شنبه 26 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در فضایی "سازنده"؛ "درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه"

به گزارش راديو فردا، خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده‌اند که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در استانبول در فضایی "سازنده" در حال برگزاری است. منابع خبری ايران نيز گفته اند یک "دیپلمات ایرانی" گزارش داد که وندی شرمن، نماینده ایالات متحده در مذاکرات، خواستار گفت‌وگوی دو جانبه با سعید جلیلی شده و این دو مقام با هم دیدار خواهند داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده‌اند که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در استانبول در فضایی «سازنده» در حال برگزاری است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، پس از پایان نشست امروز صبح اظهار داشت برداشت وی این است که این گفت‌وگوها «بسیار سازنده» برگزار شد.

دو طرف پس از صرف ناهار ، دور دوم گفت‌‌وگوهای خود ار آغاز کردند.

یکی از دیپلمات‌ها که خواسته نامش برده نشود فضا را مثبت توصیف کرده و گفت تیم ایرانی به «فتوای» آیت‌الله خامنه‌ای درباره «حرمت» سلاح هسته‌ای اشاره کرده است.

این دیپلمات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس فضای مذاکرات را «بسیار سازنده» توصیف کرده و گفته است به نظر می‌رسد زمینه‌های گفت‌وگوهای آینده مهیا شده است.

یک دیپلمات دیگر نیز پس از دور نخست مذاکرات گفت که «یک صبح کاری مفید» را داشته است. وی اظهار داشت که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به دنبال یک «روند جدی» هستند.

پیش از آغاز مذاکرات کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، هدف از این مذاکرات را یافتن راه‌هایی برای اعتمادسازی میان دو طرف عنوان کرد تا به موجب آن اطمینان حاصل شود که ایران به سوی ساخت بمب اتم نمی‌رود.

در این گفت‌وگوها، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی است. علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در تیم ایران حضور دارند.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، ژاک گوئتس اودبر معاون وزیر امور خارجه فرانسه، کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، و ما ژائو شو معاون وزیر امور خارجی چین از جمله مقام‌های حاضر در گروه ۱+۵ هستند.

«درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه»

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا، در خبری به نقل از یک «دیپلمات ایرانی» گزارش داد که وندی شرمن، نماینده ایالات متحده در مذاکرات، خواستار گفت‌وگوی دو جانبه با سعید جلیلی شده و این دو مقام باهم دیدار خواهند داشت.

پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه موافقت جلیلی با این درخواست را «کذب محض» اعلام کرد.

پس از این تکذیبیه ایسنا در گزارش دیگری نوشت: «به دليل برنامه‌ريزی قبلی برای هيات ايرانی، هنوز امكان برگزاری اين نشست مشخص نشده است.»

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک دیپلمات‌ ایرانی در استانبول گزارش داد که هیات ایرانی هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

آنگونه که ایرنا گزارش کرده، آخرین خبرها حاکی از آن است که هیات ایرانی درخواست وندی شرمن را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، هیات ایرانی پس از دور نخست مذکرات در روز شنبه با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون به طور جداگانه دیدار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016