سه شنبه 19 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احضار ۶۰ تن از کارکنان روزنامه ايران به حراست: تهديد به اخراج برای پوشش "نامناسب"

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ سه تن از روزنامه نگاران روزنامه دولتی ايران به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که به دنبال چندين روز هشداردرخصوص نحوه لباس پوشيدن توسط کارکنان توسط ماموران حراست موسسه مطبوعاتی ايران، امروز (سه شنبه ۱۹ ارديبهشت) دامنه تذکرات و برخورد با کارکنان اين موسسه افزايش چشمگيری يافت به نحوی که در برخی موارد تذکرات ياد شده به احضار روزنامه نگاران به دفتر حراست روزنامه و تهديد آنها به اخراج از روزنامه انجاميده است.

روزنامه نگاران ياد شده که خواستند نامشان مطرح نشود گفتند که امروز چندين مامور حراست جلوی درب اين روزنامه ايستاده و به کارکنانی که وارد می شدند در خصوص نحوه پوششان تذکر داده اند. آنها از مردان خواستند که از پوشيدن لباس آستين کوتاه خودداری کنند و در خصوص نحوه آرايش کارکنان زن اين رسانه نيز هشدار داده اند. به گفته منابع ياد شده تنها در روز ۱۹ ارديبهشت ماه، ۶۰ نفر از مردانی که در موسسه ايران مشغول به کار هستند به حراست فرا خوانده شده و در برخی موارد تهديد به اخراج شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از خبرنگاران اين روزنامه به کمپين گفت:« از فردای انتخابات مجلس (روز جمعه ۱۵ ارديبهشت) به گفته کارکنان موسسه ايران، حراست موسسه ايران برخوردهای دور از شانی با کارکنان اين موسسه داشته است… امروز و ديروزدر ابتدای در ورودی موسسه ايران چندين مامور حراست ايستادند و نسبت به آرايش خانم ها و لباس آستين کوتاه آقايان ايراد گرفتند.» به گفته منابع ياد شده در روزنامه ايران « ماموران حراست روزنامه ايران وابسته به نهاد های اطلاعاتی و امنيتی هستند که چند سالی است در اين روزنامه مشغول به کار شده اند.» آنها همچنين مدعی شدند که نحوه برخورد حراست روزنامه ايران با کارکنانش با نگرانی و اعتراض شديد کارکنان اين موسسه همراه بوده است: « اين کار با حمايت مستقيم جوانفکر سرپرست روزنامه ايران و مدير عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا ) و مشاور ئبيس جمهوری صورت می گيرد.»

يکی ديگر از روزنامه نگاران روزنامه ايران به کمپين در خصوص سختگيری در خصوص نحوه لباس پوشيدن در يکی از بزرگترين موسسات انتشاراتی دولتی که بيش از ۶۰۰ پرسنل در بخش های مختلف دارد گفت: « برخی از کارکنان در تحريريه حتی شروع کردند به خنديدن واين که مثلا از فردا ساق دست مان ميکنيم و ازاين چيزها و حراستی ها حدود ۶۰ نفر را به حراست معرفی کردند که اين افراد حراست را مسخره کردند. البته از روز شنبه به مديران ميانی و دبيران سرويس موسسه ايران تذکر داده بودند و کسی فکر نمی کرد که جدی باشد. از روز يک شنبه و دو شنبه تذکر ميدادند و از امروز (سه شنبه ۱۹ ادريبهشت) برخورد عملی را شروع کردند.»

يکی از روزنامه نگاران روزنامه ايران به کمپين گفت: « محمود احمدی نژاد نيز بارها اعلام کرده است که برخورد گشت ارشاد با جوانان کشور را قبول ندارد و اين شيوه را نمی پسندد اما مشاور او اين روزها در موسسه تحت مديريت خود همان برخورد گشت ارشاد را نه در خيابان که در يک موسسه خبری واطلاع رسانی در پيش گرفته است.»

مدير موسسه انتشاراتی ايران که روزنامه ايران از زير مجموعه های ان به شمار می رود به عهده علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی محموداحمدی نژاد است، سال گذشته به دنبال انتشار ويژه نامه ای که مخالفان دولت می گويند در آن حجاب اجباری را مورد انتقاد قرار داده بود، به دادگاه احضار شد و پس از دادگاهی شدن به شش ماه زندان محکوم شد.

ويژه نامه ۲۵۸ صفحه ای «خاتون» در مرداد ماه سال ۹۰، حاوی مطالبی بود که در آن به انتقاد از «چادرسياه» که از سوی دستگاه های حکومتی نماد حجاب رسمی به شمار می رود پرداخته بود. در اين ويژه نامه، مهدی کلهر از افراد نزديک به محموداحمدی نژاد در مصاحبه ای رنگ سياه چادر را تقليدی از لباس مشکی مردان و زنان غربی در «مجلس های شبانه عياشس اروپا» در زمان سلطنت ناصرالدين شاه دانسته بود. او در اين مقاله گفته بود که «از لحاظ فلسفه حجاب که درقرآن آمده که زن خودش را در مقابل تير نگاه هيز مردان قرار ندهد، قطعا چادر مشکلی بدترين پوشش است چون چهره زن را قاب می کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016