پنجشنبه 31 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"شش سال زندان برای رضا شهابی برای خاموش کردن مدافعان حقوق کارگران"

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر نگرانی عميق خود را از محکوميت فعال سنديکايی رضا شهابی به شش سال زندان ابراز داشت. به‌علاوه برنامه نظارت يادآوری کرد که دولتمردان ايران به حمله به فعالان سنديکايی مستقل و آزار و تعقيب آن‌ها و صدور حکم‌های ناعادلانه زندان عليه آن‌ها ادامه می‌دهند تا از تعداد کسانی که حاضرند از حقوق کارگران دفاع کنند بکاهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه مطبوعاتی ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:

۶ سال زندان برای رضا شهابی برای خاموش کردن مدافعان حقوق کارگران

علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، ساسان واهبی وش، بهنام ابراهيم زاده، رسول بداغی (بداقی)، محمد حسينی، مهدی فراحی شانديز، فرزاد احمدی، مهرداد امير وزيری، پدرام نصراللهی و علی اخوان، از جمله فعالان سنديکايی مستقل زندانی هستند

http://www.fidh.org/Six-years-prison-for-Shahabi?var_mode=calcul

پاريس ـ ژنو، ۳۱ فروردين ۱۳۹۱. برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، نگرانی عميق خود را از محکوميت فعال سنديکايی رضا شهابی به شش سال زندان ابراز می کند.

وکيل مدافعِ رضا شهابی، صندوقدار و عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در تاريخ ۲۶ فروردين ۱۳۹۱اطلاع يافت که قاضی ابوالقاسم صلواتی رييس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی موکلش را به شش سال زندان محکوم کرده است. آقای شهابی به اتهام «تبليغ عليه نظام» (يک سال زندان) و «تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» (پنج سال زندان) محکوم شد. او همچنين به ۵ سال محروميت از فعاليت های اجتماعی و سنديکايی محکوم شده است. به علاوه، محکوميت او شامل پرداخت جريمه نقدی به مبلغ ۷۰ ميليون ريال است. آقای شهابی که ۲۰ روز برای اعتراض به اين حکم فرصت دارد هنوز در زندان اوين در بازداشت است.

با وجود اين که وضع سلامتی آقای شهابی در بازداشت رو به وخامت رفته، مسئولان زندان امکان رسيدگی کافی پزشکی را در اختيار او قرار نداده اند. او در آبان ۱۳۹۰ به خاطر درد گردن و کمر به بيمارستان منتقل شد و دکترها تشخيص دادند که وضع چندين مهره گردن او وخيم است و وی بايد تحت عمل جراحی قرار بگيرد و پس از آن شش ماه در استراحت مطلق به سر ببرد؛ در صورت بستری نشدن در بيمارستان، ممکن است طرف چپ او فلج شود. در تاريخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۰، او برای عمل جراحی به بيمارستان منتقل شد، اما کمی بعد به خاطر خطرناک بودن عمل به زندان بازگردانده شد. گويا دکترها بر اين عقيده هستند که او پيش از عمل بايد چند ماه در استراحت مطلق به سر ببرد. اکنون علاوه بر گردن، کمر آقای شهابی نيز در وضعيت بدی است و وی ممکن است نياز به عمل ديسک کمر داشته باشد. گويا ضايعات نخاعی و کمر او پس از دستگيری در اثر ضرب و شتم شديد در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوين به وجود آمده است.

آقای رضا شهابی از تاريخ ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ در اعتراض به عدم رسيدگی به بيماری او و محکوميت زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده و خواهان انتقال به بيمارستان و لغو حکم محکوميت شده است. برنامه نظارت يادآوری می کند که آقای شهابی پس از دستگيری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۹، و پيش از محاکمه در تاريخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ بيش از ۲۲ ماه در بازداشت به سر برده است.

به علاوه برنامه نظارت يادآوری می کند که دولتمردان ايران به حمله به فعالان سنديکايی مستقل و آزار و تعقيب آنها و صدور حکم های ناعادلانه زندان عليه آنها ادامه می دهند تا از تعداد کسانی که حاضرند از حقوق کارگران دفاع کنند بکاهند. در حال حاضر چندين فعال سنديکايی مستقل در زندان به سر می برند، از جمله علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، ساسان واهبی وش، بهنام ابراهيم زاده، رسول بداغی (بداقی)، محمد حسينی، مهدی فراحی شانديز، فرزاد احمدی، مهرداد امير وزيری، پدرام نصراللهی و علی اخوان.

از سوی ديگر، برنامه نظارت از آزادی آقای ابراهيم مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد، در تاريخ ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ پس از گذراندن محکوميت سه سال و نيم زندان که در آذر ۱۳۸۷ شروع شد، استقبال می کند.

سوهير بالحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر گفت: «بسياری از فعالان سنديکايی در ايران به خاطر دفاع از حقوق بشر در معرض آزار و اذيت دايمی، به ويژه در سطح قضايی، قرار دارند. آنها خودسرانه بازداشت می شوند يا در خطر دستگيری به سر می برند. اين پيگردهای خودسرانه در چارچوب سرکوب عمومی جامعه مدنی ايران در شرايط کنونی تنها به قصد خاموش کردن مدافعان حقوق کارگران انجام می شود.»

دبير کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، جرالد استابِرُک، نيز اضافه کرد: «برنامه نظارت به شدت محکوميت آقای شهابی را تقبيح می کند و از دولتمردان ايران می خواهد به آزار و اذيت مدافعان حقوق بشر پايان دهند، فوری و بدون قيد و شرط تمام مدافعان حقوق بشر را که در بازداشت به سر می برند آزاد نمايند، سلامت جسمانی و روحی آنها را در هر شرايطی تضمين کنند، و به طور کلی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلاميه جهانی حقوق بشر و عهدنامه های بين المللی حقوق بشر را که ايران تصويب کرده رعايت کنند.»

تماس برای اطلاعات بيشتر

· FIDH: Karine Appy / Arthur Manet : + ۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸

· OMCT: Delphine Reculeau : + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر): lddhi(at)fidh.net

----------------------------------------------
lddhi(at)fidh.net جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ايران
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016