دوشنبه 29 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: ايران آماده مذاکره بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصد است

محمود احمدی‌نژاد با تأکيد بر اين که جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد تا درباره مساله غنی‌سازی ۲۰ درصد به عنوان موضوعی برای گفت‌وگو و همکاری مذاکره کند، اظهار کرد: اعتمادسازی موضوعی دوطرفه است و بايد ديد که طرف مذاکرات هسته‌يی ايران در نقطه مقابل چه می‌کند و اگر قدم مثبتی در اين زمينه برداشته شود، ما هميشه آماده همکاری بوده و هستيم و اميدوارم در مذاکرات مسکو قدم‌های خوبی برداشته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورتر آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که با توجه به پيچيده‌تر شدن اوضاع در سوريه، جمهوری اسلامی ايران چه نقشی در بهبود اوضاع اين کشور می‌تواند داشته باشد؟ گفت: متأسفانه امروز شرايط در سوريه مناسب نيست و هر روز عده‌ بيش‌تری از مردم کشته شده و مسائل جديدی در اين کشور به‌وجود می‌آيد.

او با اشاره به اين که البته حادث شدن اين شرايط تنها مختص سوريه نيست، افزود: نزديک به ۱۰۰ سال است، جريانی مديريتی بر دنيا حاکم است که مشکلات فراوانی را در جهان به‌وجود آورده؛ دوره طولانی جنگ‌های خسارت بار اول و دوم جهانی، جنگ‌های کره و ويتنام، جنگ خاورميانه و جنگ‌هايی در آفريقا و آمريکای جنوبی و امروز نيز درگيری‌های گسترده در سوريه، بحرين و يمن که تمامی آن‌ها حاصل حاکميت مديريت مذکور بر جهان و نظم برآمده از آن است.

احمدی‌نژاد با بيان اين که راهبرد جمهوری اسلامی ايران در سوريه و همه کشورهای ديگر، تأکيد بر لزوم رعايت و احقاق حقوق اساسی مردم است، گفت: همه مردم بايد از حق انتخاب آزاد برخوردار بوده، عدالت و احترام را تجربه کرده و خود برای اداره کشورشان تصميم گيری کنند؛ اين موضوعی است که هيچ استثنايی نداشته و همه ملت‌ها بايد به طور يکسان از اين حقوق برخوردار باشند.

رييس‌جمهور با تأکيد بر اين که در همه دنيا از جمله کشورهای منطقه خاورميانه و در آمريکا و اروپا بايد اصلاحاتی صورت بگيرد، تصريح کرد: اين اصلاحات بايد در همه کشورها با تفاهم همگانی و عمومی ملت‌ها شکل گرفته و مقدمه‌ای برای دوستی ميان مردم بوده و موجب ايجاد دشمنی و کينه‌ورزی نشود.

وی‌ دخالت بيگانگان در امور داخلی کشورها را به عنوان مشکلی اساسی در مسير اين اصلاحات مورد تاکيد قرار داد و اضافه کرد: متاسفانه دخالت‌های خارجی و به‌ويژه دخالت‌های کشورهای عضو ناتو و سرازير کردن اسلحه توسط آنان به کشورهای منطقه، شرايط را پيچيده کرده و به سمتی می‌برد که حل آن هر روز بسيار دشوارتر از قبل می‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اين که هر انسانی که از هر طرف درگيری‌ها کشته می‌شود، کينه‌ای جديد ايجاد می‌کند، گفت: معتقدم مسأله سوريه می‌توانست و می‌تواند به روش‌های بهتری از جمله گفت‌وگو حل و فصل شود. بايد حقوق اساسی مردم تأمين شده و هر رويدادی از جمله برگزاری انتخابات، تشکيل دولت و هر اقدامی در مسير اصلاحات در فضای دوستی انجام شود.

منافع قدرت‌های بيگانه اجازه نمی‌دهد تفاهم در سوريه حاصل شود

احمدی‌نژاد افزود: متأسفانه منافع قدرت‌های بيگانه در روند اصلاحات دخيل شده و اجازه نمی‌دهد، تفاهم حاصل شده و به سرانجام برسد.

