شنبه 10 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمادگی ایران برای همکاری با ۱+۵ در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه هسته ای

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با اعلام آمادگی همکاری ایران با 1+5 در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی گفت: توقع داریم گروه پنج بعلاوه یک با ما درباره راکتور تحقیقاتی آب سبک و نیز امنیت و سلامت راکتورها و ترکیبات فرآوردهای هسته‌ای نهایت همکاری را بعمل آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های آمریکائی و بین المللی مستقر در سازمان ملل تاکید کرد ،جمهوری اسلامی ایران همواره آماده ادامه مذاکرات شفاف ،سازنده وجدی با گروه 1+5 بوده است، اما هیچگاه بر سر حقوق مسلم خود دست به سازش نمی زند و در مقابل فشارها ایستادگی خواهد کرد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد :جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با هدف اعتماد سازی، مشروط بر اقدام گروه پنج بعلاوه یک در تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران، لغو تحریم ها و خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت، در چارچوبی منطقی و عملگرا، درباره مسائل پیرامونی غنی سازی بیست درصدی اورانیوم وارد بحث و مذاکره شود.

محمد خزاعی با اشاره به اقدامات تاخیری برخی از اعضای پنج بعلاوه یک تصریح کرد ،این کشورها به دلایل خاص سیاسی تاکنون برای یافتن راه حلی مناسب، جدیت کافی نشان نداده‌اند. وی هشدار داد ، اکنون نیز اگر مذاکرات پیش نرود، بن بست دیگری را در روند مذاکرات شاهد خواهیم بود و اکنون در نقطه‌ حیاتی مذاکرات هستیم.

محمد خزاعی با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تشدید تحریم و فشارها برضد ایران را خواستارند، افزود: خود این امر بیانگر آن است که آنها گفتگوهای هدفمند و نتیجه بخش را دنبال نمی کنند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در تشریح جزئیات مذاکرات هسته ای کشورمان به حق غنی سازی طبق موازین ان پی تی اشاره و تاکید کرد: حق غنی سازی اورانیوم، یکی ازموضوعات اصلی مذاکرات مسکو و مذاکرات قبلی در بغداد و استانبول بوده و این حقی است که قوانین بین المللی و مفاد ان پی تی بر آن تصریح دارند.

محمد خزاعی افزود: طبق این قوانین و ان پی تی ، کشورهای امضاء کننده، حقوق مسلمی در توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و نیز چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم برای استفاده های صلح آمیز دارند و این موارد از حقوق مسلم هر کشور مستقل است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در بند چهار ان پی تی نه تنها هیچ محدودیتی برای فن آوری هسته‌ای کشورها و استفاده مسالمت آمیز از آن وجود ندارد بلکه حتی تاکید شده است که هیچ بند معاهده نمی‌تواند طوری تعبیر شود که مانع از دستیابی به این حقوق مسلم مانند تحقیق، تولید و استفاده از انرژی مسالمت آمیز شود.

وی افزود: در همه اسناد، سوابق و مدارک موجود از مذاکرات سیاسی که همواره بر مبانی، اصول و موازین ان پی تی تاکید شده است، هیچ صحبتی از این نشده است که بتوان محدودیتی در بخش فن آوری مسالمت آمیز هسته‌ای ایجاد کرد.

محمد خزاعی همکاری در امور فناوری و هسته‌ای برای استفاده از انرژی صلح آمیز را نیز از حقوق مصرح و مشروع ان پی تی خواند و گفت: بویژه آنکه این قبیل تبادلات در بخش های غیر نظامی، در مسیر توسعه صنعتی هر کشور بسیار تاثیرگذار است.

سفیر ونماینده دائم کشورمان افزود: در مفاد ان پی تی و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر ارگان‌های مشابه، غنی سازی اورانیوم و ذخیره آن برای استفاده مسالمت آمیز، هیچ ممنوعیتی وجود ندارد.

