یکشنبه 7 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام نامزدی حداد و لاریجانی برای ریاست مجلس

راديو فردا ـ علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل، در دو نشست جداگانه نامزد ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی شدند. در هر کدام از این دو نشست، شماری از منتخبان مجلس حضور داشتند.

اعلام نامزدی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس یک روز پیش از آغاز به کار دور نهم مجلس صورت گرفته است. لاریجانی ریاست مجلس هشتم و حداد عادل ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشتند. هردوی آنها هم از شخصیت‌های اصولگرا به شمار می‌آیند.

منحصر شدن رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی میان اصولگرایان باعث شد اکثریت مجلس در دست این جناح سیاسی ایران قرار گیرد. از این رو رقابت بر سر ریاست مجلس هم میان طیف‌های مختلف جناح اصولگرا صورت می‌گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جبهه پایداری که با محوریت محمد تقی مصباح یزدی شکل گرفته، از ریاست حداد عادل در مجلس شورای اسلامی حمایت کرده، اما جبهه متحد اصولگرایی، از هیچ یک از این دو به طور علنی حمایت نکرده است.

جبهه متحد اصولگرایی که با محوریت محمد رضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان تشکیل شده، در انتخابات مجلس هم از لاریجانی و هم از حداد عادل حمایت کرده بود. حداد عادل از حمایت جبهه پایداری در انتخابات نیز برخوردار بود.

رقابت اصلی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، میان جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری بود.

پیشتر خبرهایی مبنی بر حمایت جبهه متحد اصولگرایی از ریاست لاریجانی در مجلس منتشر شده بود که مسئول روابط عمومی این گروه، آن را تکذیب کرد.

لاریجانی نامزد ریاست

فراکسیون رهروان ولایت با حضور ۱۵۷ تن از منتخبان مجلس نهم، لاریجانی را به عنوان نامزد خود برای ریاست مجلس برگزید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلسه فراکسیون رهروان ولایت، در ساختمان پیشین مجلس شورای اسلامی برگزار شد. کاظم جلالی ریاست این فراکسیون را برعهده دارد.

بنا بر این گزارش، کاظم جلالی از حاضران در جلسه فراکسیون درخواست کرد اگر کسی قصد نامزدی برای ریاست مجلس دارد، آن را اعلام کند که بسیاری از حاضران، نام لاریجانی را تکرار کردند.

بر پایه رای گیری، ۱۵۰ تن از اعضای فراکسیون، با ریاست لاریجانی موافقت کردند و سه نفر رای سفید به صندوق انداختند.

فراکسیون رهروان ولایت در ادامه جلسه خود، محمد رضا باهنر و غلامرضا مصباحی مقدم را به عنوان نامزد خود برای نایب رئیسی مجلس برگزید.

طبق رای گیری انجام شده، باهنر ۱۱۹ رای و مصباحی مقدم ۸۵ رای اعضای فراکسیون را به خود اختصاص دادند.

نام ابو ترابی دیگر عضو فراکسیون رهروان ولایت که در این جلسه غایب بود هم به عنوان نامزد نایب رئیسی مطرح شد که تنها ۶۴ رای به دست آورد.

به گزارش ایسنا فراکسیون رهروان ولایت، فهرست ۱۲ نفره‌ای برای حضور در انتخابات هیات رئیس مجلس نهم تهیه کرده است. براین پایه علی لاریجانی به عنوان رئیس، محمدرضا باهنر و غلامرضا مصباحی‌مقدم به عنوان نائب رییس، آشوری، مصری، سیدشریف حسینی به عنوان کارپردازان و منادی، جهانگیرزاده، شجاعی، سبحانی‌نیا، کاتب و محمد صادقی به عنوان دبیران هیات رئیسه در این فهرست معرفی شدند.

لاریجانی: هر نماینده باید یک دفتر و یک منشی داشته باشد

علی لاریجانی در جلسه فراکسیون رهروان ولایت در سخنانی، با تاکید بر استقلال مجلس از دیگر قوا گفت: «چه در زمان اصولگرایی و چه در زمان غیر‌اصولگرایی، هر وقت استقلال مجلسه لطمه دیده کشور صدمه خورده است. ما با قوای دیگر برادر هستیم اما باید عزتمندانه رفتار کنیم. چراکه اگر مجلسی قوی نبود، نمی‌تواند دست برادر خود را بگیرد. بنابراین مسئله استقلال مجلس، یعنی داشتن تعامل عزتمندانه و همه باید در این مسیر تلاش کنیم که نمایندگان عزتمندانه زندگی کنند.»

