چهارشنبه 30 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از مراسم اهدای جايزه شجاعت بنياد هارالد ادلستام به بهاره هدايت

دانشجونيوز ـ مراسم اهدای اولين جايزه بنياد هارالد ادلستام به بهاره هدايت، ظهر روز ٢٨ فروردين، در تالار ريدارهوست شهر استکهلم برگزار شد.


کارولين ادلستام و پروين اردلان

به گزارش دانشجونيوز، در ابتدای اين مراسم کارولين ادلستام، نوه هارالد ادلستام که اين بنياد به ياد وی تاسيس شده است، در سخنانی گفت: "١٦ آوريل روز درگذشت هارالد الدستام روز جهانی شجاعت ناميده شده است. اين روزی است که ما شجاعت را جشن می گيريم تا برای حفاظت و دفاع از حقوق بشر برخيزيم . ١٦ آوريل درباره اهميت حمايت از افراد اندکی است که در سراسر جهان شجاعت اعتراض و برخواستن عليه خشونت و شکنجه را دارند."

او با اشاره به فعاليت های اين ديپلمات پيشين سوئدی در راستای حقوق بشر در کشورهای مختلف و تلاش او در راستای آنچه که امروزه "مسئوليت در قبال حمايت از ديگران" خوانده می شود، بيان کرد: "بهاره هدايت به صورت مکرر موارد بسياری از نقض حقوق بشر در دانشگاه های ايران را به سازمان های حقوق بشری گزارش کرده است. با وجود تهديدات نيروهای امنيتی حتی با وجود بازداشت، او به فعاليت های خود ادامه داده و نشست های بسياری را در رابطه با حقوق بشر برگزار کرده است. او در جنبش دانشجويی و جنبش زنان نقش کليدی بازی کرده است" و نسبت به محروميت بهاره هدايت از حقوق خود در زندان ابراز نگرانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در پايان افزود: "از آنجايی که يکی از شجاعانه ترين اقدامات هارالد الدستام مشارکت در نجات ۵٨ نفر از اعضای گروه جنبش توپامارو در اوگاندا بوده است و دولت اروگوئه جايزه هارالد الدستام را حمايت کرده است، اعطای نقاشی هنرمند اروگوئه ای آرمياس نی (Aramis Ney) نمادين است."

پس از آنکه کليپی درباره فعاليت و زندگی بهاره هدايت، که توسط همراهان او در ايران ساخته شده بود به نمايش گذاشته شد، متن پيام بهاره هدايت به دو زبان فارسی و انگليسی قرائت شد.


کارولين ادلستام

بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، که به دليل حضور در زندان نتوانست در اين مراسم حضور بيابد، در پيامی از زندان خطاب به بنياد هارالد ادلستم آورده است:

"عنوان "شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت" برای اين جايزه مرا بر آن می دارد که روزی نه چندان دور را آرزو نمايم که هيچ کس برای تعهد فعالانه خود جهت دستيابی به عدالت و اعتراض به نقض حقوق بشر مستوجب پرداخت هزينه نباشد و انتخاب سبک زندگی، ابراز عقيده و انتقاد از حاکمان و مطالبه حقوق برابر نه از سر "شجاعت فوق العاده"، بلکه آزادانه و جزء حقوق سلب ناشدنی مردم سرزمينم باشد."

کارولين ادلستام به عنوان رئيس هيئت داوران بنياد، جايزه را که شامل يک لوح و يک اثر هنری بود، به نمايندگی از بهاره هدايت، به پروين اردلان اعطا کرد.

پروين اردلان: نقش مهم بهاره هدايت در پيوند دو جنبش دانشجويی و زنان

پروين اردلان پس از دريافت جايزه از احساس متناقضش گفت: "خوشحالم که اين جايزه را به نمايندگی از بهاره هدايت که سمبل شجاعت و مقاومت برای بسياری از ماست دريافت می کنم، اما جای خالی بهاره در بين کسانی که به افتخار او جمع شده اند بسيار بزرگ است."