او در پاسخ به اين سوال که آيا ايران راه‌حلی برای برقراری شرايطی همانند آن چه در يمن اتفاق افتاد در سوريه دارد؟ تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران بنا ندارد، در امور داخلی کشورها دخالت کند و محور تلاش هايش در مورد سوريه بر اين اصل استوار است که ديدگاه‌ها را به يکديگر نزديک و زمينه گفت‌وگوها را فراهم کند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: همه مردم سوريه از هر گروه و طايفه‌ای که هستند، در نظر ملت ايران محترم بوده و دوست داريم، آن‌ها در صلح، امنيت و با عزت زندگی کنند و معتقديم اگر ساير کشورها نيز همين منش را در مورد مشکلات سوريه پيش گيرند، مسايل اين کشور با تفاهم حل خواهد شد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که نقش ايران در حال حاضر در سوريه چيست و آيا اين کشور حضوری نظامی در سوريه دارد يا خير؟ گفت: جمهوری اسلامی ايران در تمامی نقاط دنيا، حتی آمريکا و اروپا حضور دارد، اما حضوری فرهنگی، انسانی و سياسی که در خدمت ايجاد صلح و تفاهم در همه نقاط جهان است.

وی تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران اساسا با هر اقدامی که کينه‌ها را تشديد کرده، موجب ايجاد خشونت شده و جان انسان‌ها را از هر گروه و دسته‌ای که هستند، به خطر بيندازد، مخالف است.

ايران در هيچ نقطه دنيا حضور نظامی ندارد

رييس‌جمهور در پاسخ به اصرار خبرنگار روزنامه فرانکفورتر در پاسخ اين سوال که آيا ايران هيچ حضور نظامی در سوريه ندارد؟ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران در هيچ نقطه دنيا حضور نظامی ندارد. البته جمهوری اسلامی ايران با بيش از ۱۰۰ کشور دنيا تبادل اطلاعات و ارتباط اطلاعاتی دارد و از سوی ديگر بسياری از کشورها هستند که از ايران در زمينه آموزش های نظامی کمک می گيرند و اين موضوعی است که در بسياری از کشورهای دنيا معمول است.

او در پاسخ به اين سوال که آيا ايران برای حل مناقشات در سوريه می‌تواند بخشی از يک راه‌حل برای کاهش بحران‌ها باشد؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران خواهان صلح و امنيت برای همه ملت‌های جهان است.

رييس‌جمهور افزود: ايران در حال حاضر برای حل مشکلات بسياری از کشورها از جمله بحرين، ‌ليبی و سوريه و حتی برای رفع مشکلات اساسی در اروپا پيشنهادهايی دارد، اما فضايی که امروز ناتو و کشورهای عضو آن در دنيا ايجاد کرده اند، فضای مباحث منطقی و گفت‌وگو نيست، بلکه فضايی يک‌طرفه و در جهت گسترش سلطه است که اين به ضرر همه خواهد بود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين که آيا ايران به طور مشخص طرح و پيشنهادی برای حل مسائل سوريه دارد؟ خاطرنشان کرد: ايران تاکنون چندين بار تلاش کرده است، گروه‌های مختلف سوری را به يکديگر نزديک کرده و زمينه را برای گفت‌وگو بين آن‌ها مهيا کند، اما همواره در اين مسير تنها بوده و بسياری از کشورهای منطقه، اروپا و آمريکا در نقطه مقابل اين تلاش‌ها قرار داشته‌اند؛ امروز نيز جمهوری اسلامی ايران خواستار آن است که با کمک همه طرف‌ها در سوريه روند مذاکره و گفت‌وگو شکل گرفته و موضوعات و مسايل در همه سطوح با انتخاب، رای و تشخيص مردم حل شود.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات پيش روی با کشورهای گروه ۱+۵ در مسکو، با توجه به نتايج حاصل شده از مذاکرات استانبول و بغداد، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ايران روشن است؛ معتقديم حقوق و قانون بايد برای همه و به طور عادلانه و يکسان برقرار باشد و همواره به دنبال گفت‌وگو و تفاهم بوده‌ايم و هم‌چنان همين مسير را دنبال می‌کنيم و لازم است متذکر شوم که همه اين‌ها در شرايطی است که ايران تاکنون بيش‌ترين همکاری را با آژانس داشته و در برخی موارد فراتر از قانون و تعهدات خود عمل کرده است.

احمدی‌نژاد افزود: جمهوری اسلامی ايران پيشنهادهای خوبی برای همکاری و اعتمادسازی متقابل دارد و اميدواريم در مذاکرات مسکو قدم‌هايی به جلو برداشته شود.

