاني ژاپن هم رسما از كاهش واردات نفت از ايران خبر داده است. نظر شما چيست؟

«به لحاظ كلي، بايد اعلام كنيم كه ژاپني‌ها واردات نفت‌شان را كم كرده‌اند. اما همين‌قدر بگويم كه اين روزها واقعيت با آنچه در رسانه‌ها اتفاق مي‌افتد، فرق دارد.»

‌وضعيت شركت‌هاي ژاپني كه قراردادهايشان را تمديد نكرده‌اند، چه مي‌شود؟

«در حال مذاكره هستيم.»

با آفريقاي جنوبي، مسايل فني داريم

روز پنجشنبه يك مقام آگاه در گفت‌وگو با «شرق»، توقف واردات نفت آفريقاي‌جنوبي از ايران را در ماه‌هاي مارس و آوريل (ماه‌هاي گذشته و جاري) تاكيد كرد. وي گفته بود: «به دليل اينكه عمده اسكله‌هاي آفريقاي‌جنوبي، متعلق به بخش‌خصوصي است و نفت ايران هم به بخش‌خصوصي اين كشور فروخته مي‌شود، اين شركت‌ها از ماه مارس خريد نفت از ايران را متوقف كرده‌اند.» آفريقاي‌جنوبي روزانه كمتر از صدهزار بشكه نفت از ايران مي‌خريد. اين شرايط در حالي اتفاق افتاده كه وزير انرژي اين كشور اسفند 90، ميهمان تهران بود. آفريقاي‌جنوبي در ماه فوريه مجموعا دو ميليون و 800هزار بشكه نفت از ايران خريده است. «شرق» از مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت مي‌پرسد:

‌آقاي قمصري! وضعيت توقف صادرات نفت به آفريقاي‌جنوبي چه مي‌شود؟ آيا اين اخبار را تاييد مي‌كنيد؟

«با آفريقاي‌جنوبي براي صادرات نفت در حال مذاكره هستيم البته مذاكرات را شركت «نيكو» انجام مي‌دهد. درباره صادرات نفت به آفريقاي‌جنوبي بايد به اين نكته اشاره كنم كه در اين مورد، مسايل فني هم داريم.»

ماجراي توقف فروش نفت به يونان

هفته گذشته شركت شل اعلام كرده بود كه در خصوص انتقال يك‌ميليارد دلار وجه نفت خريداري‌شده از ايران، به‌دليل تحريم بانكي، دچار مشكل شده است. وزارت نفت هم سال گذشته رسما بيانيه داده بود كه به شركت‌هاي شل و توتال نفت نمي‌فروشد. با اين وجود، ديروز برخي خبرگزاري‌هاي داخلي، خبر را اين‌گونه تنظيم كردند كه احتمالا ايران، فروش نفت به شل را متوقف خواهد كرد. اين‌طور تنظيم خبر درباره يونان هم صادق بود. رويترز، روز پنجشنبه در خبري اعلام كرد: «دو شركت بزرگ يوناني خريدار نفت از ايران گفته‌اند كه به‌دليل غيرممكن‌شدن بازپرداخت پول نفت خريداري‌شده از ايران، خريد نفت از ايران را متوقف كرده‌اند.» برخي خبرگزاري‌هاي ايران اما خبر را اين‌گونه اعلام كردند كه ايران صادرات نفتش را به پالايشگاه‌هاي يونان متوقف كرده است. حال آنكه وزارت نفت در اين خصوص، بيانيه‌اي صادر نكرده است. «شرق» از سيدمحسن قمصري، «نفت‌فروش» ايران مي‌پرسد:

‌برخي منابع خبري، از توقف خريد نفت ايران از سوي پالايشگران يوناني خبر مي‌دهند و برخي ديگر اعلام كرد‌ه‌اند ايران صادراتش را به اين كشور متوقف كرده است. آقاي قمصري كدام «نقل» درست است؟
«در دنياي سياست اين‌گونه مسايل وجود دارد، اما آنچه مشخص است اينكه، وزارت نفت به غير از كشورهايي كه قبلا اعلام كرد، تاكنون كشور ديگري را به‌طور رسمي در فهرست كشورهايي كه به آنها نفت نمي‌فروشد، قرار نداده است.»

‌آيا ايران همچنان به يونان نفت مي‌فروشد؟

«ما به كشورها يا شركت‌هايي نفت مي‌فروشيم كه مطمئن باشيم مي‌توانيم پول آن را دريافت كنيم.»
‌يعني الان مطمئن نيستيد؟

«الان شرايط مرتب در حال تغيير است. مثل قبل نيست كه شرايط دريافت پول عادي باشد. ما هم براي اينكه بتوانيم پول نفت‌مان را بگيريم روش‌ها را تغيير مي‌دهيم.»

‌درباره بدهي يك ميلياردي شركت «شل» چطور؟ اين پول را چطور دريافت مي‌كنيد؟

با «شل» در حال مذاكره هستيم. خود آنها دنبال اين هستند كه پول ما را پرداخت كنند.

چين نفتكش‌هاي ايران را بيمه نمي‌كند!

