شنبه 3 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت روزنامه اسرائيلی از مذاکرات مسکو: چين و روسيه طرف ايران را نگرفتند، ايرانی ها مبهم پاسخ می دادند

• فردو برای ايرانی ها تابو بود
• ۱+۵ درخواست ايران برای برگزاری دور جديد مذاکرات را قبول نکرد


پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir): رروزنامه صهيونيستی هاارتص ادعا کرد: مذاکرت جدی در مسکو بين ايران و شش قدرت جهاتی با شکست پايان يافت. ۱+۵ نتوانست شکاف بين خود و ايران را پر کند.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب، يک ديپلمات غربی که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: ايرانی ها به تقاضا و خواسته ها مبنی بر محدود کردن غنی سازی اورانيم و انتقال اورانيم به خارج از کشور مبهم پاسخ می دادند.

وی افزود: آنها هرگز حاضر نشدند که در مورد فردو با طرف های مقابل بحث کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين ديپلمات غربی گفت: ايرانی ها می گويند، فردو تاسيسات نظامی نيست، پس نبايد در مذاکرات در خصوص آن بحث شود.

وی افزود: ما دريافته ايم که فردو موضوع تابو برای ايرانی است و همچنين مهمترين بخش پروژه هسته ای اين کشور است.

پس از پايان دور دوم مذاکرات در بغداد که شش قدرت جهانی عاجزانه به دنبال ايجاد توافق بودند، هيئت ايرانی در مسکو بسيار مطئمن ظاهر شد. اما ديپلمات های غربی که دريافته بودند، انتظارات در بغداد بسيار بالا رفته با احتياط و بدبينی به مسکو آمدند. پيغام آنها اين بود، ۱+۵ به دبنال توافق است اما نه به هر قيمتی.

اين ديپلمات غربی گفت: چندين بار در طول مذاکرات مسکو، نماينده غرب تهديد و هشدارهای غير مستقيم به هيئت ايرانی منتقل کردند. پيغام آن اين بود که ما تحت فشار نيستيم و عدم توافق را به يک توافق بد ترجيح می دهيم.

اين دپيلمات غربی اضافه کرد: هيئت های غربی به ايرانی ها گفتند، جمع کردن باروبنديل و به خانه رفتن مشکلی نيست و برای ما مشکلی ايجاد نخواهد کرد.

اين ديپلمات غربی مدعی شد: شش کشور درخواست ايران برگزاری دور جديدی از مذاکرات در سطح بالا را رد کردند.

وی افزود: دور جديدی از مذاکرات به مانند مذاکرت مسکو با چنين نتايجی مواجه می شود، بنابراين ما به ايرانی ها گفتيم که برگزاری دور جديد فايده ای ندارد.

طرفين سرانجام موافقت کردند که ديدار بين کارشناسان انجام بگيرد.

بنابر ادعای هارتص، شش قدرت جبهه ای متحد عليه ايران در گفتگوها تشکيل داده بودند. ايران اميد داشت که هيئت چين و روسيه طرف آنها باشد، اما در طول گفتگوهای جداگانه با ديپلمات های روسيه و چين، ايران پاسخی مشابه به مانند پاسخ های نمايندگان ديگر کشورها از آنها شنيد.

به نوشته هاارتص، به ناگهان لحظه عجيبی در مسکو رخ داد، ايرانی ها اعلام کردند که حاضرند در خصوص طرح ابتکاری پوتين برنامه حل مسئه ای هسته ای گفتگو کنند.

پس از آن هيئت های غربی به يکديگر يادداشت رد و بدل کردند و به افرادشان بيرون از محل مذاکرت پيامک ارسال کردند، چراکه نمی دانستند پوتين چه گفته است.

پس از چند دقيقه، هيئت روسيه به سرعت توضيح داد که مقاله پوتين يک ابتکار ديپلماتيک رسمی نبوده است و ربطی به مذاکرات فعلی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016