رييس‌جمهور با بيان اين که دشمنی آمريکا و کشورهای اروپايی با ملت ايران موضوعی تازه و جديد نيست، تصريح کرد: نزديک به ۶۰ سال پيش دشمنان ملت ايران در اين کشور کودتا و دولت ملی را ساقط کردند و برای مدت ۲۵ سال رژيمی ديکتاتور را بر ايران حاکم کردند و پس از قيام مردم و به دست آوردن آزادی نيز همان کسانی که همواره در برابر اين ملت ايستاده بودند، در همان سال‌های ابتدايی پيروزی انقلاب اسلامی، با تحريک رژيم بعثی صدام جنگی هشت ساله را به کشور ما تحميل کردند و پس از ناکامی در تحقق اهداف تحميل جنگ نيز هر روز به بهانه‌ای به دشمنی با ملت ايران ادامه داده‌اند.

وی‌ با اشاره به اين که امروز مستکبران به بهانه فعاليت‌های هسته‌يی در برابر ملت ايران ايستاده‌اند، گفت: همه آن‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی ايران، هيچ تصميم و نيتی برای ساخت تسليحات هسته‌يی نداشته و اساسا چنين اقدامی را خلاف انسانيت می‌داند، اما به هر حال ملت ايران به بهانه‌جويی‌ها و دشمنی آن‌ها عادت کرده است.

اين‌طور نيست که اگر دولت آلمان به صهيونيست‌ها ماليات پرداخت می‌کند، ما نيز اقدام به اين عمل کنيم

رييس‌جمهور در پاسخ به اين گفته خبرنگار که دولت آلمان تصميم گرفته است، به‌خاطر خطرات و حوادث احتمالی ناشی از استفاده از انرژی هسته‌يی، ديگر از آن استفاده نکند، چرا ايران بايد برای استفاده از آن سختی‌ها و فشارهای زيادی را تحمل کند؟ اظهار کرد: دولت آلمان می‌تواند هر تصميمی برای کشورش اتخاذ کند، اما اين بدان معنا نيست که ايران نيز بايد همان کار را انجام دهد؛ اين‌طور نيست که اگر دولت آلمان به صهيونيست‌ها ماليات پرداخت می‌کند، ما نيز اقدام به اين عمل کنيم؛ البته بعيد می‌دانم کشوری که ۴۰ تا ۵۰ سال از انرژی هسته‌يی استفاده کرده، تصميم به تعطيلی نيروگاه‌های خود گرفته باشد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين که بايد برای همه ملت‌ها و کشورها حقوق مساوی قائل بود، افزود: جمهوری اسلامی ايران عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بوده و حق استفاده صلح‌آميز از اين انرژی را دارد، در عين حال مجدانه بر اصل، حق بهره‌گيری از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی برای همه و ممنوعيت برخورداری هر کشوری از بمب اتمی پافشاری می کند.

او در پاسخ به اين سوال که چرا جمهوری اسلامی ايران اجازه بازرسی از تاسيسات پارچين را به بازرسان آژانس نمی‌دهد؟ تصريح کرد: انرژی هسته‌يی بيش از ۱۶ کاربرد دارد که مهم‌ترين آن‌ها مصارف پزشکی است؛ امروز بخش وسيعی از اورانيوم غنی شده در ايران در رآکتور تهران برای توليد دارو استفاده شده و بخشی هم برای نيروگاه بوشهر ذخيره می‌شود.

پارچين و بازرسی از آن در توافقات و مقررات ميان ايران و آژانس وجود ندارد

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين که درست به نظر نمی‌رسد، از کسی درباره استفاده از حق مسلم او سوال شود، ادامه داد: پارچين و بازرسی از آن در توافقات و مقررات ميان ايران و آژانس وجود ندارد و اگر تصور کنيم آژانس تابع هيچ قانونی نبوده و هرگونه که بخواهد می‌تواند عمل کند، اين رويه منجر به ايجاد هرج و مرج خواهد شد؛ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قوانين مشخصی دارد که جمهوری اسلامی ايران در چارچوب آن تاکنون هرگونه همکاری را انجام داده و خواهد داد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين که به هر حال هر ملتی طراحی‌ها و برنامه‌هايی برای دفاع از خود دارد، تصريح کرد: ملت ايران در طول اين سال‌ها شاهد آن بوده، کسانی که اصرار به انجام بازرسی‌ها از ايران می‌کنند، صدام را با انواع سلاح‌های کشتار جمعی و حتی ممنوعه تجهيز کرده و به وسيله او جنگی هشت ساله را به ملت ايران تحميل کردند و امروز نيز با حمايت از صهيونيست‌ها آن‌ها را برای تهديد ايران تجهيز می‌کنند؛ ايران تنها کشوری است که هرگونه اطلاعاتی از فعاليت‌های هسته‌يی و دانشمندان خود را در اختيار آژانس قرار داده است، اما در حالی که آژانس متعهد است، اين اطلاعات را به طور سری نگهداری کند، متاسفانه بلافاصله در شبکه‌های اطلاعاتی غربی و صهيونيستی منتشر می شوند.

