سه شنبه 16 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک مقام روس: زمان دقيق راه‌اندازی کامل نيروگاه بوشهر مشخص نيست

يک مقام هسته‌يی روسيه گفت که تاريخ راه‌اندازی کامل نيروگاه بوشهر فعلا معلوم نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری "نووستی" به نقل از والری ليمارنکو، رييس موسسه "اتم انرگو پرويکت" در شهر نيژنی نووگورود، وابسته به شرکت "اتم استروی اکسپورت" درباره تاريخ دقيق راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر با ظرفيت صد درصد گزارش داد: فعلا تاريخ دقيق معلوم نيست، کارهای تدارکاتی جريان دارد و بلافاصله پس از رسيدن به آمادگی (راه‌اندازی) را آغاز خواهيم کرد، اما عجله نخواهيم کرد چون ايمنی مهم‌ترين نکته در کار ماست".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمی در بوشهر، ژانويه سال ۱۹۹۵ ميلادی در تهران امضا شد. روسيه همچنين موظف شد که يک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-۱۰۰۰" و سوخت هسته‌يی برای آن را به ايران عرضه کند و متخصصين ايرانی را آموزش دهد.

پيمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نيروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوريه سال ۱۹۹۸ ميلادی فدراسيون روسيه و ايران توافق کردند که روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را نيز تکميل کند.

"اتم استروی اکسپورت" روز ۲۸ ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادی از پايان عرضه سوخت هسته‌يی برای اولين نيروگاه اتمی ايران خبر داد. سوخت هسته‌يی، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی نيروگاه به آن عرضه شد.

"اتم استروی اکسپورت" اواخر ژانويه سال ۲۰۱۱ ميلادی مرحله نوبتی راه اندازی فيزيکی نيروگاه بوشهر را انجام داد. راه اندازی فيزيکی به معنای پايان مرحله آزمايشات تمام سيستم‌های واحد توليد انرژی نيروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته‌يی و توليد برق در آن شروع می شود.

واحد توليد انرژی نيروگاه اتمی بوشهر روز هشتم ماه مه در حداقل سطح ظرفيت قابل کنترل خود قرار گرفت و به اين ترتيب واکنش خود انگيخته تقسيم سوخت هسته‌يی آغاز شد.

اين رويداد يکی از مهم‌ترين مراحل در راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر برای توليد برق است.

والری ليمورنکو، رييس موسسه "اتم انرگو پرويکت" روسيه، طراح عمده نيروگاه اتمی "بوشهر" چندی پيش اعلام کرده بود که متخصصين روسی در نظر دارند راه‌اندازی صنعتی نيروگاه اتمی "بوشهر" را تا پايان سال ۲۰۱۲ ميلادی به اتمام برسانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016