یکشنبه 21 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز انتخابات پارلمانی در فرانسه

• با آغاز انتخابات مجمع ملی فرانسه، رای دهندگان فرانسوی امروز (يکشنبه) در دور نخست انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتی شبکه دويچه وله، در حالی که يک ماه از پيروزی فرانسوا اولاند و شکست نيکولا سارکوزی در انتخابات رياست جمهوری می‌گذرد، قرار است رای‌دهندگان فرانسوی امروز در دور نخست انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای بروند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولاند اميدوار است تا اکثريت نمايندگان راه يافته به مجمع ملی فرانسه که مجلس سفلی پارلمان محسوب می‌شود، از کانديداهای حزب سوسياليست وی باشند.

حزب سوسياليست هم اکنون اکثريت کرسی‌های سنا را در اختيار دارد و در صورت کسب اکثريت کرسی‌های مجمع ملی کنترل کاملی بر دولت به دست خواهد آورد.

جديدترين نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هم اکنون حزب سوسياليست در ميان ۴۶ ميليون رای‌دهنده واجد شرايط محبوب اکثر رای دهندگان است.

براساس نظرسنجی‌ موسسه سی.اس.ای، ۴۵.۵ درصد از رای دهندگان خواهان آن هستند که احزاب چپ‌گرا اکثريت پارلمان را در دست داشته باشند. در حالی که اين ميزان برای احزاب راست‌گرا ۳۳ درصد است.

در ميان احزاب چپ‌گرا ۳۱ درصد آرا به حزب سوسياليست اختصاص يافته و مابقی آرا در ميان احزاب چپ‌گرا به حزب سبزها و پس از آن حزب جبهه چپ اختصاص يافته است. حزب محافظه کار UMP متعلق به سارکوزی نيز ۳۰ درصد از آرا را در اختيار دارد.

سه حزب چپ‌گرای مذکور می‌بايست برای به دست آوردن اکثريت پارلمان ۲۸۹ کرسی از مجموعه ۵۷۷ کرسی را به دست آورند. اما چنانچه حزب راستگرای UMP شگفتی آفريده و پيروز شود احزاب راست‌گرا و چپ‌گرا اصطلاحاً با يکديگر "همزيستی" پيدا خواهند کرد و در اين شرايط نخست وزير و کابينه دولت محافظه کار خواهند بود.

بيش از ۶۰۰۰ کانديدا در انتخابات پارلمان فرانسه شرکت می‌کنند. يک کانديدا می‌بايست برای آنکه در دور نخست انتخابات پيروز قطعی شود ۵۰ درصد از آرا را به دست بياورد.

برای آن که فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه، بتواند خط مشی‌های اقتصادی جديد پيشنهادی خود را تصويب و اجرايی کند، لازم است که حزب تحت رهبريش در انتخابات امروز به پيروزی قابل توجهی دست يابد.

در اين انتخابات برای اولين‌بار ۱۱ نفر به عنوان نمايندگان شهروندان فرانسوی که در خارج از اين کشور زندگی می‌کنند، به مجلس فرانسه راه می‌يابند.

دومين دور رأی‌گيری در انتخابات فرانسه اواخر ماه ژوئن برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016