سه شنبه 22 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت، يک شبه ۳۵ هزار ميليارد تومان به مرتضوی داد، پرداخت بدهی های معوقه دولت به تامين اجتماعی

خبرآنلاين ـ شهری - يکشنبه هفته آينده عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی استيضاح می شود. اما علاوه بر رايزنی های سياسی، تلاش های اقتصادی هم برای منتفی شدن اين استيضاح ادامه دارد.


اميد کريمی: هفته گذشته سعيد مرتضوی، مديرعامل جديد صندوق تامين اجتماعی ناگهان خبر داد بدهی ۱۱۰۰ ميليارد تومانی تامين اجتماعی را به مراکز درمانی و بقيه طلبکاران پرداخت می کند.

اين درحالی است که تامين اجتماعی يکی از بزرگترين طلبکاران دولت است و مديران اين صندوق بارها از دولت خواسته بودند بدهی ها را تسويه کند. اکنون علی اکبر خبازها، رئيس کانون بازنشستگان صندوق تأمين اجتماعی خبر از پرداخت تمام و کمال اين بدهی ها داده است؛ ۳۵ هزار ميليارد تومان.

خبازها دراين باره به خبرآنلاين می گويد: "بدهی ۳۵ هزار ميليارد تومانی دولت به صندوق تأمين اجتماعی در قالب سهام شرکت‌ها، بانک‌ها و هتل‌ها پرداخت شد. در سال ۸۹ بدهی دولت به صندوق تأمين اجتماعی ۲۵ هزار ميليارد تومان بود که در سال ۹۰ به ۳۵ ميليارد تومان رسيد. در اين راستا دولت بدهی خود به تأمين اجتماعی را تا سال ۹۰ تسويه کرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمود احمدی نژاد، رييس جمهور در فروردين سال ۹۰، بدهکاری های دولت به تامين اجتماعی را رد کرده بود.

زمستان گذشته، رحمت الله حافظی، مديرعامل پيشين صندوق تامين اجتماعی درباره بدهی های دولت به تامين اجتماعی به خبرانلاين گفته بود: "آقای رئيس جمهور در اولين نشست مطبوعاتی سال ۹۰، گفتند که بدهی به اين معنا که ما پولی از سازمان تامين اجتماعی گرفته باشيم و حالا به آن بدهکار باشيم، وجود ندارد؛ که اين حرف صحيحی است منتها تکاليفی به عهده سازمان گذاشته شده که عملياتی را انجام بدهيم و در ازای آن دولت هم تعهداتی دارد؛ بنابراين اسم اين موضوع را بدهی نگذاريم بهتر است که در اين صورت اين موضوع صحت دارد. اين تعهدات بر اساس گزارش حسابرس قانونی که مرجع محسوب می‌شود، تا پايان سال ۸۸، ۱۸ هزار و نهصد ميليارد تومان بوده، تا پايان سال ۸۹، طبق برآورد خودمان، چون هنوز آن مرجع قانونی تاييد نکرده، حدود پنج هزار ميلياردتومان به آن اضافه می‌شود که می‌شود ۲۳ هزار ميليارد تومان. پيش‌بينی‌مان هم اين است که در سال ۹۰، هفت هزار ميليارد تومان اضافه شود، يعنی ۳۰ هزار ميليارد."

حافظی درباره پرداخت اين بدهی گفت: "سهام برخی کارخانجات دولتی را به نام سازمان تامين اجتماعی مصوب کرد که منتقل شود که اينها طبعا بايد از آن ۳۱ هزارميليارد تومان کسر شود. علت اينکه ما نمی‌توانيم اين را کسر کنيم و عدد واقعی را اعلام کنيم اين است که برخی از اين سهام هنوز قيمت گذاری نشده است. ما منتظريم که سازمان خصوصی‌سازی قيمت گذاری و اعلام کند تا ما بتوانيم قيمت دقيق آن را اعلام کنيم. تا زمانی که اين اتفاق نيفتد، هروقت حرف از تعهدات دولت بشود، ما مجبوريم که به هر دو کفه ترازو اشاره کنيم که حقی پايمال نشود."

به گفته او ۵۴ شرکت دولتی در اين ليست بودند.

اما فهرستی که دولت روز ۱۹ فروردين امسال به تامين اجتماعی واگذار کرده است؛

- نيروگاه طوس ۱۰۰ درصد سهام
- نيروگاه بندر عباس ۱۰۰ درصد سهام
- کارخانه فولاد خوزستان باقيمانده سهام دولت
- شرکت سنگ آهن شرق ايران ۱۰۰ درصد
- هتلينگ خيلج فارس باقی مانده سهام دولت
- بانک تجارت باقی مانده سهام دولت
- بانک صادرات باقی مانده سهام دولت
- بانک ملت باقی مانده سهام دولت
- پست بانک باقی مانده سهام دولت
- شرکت ايران ال ان جی باقی مانده سهام دولت
- شرکت فولاد اصفهان باقی مانده سهام دولت
- پالايشگاه اصفهان باقی مانده سهام دولت
- شرکت حفاری شمال باقی مانده سهام دولت
- شرکت خدمات مديريت و آب و برق صبا باقی مانده سهام
- شرکت صنايع مس ايران باقی مانده سهام دولت
- شرکت پتروشيمی کرمانشاه باقی مانده سهام دولت
- شرکت پتروشيمی فناوران باقی مانده سهام دولت
- پتروشيمی مارون باقی مانده سهام دولت
- شرکت پالايش و پژوهش خون ۱۰۰ درصد
- پلايشگاه بندرعباس باقی مانده سهام دولت
- شرکت ملی انفورماتيک باقی مانده سهام دولت
- شرکت هتل های هما باقی مانده سهام

اما پرداخت تمام بدهی های دولت به تامين اجتماعی، کمتر از يک هفته مانده به استيضاح وزير کار، تعاون و رفاه، معنی ای غير از حمايت قوی و کامل دولت از مرتضوی ندارد. پيش از اين هم مرتضوی اعلام کرده بود تا دو هفته همه بدهی های تامين اجتماعی را تسويه می کند. اين درحالی است که حداقل همه مديران تامين اجتماعی در ۸ سال گذشته توان گرفتن بدهی هايشان از دولت را نداشتند و البته اختلافات مالی چند ۱۰۰ ميليارد تومانی با وزارت بهداشت و مراکز درمانی مختلف داشتند.

با اين حال اين بدهی ها پرداخت شده است و البته تامين اجتماعی از چيزی که بود هم بزرگتر خواهد شد؛ اکنون تامين اجتماعی بزرگترين سازمان اقتصادی ايران است. با واگذاری سهام دولت در شرکت هايی که در بالا آمد به تامين اجتماعی؛ اين صندوق فربه تر هم می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016