محمد خزاعی افزود: یکصد و بیست عضو جنبش عدم تعهد نیز تاکید دارند که کشورهای امضاء کننده ان پی تی در استفاده از انرژی مسالمت آمیز هسته‌ای و چرخه سوخت دارای حقوق مسلمی هستند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان گفتمان هدفمند و جامع را چارچوب مذاکره ایران با گروه پنج بعلاوه یک عنوان نمود و افزود :قویا بر این باوریم نباید فقط برای مذاکره، مذاکره کرد بلکه مذاکرات باید مبتنی بر حسن نیت، احترام متقابل و در فضایی توام با همکاری صورت گیرد که بتوان بواسطه آن به راه حلی ملموس دست یافت.

وی افزود: همچنین نباید به اقدامات و تحرکاتی دست زد که مغایر با حسن نیت بوده و با حس همکاری و احترام متقابل در تناقض باشد.

محمد خزاعی با تاکید مجدد بر تعهد طرف مقابل به حقوق و تعهدات مشخص در ان پی تی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه پیش شرطی آن هم خارج از چارچوب ان پی تی به شدت مخالف است.

وی دستیابی به پیشرفت جدی در مذاکرات جامع، سازنده و پایدار را در چنین فضایی دست یافتی خواند و گفت: آماده ایم به توافقی درازمدت دست یابیم که رویکرد گام به گام و اقدام متقابل، راهکار رسیدن به این مرحله‌ است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تلاش ایران در مذاکرات و نیز همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشانه هائی از شفافیت و قانونی بودن همه فعالیت های مسالمت آمیز هسته‌ای خود دانست و گفت: فتوای مقام معظم رهبری نیز تقویت کننده و استحکام بخش این واقعیتها است.

وی ایجاد فضای اعتماد را مانند خیابان دو طرفه ای خواند که دو طرف مذاکره باید در ایجاد این مسیر بکوشند.

محمد خزاعی هدف دیگر کشورمان از این تلاش ها را از میان برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و دیگر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه برضد ملت ایران دانست.

وی افزود: همچنین انتظار داریم بتوانیم به همکاری هسته‌ای پایدار و درازمدت و تبادل فن آوریهای پیشرفته در این زمینه دست یابیم.

محمد خزاعی گفت: امیدواریم بتوان به موافقت‌های جامع و تعهدات دسته جمعی در همه زمینه‌ها از جمله زمینه‌های اقتصادی، سیاسی امنیتی و همکاری بین المللی دست یافت.

وی برداشتن گام ها عملی در راستای عمل متقابل را راهکار تحقق این اهداف برشمرد و گفت: این گام ها باید در فضایی برداشته شوند که تشدید کننده فضای اعتماد طرفین ، ادامه دار، متعادل و موزون باشند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: وجود تعهد برای نتیجه بخشیدن بودن روند، امری حیاتی است.

محمد خزاعی درباره توقعات ایران از پنج بعلاوه یک نیز گفت: گام نخست آن است که حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران و بویژه حق غنی سازی را با توجه به مفاد ان پی تی به رسمیت بشناسند.

وی افزود: در گام بعدی، ما نیز آماده همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بررسی ابعاد احتمالی نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران موسوم به PMD هستیم، تا نشان دهیم که کلیه فعالیتهای هسته ای ایران صلح امیز و غیر نظامی است . این اقدام از سر حسن نیت بوده و در حالی است که ایران طبق ان پی تی تعهدی به انجام ان ندارد

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: البته این گام در صورتی محقق می شود که گروه پنج بعلاوه یک، در مقابل ان همه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه را که فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت وضع شده را لغو کند.

محمد خزاعی همکاری با پنج بعلاوه یک در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی را گام چهارم ایران خواند و گفت: متقابلاً توقع داریم گروه پنج بعلاوه یک با ما درباره راکتور تحقیقاتی آب سبک و نیز امنیت و سلامت راکتورها و ترکیبات فرآوردهای هسته‌ای با ایران نهایت همکاری را بعمل آورد.

وی درباره همکاری های غیر هسته ای کشورمان با پنج بعلاوه یک نیز گفت: همانطور که در مسکو اعلام کرده ایم، آماده ایم نهایت همکاری را در زمینه های غیر هسته‌ای بکار بندیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: پیشنهاد کرده ایم مسائل منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرند که طرف مقابل ابراز علاقه کرده است در زمینه مبارزه با مواد مخدر و دزدان دریایی همکاری شود.