رفتارهای آژانس تبعيض‌آلود است و اساس مخالفت ايران نيز با همين شيوه مديريتی است که تبعيض را در دنيا حاکم و ملت‌ها را به درجه يک و دو تقسيم کرده است

وی با طرح اين سوال که اگر ايران نيز يکی از کشورهای وابسته به بلوک غرب و يا عضو ثابتی در شورای امنيت بود و دوست انگليس و آمريکا به‌شمار می‌رفت و صدها مستشار آمريکايی در ايران زندگی می‌کردند، باز هم آژانس به همين منوال با آن برخورد می‌کرد؟ تصريح کرد: رفتارهای آژانس تبعيض‌آلود است و اساس مخالفت ايران نيز با همين شيوه مديريتی است که تبعيض را در دنيا حاکم و ملت‌ها را به درجه يک و دو تقسيم کرده و فقر، جنگ‌ها و کينه‌ها را بين ملت‌ها تحميل کرده است.

رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه ملت‌های جهان با يکديگر دوست بوده و هيچ مشکل و دشمنی با هم ندارند، گفت: منافع نظام مديريتی که امروز بر جهان حاکم است، در ايجاد تبعيض، فقر و درگيری است و ما با اين شيوه مديريتی مخالف هستيم.

او خاطرنشان کرد: تمام تأسيسات هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران، تحت نظر دوربين‌های آژانس قرار داشته و هر اقدام و جابه‌جايی که در آن‌ها صورت می‌گيرد، حتی در مقياس‌های بسيار کوچک به ثبت می‌رسد.

احمدی‌نژاد با بيان اين که مستکبران می‌خواهند در برابر پيشرفت ملت‌ها ايستاده، جهان را با تبعيض اداره کرده و ملت‌ها را تحقير کنند، اظهار کرد: سلطه‌طلبان پيشرفت‌های ماهواره‌يی، بيوتکنولوژی و نانوتکنولوژی ايران را تهديد قلمداد می‌کنند و اين در حالی است که کشورهايی وجود دارند که بمب اتم هم دارند، اما از آن جا که با مستکبران دوست هستند، نه تنها تحت فشار قرار نگرفته اند بلکه حتی مورد حمايت سلطه‌طلبان هستند.

وی اظهار کرد: مطمئناً اين تبعيض‌ها دنيا را به سقوط خواهد کشاند چرا که دنيا بايد با مشارکت همه مردم، همراه با عدالت و دوستی اداره شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران تاکنون به هيچ کشوری تجاوز نکرده اما امروز دشمنان ملت ايران در تمام اطراف مرزهای کشورمان نيروی نظامی دارند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که اصرار بر تفاهم و اعتمادسازی و اعمال استانداردهای دوگانه و تأکيد و اصرار ايران بر مواضع خود در ۱۰ سال گذشته باعث شده تا مذاکرات متعدد بی‌نتيجه بماند، آيا نبايد پيشنهاداتی وجود داشته باشد که منجر به رسيدن به راه‌حل در پرونده هسته‌يی ايران شود، گفت: قبول دارم که بايد اين پيشنهادات وجود داشته باشد، اما آيا تا به حال ايرانيان به مردم اروپا ديکته کرده‌اند که چطور بايد زندگی کنند؟ معتقديم مردم در هر کشوری بايد خودشان در خصوص نحوه و چگونگی زندگی‌شان تصميم بگيرند، ولی دولت‌های اروپايی به خود اجازه می‌دهند تا برای ملت ايران روش زندگی کردن، تعيين کنند و اعلام می‌کنند که ما نبايد از انرژی هسته‌يی صلح‌آميز استفاده کنيم.

او افزود: نه تنها موضوع هسته‌يی بلکه مبنای اين‌گونه رفتارها برای ما اهميت دارد و معتقديم که اگر در نقطه‌ای اين گونه رفتار را بپذيريم در همه موارد مطرح شده از سوی آنان نيز بايد پذيرای سخنان آن‌ها باشيم.