او همچنین به مسئله امکانات نمایندگان پرداخت و ضمن تاکید بر ضرورت قرار دادن امکانات لازم در اختیار آنها اظهار داشت: «اینکه یک نماینده دفتر کار ندارد در ملاقات‌هایش با سختی مواجه می‌شود، مسیر عزتمندانه‌ای نیست حداقل یک اتاق و داشتن یک منشی برای یک نماینده لازم است و این امر از جنس ولخرجی نیست بلکه اینها امکانات اولیه است.»

نماینده قم به اشاره به وضعیت کنونی کمیسیون‌های مجلس، اظهار داشت: «شما نمایندگان مجلس و وضعیت کمیسیون‌های ما را می‌بینید که کمیته فنی ندارند. در حالی که هر کدام از آنها باید یک تعداد کار‌شناس داشته باشند. چرا که ما ذوالفنون نیستیم و هر کدام در یک رشته متخصص هستیم ولی هر نماینده باید درباره تمام مسائل کشور اظهار‌نظر کند.»

لاریجانی افزود: «به همین منظور ما در اطراف مجلس هم مکان برای نمایندگان و هم کمیسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم. ولی برخی می‌گویند این‌ها ولخرجی است.»

حداد عادل نامزد ریاست

همزمان با جلسه فراکسیون رهروان ولایت، جلسه مشترک منتخبین جبهه پایداری و جمعیت رهپویان برگزار شد.

در این نشست که در ساختمان مشروطه بهارستان برگزار شد، حداد عادل به عنوان نامزد ریاست مجلس نهم انتخاب شد.

نیره اخوان منتخب انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «در این جلسه رأی‌گیری به شکل صلواتی بود و حاضرین ریاست حداد عادل بر مجلس نهم را مورد تایید قرار دادند.»

این نماینده اصولگرا درباره تعداد حاضران در جلسه سخنی به میان نیاورد. همچنین به گفته او بحثی درباره دیگر اعضای هیأت رئیسه مطرح نشد.

حداد عادل: انتخاب رئیس منجر به انشعاب در اصولگرایی شده است

در جلسه مشترک منتخبین جبهه پایداری و جمعیت رهپویان ولایت، حداد عادل در سخنانی نسبت به روند انتخاب رئیس و انشقاق پیش آمده میان اصولگرایان بر سر این بحث، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس حداد عادل در این باره گفت: «حقیقت این است که مجلس نهم آغاز پرچالشی یافته است. البته همیشه انتخاب رئیس مجلس با گفت‌وگو و حرف و سخن همراه بوده اما این بار بیش از هر زمان دیگری مسئله‌ساز شده است.»

او ادامه داد: «این رقابت فی‌نفسه مذموم نیست به شرط اینکه در چارچوب اصول و ضوابط اسلامی بوده و اخلاق رعایت شود. آنچه در این روز‌ها شاهد هستیم این است که این رقابت که به نظر کاملا می‌تواند در چارچوب اصولگرایی و با حفظ وحدت اصولگرایی صورت گیرد، منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرایی شده است.»

حداد عادل همچنین نسبت به ایجاد دو فراکسیون برای اصولگرایان انتقاد گرد و اظهار داشت: «برای بنده سئوال جدی مطرح است که چه نیازی ایجاب می‌کند ما اصولگرایی را شکسته و فراکسیون دیگری با نام دیگری در میان اصولگرایان ایجاد کنیم؟ سئوال مهم این است آیا انتخاب رئیس مجلس در درون مجموعه اصولگرایی با حفظ وحدت این مجموعه ممکن نیست؟»

مطهری: حداد عادل مجلس را ذلیل می‌کند

علی مطهری، نماینده مردم تهران به تازگی ضمن انتقاد از اظهارات اخیر حدادعادل در مورد طرح سئوال از رئیس جمهور تصریح کرده بود «حداد برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد.»

علی مطهری در پاسخ به سئوالی که به اظهارات اخیر غلامعلی حداد عادل در اجتماعی که برای ریاست مجلس نهم تشکیل شده بود مبنی بر اینکه «سئوال از رئیس‌جمهور از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد»، اشاره داشت، گفت: «همین جمله ثابت می‌کند که ایشان برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد.»

علی مطهری خود یکی از طراحان سئوال از احمدی‌نژاد بود. سئوال از احمدی‌نژاد چند بار به دلیل پس گرفتن شماری از امضا‌ها توسط بعضی از نمایندگان به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام احمدی‌نژاد به مجلس رفت و جواب نمایندگان را با «شوخی» داد. نوع صحبت احمدی‌نژاد در مجلس خشم بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم را برانگیخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016