وی تصریح کرد: در مذاکرات مسکو نیز اعلام کردیم که آماده ایم پلی میان پیشنهادهای خود و پیشنهادهای گروه پنج بعلاوه یک ایجاد کنیم تا بتوان زمینه‌های مشترکی یافت و مد نظر قرار داد.

محمد خزاعی تاکید کرد :در صورتیکه که طرف مقابل بخواهد با پیشنهادهای کلی و غیر ملموس و مشوقهای فاقد ارزش از مذاکرات بهره برداریهای کلان انجام دهد (میوه چینی کند )باید بگویم که مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت .

وی تصریح کرد :درباره ادامه مذاکرات نیز بسیار جدی و در پی راه حلی هستیم که به نتیجه برد- برد منجر شود.

سفیر ونماینده کشورمان تاکید نمود : ملت ایران هرگز تسلیم فشارها نخواهد شد و از تهدیدات نظامی مرعوب نمی شود. وی سپس تصریح کرد :ملت ایران با تمام توان و با استفاده از همه امکانات از منافع و حقوق خود دفاع خواهد نمود و توصیه کرد،تا طرف مقابل دچار اشتباه محاسباتی نشود .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این جلسه در پاسخ به سئوالی در خصوص تحریمهای اتحادیه اروپا گفت: ملت ایران در بیش از سه دهه اخیر با انواع تهدیدها و تحریم های غرب مواجه بوده و دیگر یاد گرفته ‌است که چگونه با اینگونه موارد مقابله کند.

محمد خزاعی با یادآوری اینکه هدف از اعمال فشار و تحریم‌ها، لطمه به ملت ایران است، تصریح کرد: نمی‌گوئیم لطمه‌ای وارده نشده، بلکه می گوئیم ایرانی ها با تحت فشار قرار گرفتن، عقب نشینی نخواهند کرد و هیچگاه بر سر حقوق مسلم خود دست به سازش نخواهند زد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری با بیان اینکه تمامی گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برعدم انحراف در برنامه های هسته ای ایران تاکید می کند، گفت تمام مراکز هسته ای ایران اعم از فردو، نطنز و اصفهان زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کند.

محمد خزاعی با تاکید بر اینکه تهران آماده همکاری برای رفع شبهات احتمالی است، خاطرنشان کرد اما هرگونه فشار بر ایران بر اساس موصوع هسته ای و تبدیل آن به یک مسئله سیاسی غیر قابل پذیرش خواهد بود.

وی با انتقاد از تلاش برخی از اعضا گروه 1+5 برای سیاسی کردن موضوع ، اظهارداشت: این گونه اقدامات نشان می دهد که اگر فردا موضوع هسته ای به طور کامل خاتمه یابد، آنها به دنبال مطرح کردن مسایل جدیدی خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به تبلیغات سوء و جریان سازیهای خبری بر اساس عکس های ماهواره ای که اخیر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد، اشاره و خاطر نشان کرد این نخستین باری نیست که این گونه مسایل را مطرح می کنند در گذشته هم دوبار مسئله عکس های ماهواره ای طرح شد اما بعدها ثابت شد که کاملا بی پایه بوده است.

سفیر ونماینده دائم کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص عدم دعوت از ایران برای مشارکت در نشست ژنو گفت : تهران همواره به دنبال یافتن راه حلی برای خاتمه فوری خشونت ها در سوریه بوده است و دولت هایی را که سلاح و پول به آن کشور می فرستند، محکوم می کند.

محمد خزاعی با اشاره به حمایت تهران از طرح شش ماده ای کوفی عنان برای بازگشت صلح و امنیت به سوریه افزود : تهران بارها حمایت خود را از طرح کوفی عنان اعلام کرده و من به نمایندگی از مسوولان کشورم در چندین ملاقات با وی، به این مسئله تاکید کردم.

وی با بیان اینکه عدم دعوت از تهران برای مشارکت در نشست ژنو ، نفوذ، قدرت و نقش ایران را کم رنگ نخواهد کرد گفت : کسی نمی تواند این مسئله را منکر شود ، به همین دلیل بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان خواستار مشارکت هیات ایرانی در نشست ژنو بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016