رييس‌جمهور اظهار کرد: ما در گذشته و حال پيشنهادات خوبی برای حل موضوع هسته‌يی ايران داشته‌ايم، به گونه‌ای که مدت دو سال و نيم، تمامی تأسيسات هسته‌يی خود را تعطيل کرديم اما دولت‌های اروپايی به جای تشکر از همکاری ايران توقعات را بالاتر برده و شروط بيش‌تری مقابل پای ملت ايران قرار دادند.

احمدی‌نژاد با طرح اين سوال که چرا دولت‌های اروپايی تلاشی برای جلب اعتماد ملت ايران را نمی‌کنند، تصريح کرد: پيش از پيروزی انقلاب اسلامی، آمريکا و کشورهای اروپايی ۶ قرارداد اتمی در دوره رژيم ديکتاتوری پهلوی با ايران امضا کرده بودند، اما به محض پيروزی انقلاب اسلامی به طور يک‌طرفه اين قراردادها را لغو کردند و تنها دليل و بهانه آنان برای اين کار اين بود که ملت ايران می‌خواست روی پای خود بايستد.

دولت فرانسه يک ميليارد دلار تجهيزات اتمی به ايران بدهکار است

وی افزود: دولت فرانسه در حال حاضر يک ميليارد دلار تجهيزات اتمی به جمهوری اسلامی ايران بدهکار است و مواد غنی شده‌ متعلق به ايران از ۳۳ سال پيش در اين کشور نگه داشته شده و آن‌ها اين مواد را در اختيار ما قرار نمی‌دهند؛ ملت ايران چگونه می‌تواند به آنها اعتماد کند، در حالی که به صورت يک‌طرفه قراردادهای‌شان با ايران را لغو کرده و ضمن هجمه و تهديد، دانشمندان ايرانی را نيز ترور می‌کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا ايران می‌تواند موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد را به عنوان يک گام برای ادامه مذاکرات به بحث بگذارد؟ گفت: غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد در ايران تنها برای توليد دارو انجام می‌شود و برخلاف تبليغات دروغ، غنی‌سازی در اين سطح به معنای نزديک شدن به بمب اتم نيست.

احمدی‌نژاد با بيان اين که بخش قابل توجهی از اورانيوم غنی‌سازی شده در ايران برای توليد راديو داروها تبديل به سوخت رآکتور شده‌اند، تصريح کرد: نکته حائز اهميت اين است که هر کس بتواند غنی‌سازی در سطح ۳,۵ درصد را انجام دهد تا هر درصد و ميزان ديگری نيز می‌تواند آن را غنی کند.

او با بيان اين که جمهوری اسلامی ايران از ابتدا اعلام کرد که اگر کشورهای اروپايی سوخت ۲۰ درصد غنی شده را در اختيار ايران قرار دهند، اقدام به غنی‌سازی در اين سطح نخواهد کرد، اظهار کرد: امروز نيز اگر آنان تضمين بدهند که سوخت ۲۰ درصد رآکتورهای ايران را تأمين می‌کنند، هيچ مشکلی نخواهيم داشت.

احمدی‌نژاد با بيان اين که توليد دارو با استفاده از اورانيوم غنی شده ۲۰ درصدی در حقيقت موضوعی انسانی است، چرا که فقط در ايران سالانه بيش از ۸۰۰ هزار نفر از اين قبيل داروها استفاده می‌کنند، تصريح کرد: زياده‌خواهان حتی برای فروش دارو نيز برای ملت ايران شرط گذاشته‌اند و اين در حالی است که يک ملت بايد با اتکا به توان داخلی نيازهای خود را تأمين کند و ملت ايران نمی‌تواند اجازه دهد که بيماران در کشور خودشان بخاطر درگيری‌های سياسی بين‌المللی از بين بروند و البته اين در شرايطی است که توليد اورانيوم ۲۰ درصدی حق قانونی ايران و هر کشور ديگری است.

رييس‌جمهور با تأکيد مجدد بر اين که جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد تا درباره اين مساله به عنوان موضوعی برای گفت‌وگو و همکاری مذاکره کند، اظهار کرد: اعتمادسازی موضوعی دوطرفه است و بايد ديد که آن‌ها در نقطه مقابل چه می‌کنند و اگر قدم مثبتی در اين زمينه بردارند ما هميشه آماده همکاری بوده و هستيم و اميدوارم در مذاکرات مسکو قدم‌های خوبی برداشته شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران هرگز از ايجاد فضای درگيری و تزاحم استقبال نکرده و نمی‌کند و آن را به ضرر همه ملت‌ها دانسته و همواره خواستار همکاری بجای درگيری بوده است.

