پنجشنبه 18 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرانسه و بريتانيا: ايران هيچ نقشی در نشست مربوط به سوريه نخواهد داشت

راديو فردا ـ يک روز پس از آن‌ که روسيه در راستای حل بحران سوريه، خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهايی نظير ايران و ترکيه شد، فرانسه و بريتانيا اعلام کردند ايران هيچ‌ نقشی نمی‌تواند در نشست سوريه داشته باشد.

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ايران «تحت هيچ شرايطی» نمی‌تواند در مذاکرات برای حل بحران سوريه حضور داشته باشد و تأکيد کرد که حضور ايران در مذاکرات «با هدف افزايش فشار بر حکومت سوريه در تضاد است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين تأکيد کرد که مشارکت دادن ايران در اين مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ايران نيز که به گفته وی «مطلوب» نيست، تأثير می‌گذارد. آقای فابيوس دراين خصوص توضيحی نداد.

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، ۱۷ خردادماه تأکيد کرد که لازم است نشستی با حضور کشورهايی برگزار شود که «بر گروه‌های اپوزيسيون سوريه تأثير واقعی دارند».

آقای لاوروف در اين خصوص به کشورهای عضو شورای امنيت، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و همچنين کشورهای مهم منطقه نظير ترکيه و ايران اشاره کرد.

روز پنج‌شنبه، ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، نيز در همراهی با فرانسه اعلام کرد که به باور وی وارد کردن ايران در هر گروهی که به منظور حل بحران سوريه تشکيل می‌شود، فعاليت‌های گروه مزبور را بی‌اثر می‌کند.

وزير خارجه بريتانيا افزود: «ايران کشوری است که از حکومت سوريه و برخی از خشونت‌های غيرقابل قبول حکومت سوريه حمايت می‌کند.»

غرب در ماه‌های گذشته بارها سپاه پاسداران ايران را متهم کرده است که در سرکوب‌های سوريه دخالت می‌کند. اين اتهام از سوی شورای ملی سوريه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد نيز مطرح شده است.

اگرچه مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همواره هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد کرده‌اند و کشتار مردم سوريه را به مخالفان و نيروهای القاعده نسبت داده‌اند، يکی از مسئولان نيروی قدس سپاه پاسداران به تازگی و برای نخستين بار دخالت ايران در حوادث سوريه را تأييد کرد.

اسماعيل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، هفتم خردادماه با تأييد اين مسئله، تأکيد کرد که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

وی در گفت‌و‌گويی با خبرگزاری ايسنا با اشاره به «حضور موثر نيروی قدس سپاه پاسداران در سوريه» گفت: «تا وقتی که در سوريه نبوديم، کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی، به طور فيزيکی و غير فيزيکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوريه می‌گذرد. سازمان ملل فروردين‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوريه را بيش از ۹ هزار تن ارزيابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گويند اين رقم در حال حاضر به بيش از ۱۱ هزار تن رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016