يك شركت بيمه‌اي محموله‌هاي نفتي اعلام كرد، از ابتداي جولاي، محموله‌هاي نفتي ايران را بيمه نخواهد كرد. رويترز به نقل از شركت پي.اند‌اي‌كلاپ چين نوشت: «پس از آنكه اروپا و ژاپن تصميم گرفتند، پوشش بيمه محموله‌هاي نفتي ايران را محدود كنند اين شركت نيز عرضه پوشش بيمه به نفتكش‌هاي حامل نفت ايران را متوقف خواهد كرد.» اتحاديه اروپايي اما چهارم فروردين به شركت‌هاي اروپايي اجازه داده بود تا ماه ژوئن، نفتكش‌هاي حامل نفت ايران را بيمه كنند. اين حركت از چين كه چند ميليارد پول نفت ايران به بانك‌هاي اين كشور رونق داده، سوال‌برانگيز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‌آقاي قمصري! با توجه به مشكل بيمه نفتكش‌هاي حامل نفت ايران، آيا مي‌توان گفت اين مساله بزرگترين مشكل در راه صادرات نفت ماست؟

«ما هميشه براي صادرات نفت‌خام‌مان مشكلات حمل‌ونقل بيمه داريم. سعي مي‌كنيم از راه‌هاي مختلف بر اين مشكلات غلبه كنيم. »

پيش از اين، ايران يك شركت بيمه‌اي براي بيمه نفتكش‌ها در كيش تاسيس كرده بود. رييس‌كل گمرك ايران هم ديروز در گفت‌وگو با «مهر» از برنامه‌ريزي براي تشكيل گمرك اختصاصي صنعت نفت خبر داده بود.

احتمال كاهش يك ميليون بشكه‌اي نفت ايران

در شرايطي كه وزير نفت در سفرش به مازندران از ادامه صادرات نفت به برخي كشورهاي اروپايي خبر داده و اظهار اميدواري كرده است كه ايران در پايان امسال به جمع كشورهاي صادركننده بنزين بپيوندد، «فارس» به نقل از پلاتز، خبر كاهش صد هزار بشكه‌اي توليد نفت ايران در اسفندماه را روي خط فرستاد و نوشت: «توليد نفت ايران به سه ميليون و 400هزار بشكه در روز رسيده است.» پيش از اين اوپك، در گزارش ماه مارس خود رسما از كاهش 109هزار بشكه‌اي توليد نفت ايران در دو ماه ابتدايي سال 2012 خبر داده بود. كاهش توليد نفت ايران به پايين‌تر از 5/3ميليون بشكه در روز، يك اخطار جدي است. برخي منابع خبري هم از كاهش صادرات نفت ايران به حدود يك ميليون و 900هزار بشكه در روز خبر داده‌اند. در اين شرايط گروه تحقيقات انرژي «جي.پي مورگان» هم اعلام كرد كه توليد نفت ايران تا آخر ماه ژوئن، احتمالا يك ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت. به گزارش رويترز، رييس اين تيم تحقيقاتي، مدير سابق آژانس جهاني انرژي است، براساس تحقيقات «جي‌مورگان» صادرات نفت ايران در ماه آوريل (ماه جاري) احتمالا حدود 300هزار بشكه در روز كاهش خواهد يافت كه مجموعا از ماه اول سال 2012، كاهش 700هزار بشكه‌اي را نشان خواهد داد. هرچند اين اعداد، پيش‌بيني موسسات تحقيقاتي است اما مسوولان بايد چراغ‌قرمز آن را ببينند. در اين شرايط، عربستان اعلام كرد كه حتي در صورت عرضه ذخاير استراتژيك از سوي كشورهاي مصرف‌كننده، احتمالا توليد بالاي خود را حفظ خواهد كرد ولي ديگر به مشتريان تخفيف نخواهد داد. شطرنج نفت پيچيده شده است. اگر بازي را نخوانيم، حركت‌مان سخت خواهد شد.

ديدار نفتي ايراني‌ها با روس‌ها

در اين شرايط مديرعامل شركت ملي نفت ايران به مسكو رفته است تا در همايش بين‌المللي انرژي روسيه شرکت کند. به گزارش مهر وی در حاشيه برگزاري این همايش با «دان بلنكي» يكي از معاونان وزير انرژي روسيه ديدار و گفت‌وگو كرده است. گفته مي‌شود محور اصلي اين گفت‌وگوي نفتي ايران و روسيه، توسعه همكاري‌هاي جديد انرژي دو كشور به‌ويژه در حوزه نفت و گاز، بررسي آخرين تحولات بازار جهاني انرژي و احتمال مشاركت يك شركت نفت دولتي روسيه در برخي از طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت نفت ايران است. اينترفاكس هم ديروز از مذاكرات نفتي ايران و روسيه به منظور مشاركت شركت «زاروبژ نفت» در برخي از طرح‌هاي نفتي ايران خبر داده است.

شركت دولتي روسي «زاروبژ نفت» تابستان سال 1389 يك يادداشت تفاهم براي همكاري با ايران امضا كرده بود كه امكان مشاركت در طرح‌هاي اكتشافي حوزه نفت و گاز ايران فراهم مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016