دولت‌های ناتو از درگيری با ايران هرگز سودی نخواهند برد

او با بيان اين که دولت‌های ناتو از درگيری با ايران هرگز سودی نخواهند برد، گفت: زمانی که بسياری از اين کشورها در نقشه جغرافيايی جهان وجود نداشتند، ايران با قدمتی تاريخی جايگاهی درخشان در دنيا داشت؛ هيچ‌کس نمی‌تواند ايران را از جغرافيای جهان محو کند و تنها راه پيش روی آنان اين است که با ملت ايران دوست باشند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين که مستکبران هميشه با ادبياتی توهين‌آميز با ملت بزرگ و فرهنگ‌ساز ايران سخن می‌گويند، اظهار کرد: ملت ايران همواره دوستدار همه مردم جهان بوده و هيچ‌گاه با مردم هيچ کشوری مشکل و دشمنی نداشته است و حتی هنگامی که مردم قسمتی از آمريکا در اثر طوفان با مشکل مواجه شدند، ملت ايران در جهت ياری رساندن به آن‌ها کمک‌های خود را روانه اين کشور کردند.

رييس‌جمهور با بيان اين که به نفع دشمنان ملت ايران است که رفتار خود را در قبال اين ملت اصلاح کنند، گفت: آن‌ها بايد بدانند که خاورميانه هرگز به شرايط ۱۰۰ سال گذشته برنخواهد گشت.

وی‌ افزود: انگليس و آمريکا می‌خواهند بر خاورميانه و نفت منطقه مسلط شوند و در اين مسير برخی متحدان آمريکا و انگليس نيز فقط نقش تامين کننده مالی برای تحقق اين سلطه را ايفا می‌کنند، در حالی که سود احتمالی آن به جيب زياده‌طلبان بين‌المللی می‌رود.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا تحريم‌ها، تأثيری بر اقتصاد ايران داشته است؟ تصريح کرد: هيچ‌گاه از درگيری استقبال نمی‌کنيم و معتقديم که در شرايط تحريم هر دو طرف ضرر می‌کنند و اين‌طور نيست که فقط کشوری که تحريم می‌شود، دچار زيان و خسارت شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بسياری از شرکت‌ها و دولت‌ها پيشنهاد دادند که ايران مسير تجاری خود را از اروپا به سوی کشور آنان تغيير دهد، همان‌گونه که در حال حاضر اين اتفاق در حال انجام است. بدخواهان ملت ايران بايد بدانند که ايران کشوری نقطه‌ای و جزيره‌ای نيست و از اخم مستکبران هراسی ندارد؛ مشکلات ناشی از تحريم‌ها آن طور نيست که بتواند ملت ايران را از دستيابی به اهداف خود منصرف کند.

تحريم تأثيرگذار است، اما اين تأثيرات قطعاً دوطرفه خواهد بود و طرف مقابل ما نيز ضرر خواهد کرد

او در پاسخ به اين سوال که آيا تحريم‌ها مشکلاتی را در زمينه فعاليت‌های نفتی ايران ايجاد کرده است؟ گفت: بالاخره تحريم تأثيرگذار است، اما اين تأثيرات قطعاً دوطرفه خواهد بود و طرف مقابل ما نيز ضرر خواهد کرد؛ در حال حاضر پنج سال است که اتحاديه اروپا ايران را تحريم کرده اما اگر بخواهيد منصفانه ارزيابی کنيد، بايد بگوييد که در حال حاضر اوضاع اقتصادی و کسری بودجه در اروپا بيش‌تر است يا در جمهوری اسلامی ايران؟

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز فشار اقتصادی بر مردم اروپا بسيار زياد است و البته ما از اين موضوع ناراحت هستيم، اما دوستی و دشمنی موضوعی دوطرفه است که سود و زيان آن برای هر دو طرف خواهد بود، اما اگر دشمنان تصور می‌کنند که با فشار اقتصادی اوضاع ايران بهم می‌ريزد، چنين آرزويی هيچگاه محقق نخواهد شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين که حجم اقتصاد ايران در حال حاضر ۱۴۰۰ ميليارد دلار است، اظهار کرد: تجربه نشان داده که ملت ايران هر جا و در هر مقطعی با تحريم مواجه شده ظرف مدت کوتاهی توانسته با اتکا به توان داخلی آن را جبران و و کالاهای مورد نياز خود را توليد کند.