دريافت جايزه بهاره هدايت توسط پروين اردلان (عکس از راديو سوئد)

اين فعال زنان با اشاره به نقش مهم بهاره هدايت در پيوند دادن دو جنبش دانشجويی و زنان افزود: "مهديه گلرو، شبنم مددزاده، عاطفه نبوی و فرشته شيرازی و بسياری ديگر، بهاره های ديگری هستند که به جای مورد تشويق قرار گرفتن برای فعاليت ها و تلاش هايشان پشت ميله های زندان اند. "

او با اشاره به افزايش فشار بر فعالين اجتماعی پس از انتخابات رياست جمهوری گذشته و نظامی شدن منطقه، آماری از سرکوب دانشجويان در سال گذشته به نقل از سايت دانشجونيوز ارائه داد و با طرح اين پرسش که " آيا ما می توانيم چشم هايمان را بر شکنجه روانی و فيزيکی دانشجويان و محروميت از تحصيل آن ها ببنديم؟ " گفت: " بسيج عمومی دانشگاه ها، اتحاديه های دانشجويی، جامعه مدنی و سازمان های حقوق بشری برای تامين آزادی بی قيد و شرط فعاليت های دانشجويی ضروری است. اين يک ضرورت در حقيقی ترين معنای مسئوليت در قبال حمايت از ديگران است. "

مراسم با اجرای يکی از سرودهای انقلابی شيلی توسط Arja Saijonmaa خواننده سرشناس سوئدی پايان يافت.

مهرداد درويش پور: نسل جوان در اين مسير تنها نيست

دکتر مهرداد درويش پور استاد دانشگاه استکهلم نيز که در اين مراسم حضور داشت درباره اهميت اين جايزه به دانشجونيوز گفت: "هر چند اين اولين جايزه ای بود که توسط اين بنياد اعطا شد و اين بنياد هنوز در ميان عموم مردم چندان شناخته شده نيست، اما حضور طيف گسترده ای از هنرمندان، فعالين فرهنگی و حقوق بشری و روزنامه نگاران سوئد و همچنين ديپلمات های کشورهای مختلف نشان دهنده اهميت اين مراسم است که می تواند توجه جامعه جهانی را به فعاليت های فعالين اجتماعی ايران جلب کند."

او بر اهميت فعاليت های حقوق بشری فعالين خارج از کشور و تلاش آن ها برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به وضعيت زندانيان سياسی تاکيد کرد و ابراز اميدواری کرد که اين فعاليت ها در آزادی آن ها موثر واقع شود.

اين جامعه شناسی ايرانی همچنين افزود: "اهميت اين جايزه تنها به دليل جلب توجه جامعه جهانی نيست، بلکه همان طور که در پيام خانم هدايت هم اشاره شده بود، اهدای اين جوايز به فعالين داخل کشور به ويژه نسل جوان خاطر نشان می کند که در اين مسير تنها نيستند و به آن ها اميد می دهد که فعاليت هايشان با بی تفاوتی جامعه جهانی روبرو نيست و به عنوان نمادی از شجاعت مورد تقدير و توجه قرار خواهند گرفت. "

جايزه ادلستام، يک جايزه معتبر بين المللی است که در سوئد و توسط بنياد هارالد ادلستام برای فعاليت های برجسته و شجاعانه در دفاع از حقوق بشر اهدا می شود. اين جايزه به نام و ياد ديپلمات و سفير سوئدی، هارالد ادلستام (٨٩-١٩١٣) نامگذاری شده است. شهرت هارالد ادلستام به دليل فعاليت های شجاعانه مدنی و مبارزه برای حقوق بشر است. وی در زمان جنگ جهانی دوم به فرار اعضای گروه های مخالف در آلمان کمک کرده بود. همچنين، بعدها در زمان تصدی سفارت سوئد در شيلی به هنگام کودتای آگوستو پينوشه در شيلی، در در فرار و نجات جان فعالان سياسی شيلی و همچنين سياستمداران کوبايی نقش بسيار مؤثری داشت.

در بيانيه بنياد ادلستام اعلام شده بود که بهاره هدايت با شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت، به صورت فعالانه به مقابله با نقض حقوق بشر در ايران پرداخته است و عليرغم تهديدات نيروهای امنيتی و اطلاعاتی حکومت، بارها زندگی و آزادی خود را برای دفاع از حقوق بشر به خطر انداخته و از اين رو شايسته دريافت جايزه ادلستام شناخته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016