رييس‌جمهور با تأکيد بر اين که ما با نوع نگاه و رفتار غرب در مواجهه با ملت ايران مخالف هستيم و معتقديم که قانون بايد برای همه يکسان باشد، خاطرنشان کرد:‌ مسير دشمنی با ملت ايران مسيری بی‌نتيجه است که قطعاً دشمنان بيش‌تر در آن ضرر خواهند کرد، چنان که امروز در اثر مخالفت ها و دشمنی کشورهای اروپايی ارزش يورو در حال سقوط است.

او اظهار کرد: چرا مردم اروپا بايد به خاطر تصميمات غلط سياستمداران خود تحت فشار قرار داشته باشند، در حالی که هيچ نقشی در پيدايش اين شرايط نداشته و تنها هزينه تصميمات سرمايه‌سالاران را پرداخت می‌کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين گفته خبرنگار روزنامه فرانکفورتر مبنی بر اين که تحريم‌ها را موجب کاهش توليدات نفتی در ايران عنوان کرد، اظهار کرد: يکی از آرزوهای ما اين است، روزی برسد که ما هرگز نفت خود را صادر نکنيم و همه آن را در داخل کشور تبديل به کالاهای مصرفی کنيم؛ بدخواهان و مستکبران تصور نکنند، می توانند ملتی هم‌چون ايران را با کاهش خريد نفت، زمين بزنند.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: توليد نفت پيش از انقلاب در ايران روزانه ۶ ميليون بشکه و در حال حاضر ۴ ميليون بشکه است؛ در آن دوران روزانه پنج ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از کشور صادر می‌شد و امروز تنها ۲,۵ ميليون بشکه نفت صادر می‌شود و اين‌ها در حالی است که جمعيت کشور دو برابر و سطح رفاه مردم ۱۰ برابر شده است.

وی با تاکيد بر اين که ملت ايران ملتی بزرگ است و راه پيشرفت و تعالی خود را پيدا کرده است، اظهار کرد: با اين تفکر که چند کشور خود را مالک و تصميم‌گير دنيا می‌دانند، مخالفيم؛ امروز برخی از دولت‌های اروپايی در حقيقت ميراث‌داران دوران استعماری و برده‌داری هستند و نگاه اينچنين به دنيا داشته و برای تحقق اهدافشان، حتی ملت‌های خود را قربانی می‌کنند که البته و خوشبختانه دولت آلمان سابقه استعماری در کارنامه خود ندارد، اما آن‌ها بايد اخلاق و رفتار خود را عوض کرده، به ملت‌ها احترام گذاشته و مسير دوستی و همکاری را در پيش بگيرند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال که در حالی که طبق برخی گزارش‌ها نرخ بيکاری افزايش داشته و اين مساله نشان‌‌دهنده سخت‌تر شدن وضعيت معيشت مردم است، ارزيابی شما از سياست اقتصادی دولت‌های نهم و دهم چيست؟ گفت:‌ مشکلات اقتصادی در همه جای دنيا وجود دارد اما بايد هميشه شرايط را با هم مقايسه کنيم؛ طی سال‌های اخير و در طول دوران دولت نهم و دهم ما پيشرفت‌های زيادی در همه زمينه‌ها از جمله بخش اقتصاد داشته‌ايم و حجم سرمايه‌گذاری‌ها و توليدات اساسی در کشور چند برابر شده و اين در حالی است که حجم صادرات غيرنفتی از ۷ ميليارد دلار به ۴۵ ميليارد دلار رسيده است؛ البته مشکلاتی نيز وجود داشته اما مهم آن است که بر آن‌ها غلبه کرده و جلو خواهيم رفت.

رييس‌جمهور با اشاره به اين که در ۵ سال اخير که بحران اقتصادی جهانی بوقوع پيوسته و ملت ايران نيز مثل بقيه کشورها متأثر از اين بحران جهانی بوده است، گفت: در دوره دولت‌های نهم و دهم، در عرصه‌های علم و فن‌آوری و صنعت و کشاورزی کارهای بزرگی به انجام رسيده، اما آنچه مسلم است اين است که ما هنوز در ميانه راه قرار دارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين گفته خبرنگار روزنامه فرانکفورتر مبنی بر اين که قطع يارانه‌ها موجب افزايش قيمت‌ها و تورم در کشور شده و مردم از گرانی کالاهای اساسی در کشور گلايه دارند؟ تصريح کرد: اعتراض به اوضاع اقتصادی در همه جای دنيا وجود دارد، اما بايد ديد ملت ايران که تحت تحريم است، مشکلات بيش‌تری دارد يا فرانسه و انگليس و اين سوال مطرح است که اگر روزی آن‌ها هم‌چون ايران تحريم شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

موضوع مهم قدرت خريد مردم است نه سطح قيمت‌ها؛ تمامی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که قدرت خريد و سطح رفاه مردم در حال افزايش است

رييس‌جمهور با بيان اين که در جمهوری اسلامی مشکلات با ياری مردم حل می‌شود، گفت: موضوع مهم قدرت خريد مردم است نه سطح قيمت‌ها؛ تمامی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که قدرت خريد و سطح رفاه مردم در حال افزايش است؛ البته قطعاً مشکلاتی هم در اين مسير وجود دارد اما به فضل الهی بر همه آن‌ها غلبه می‌کنيم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظرهای گوناگون درباره پرونده فساد اقتصادی و نام‌ بردن از برخی افراد دولتی در اين پرونده گفت: ايران کشوری آزاد است اما بخش مهمی از اين بحث‌ها حقوقی و قضايی نبوده و بيش‌تر جنبه سياسی دارد و تا هنگامی که در يک مرجع قضايی موضوعی به اثبات نرسد، هيچ فردی مجرم نيست.

رييس‌جمهور با بيان اين که تاکنون در هيچ دادگاهی عليه افرادی که نام آن‌ها مطرح می شود، اتهامی اثبات نشده است، گفت: اين‌ها تنها ادعاهای برخی افراد است که چندان مهم نيست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين گفته که ايران کشوری قانونمند است و هيچ تحقيقاتی درباره افراد بدون دليل نمی‌تواند صورت پذيرد، گفت: موضوع تحقيقات با اتهام‌زنی متفاوت است، اما متأسفانه برخی افراد هستند که از آزادی سوء استفاده کرده و اقدام به اتهام‌زنی می‌کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دهم و برخورد و بازداشت برخی از افراد گفت: انتخابات رياست جمهوری دهم انتخاباتی باشکوه، آزاد و پاک بود که نه دولت‌های مخالف و نه مدعيان داخلی نتوانستند سندی مبنی بر آزاد نبودن و مخدوش بودن آن ارائه دهند و همه بر صحت آن اذعان کردند، اما برخی با سوءاستفاده از فضای به‌وجود آمده اقدام به تخريب ساختمان‌ها و فضای شهر کردند که قوه قضاييه با آن‌ها برخورد کرد.

احمدی‌نژاد با بيان اين که قوه قضاييه در نظام جمهوری اسلامی ايران در اختيار دولت نبوده و مستقل عمل می‌کند و طبق قانون تصميم‌گيری کرده و دولت هيچ دخالتی در آن ندارد، گفت: ممکن است در مواردی برخی افراد نسبت به برخی رفتارهای قضايی اعتراض داشته باشند، اما نمی‌توان در روند کار قوه قضائيه دخالت کرد. البته در مجموع اگر کسی تخلفی نکرده باشد، برخوردی با او نخواهد شد.

تنها برنامه‌ام پس از رياست جمهوری بازگشت به دانشگاه است

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که برنامه وی برای انتخابات سال آينده و دوران پس از رياست جمهوری خود چيست، گفت: تنها برنامه‌ای که دارم اين است که به دانشگاه بازگشته و به کار علمی خود ادامه دهم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين که مردم ايران بنده را به مدت هشت سال به عنوان رييس‌جمهور انتخاب کردند و پس از پايان اين دوران هيچ طرح سياسی خاصی ندارم، گفت: البته بنده سياستمدار هستم ولی نه با آن تفسيری که در غرب وجود دارد، چنان که پيش از اين دوران نيز فعاليت سياسی داشته‌ام، اما اين که بخواهم پس از پايان دوران رياست جمهوری حزب و گروهی تاسيس کنم، اين طور نخواهد بود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که عده‌ای می‌گويند که شما می‌خواهيد مدل روسيه را در ايران اجرا کرده و پس از مدتی دوباره به عنوان رييس‌جمهور به کار برگرديد، گفت: کار در طول اين ۸ سال برای همه ما کافی است، ضمن اين که در ايران حکومت حزبی نبوده و وابسته به انتخاب مردم است البته برخی افراد بداخلاقی و رفتار ناصحيح دارند اما ملت ما در نهايت انتخابی آزادانه دارد.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: البته ميان بنده و مردم رابطه‌ای ويژه برقرار است و من با همه وجودم ملت ايران را دوست دارم و آن‌ها نيز نسبت به بنده اظهار محبت می‌کنند که اين انرژی بسيار خوبی برای کار و تلاش در مسير سازندگی و پيشرفت ايران به انسان می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016