سه شنبه 13 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۶۳ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی تلویزیون ایران خواستار توقف غنی‌سازی شدند (+ خبر تکمیلی)

بی بی سی ـ ۶۳ درصد از کاربرانی که تا ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در نظرسنجی اینترنتی شبکه خبر تلویزیون حکومتی ایران شرکت کرده اند، خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران در برابر لغو تدریجی تحریم‌های بین المللی شده اند.

این شبکه، امروز سه شنبه ۱۳ تیر (۳ ژوئیه) بر روی سایت رسمی خود از مخاطبان این سایت خواسته بود که بگویند "کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می دهند؟"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این نظرسنجی سه گزینه ای، ۱۹ درصد پاسخ دهندگان خواستار "اقدام تلافی جویانه ایران در بستن تنگه هرمز" شده‌اند و ۱۸ درصد نیز گزینه "مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای" را انتخاب کرده‌اند.

تعداد شرکت کنندگان در این نظرسنجی مشخص نیست. سایت شبکه خبر (شبکه ۶)، از سایت های پربیننده رسمی در ایران محسوب می شود و روزانه ده‌ها هزار بازدیدکننده دارد.

در نظرسنجی دیگری که امروز بر روی همین سایت منتشر شده، از مخاطبان خواسته شده تا نظر خود را در مورد "تصمیم مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم نفتی غرب" بیان کنند.

در پاسخ به این نظرسنجی نیز که به نظر می رسد به جای نظرسنجی قبلی روی سایت شبکه خبر قرار گرفته است، تا ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران تنها ۱۱ درصد نظردهندگان با بستن تنگه هرمز توسط ایران موافقت کرده و ۸۹ درصد آنها با این این اقدام مخالفت کرده اند.

این نظرسنجی یک روز بعد از آن منتشر می شود که ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از تهیه طرحی دو فوریتی با امضای ۱۰۰ نماینده برای "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب" خبر داده است.

اتحادیه اروپا، از سه روز پیش تحریم های جدیدی را به مرحله اجرا گذاشته که به موجب آن کشورهای این اتحادیه، که مشتری حدود یک پنجم نفت صادراتی ایران بودند، از واردات نفت از این کشور خودداری خواهند کرد.

تصویب تحریم های جدید و تاثیرات اقتصادی آن، به طور گسترده مورد توجه رسانه ها در ایران قرار گرفته است و بسیاری از ناظران داخل کشور نسبت به تبعات آن بر وضعیت معیشتی مردم ابراز نگرانی کرده اند.

در مقابل، مسئولان حکومت ایران می گویند که اقتصاد ایران توانایی غلبه بر تحریم های جدید را دارد و دلیلی برای نگرانی در مورد تبعات این تحریم ها وجود ندارد.

نظرسنجی شبکه خبر تلویزیون ایران، ساعاتی بعد از شروع و انعکاس نتایج آن در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی فارسی زبان، از دسترس خارج شد.

خبر تکمیلی از شبکه خبر:

نتایج نظر سنجی شبکه خبر در خصوص تحریم یکجانبه غرب

در دور روز گذشته نظر سنجی ای از کاربران سایت شبکه خبر در مورد اینکه «کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می دهند؟» صورت گرفت. در این نظر سنجی بیش از 2 هزار نفر شرکت کردند.

به گزارش شبکه خبر در این نظرسنجی سه شیوه و واکنش در برابر تحریم ها مطرح شده بود. اولین گزینه، چشم پوشی از غنی سازی ( غنی سازی 20 درصدی که مسوولان ایرانی هم به احتمال آن اشاره کرده اند ) در برابر لغو تدریجی تحریم ها بود. بسیاری از کاربران یعنی بیش از 60 درصد ، با این گزینه موافقت کرده اند که ایران به شرط لغو تدریجی همه تحریم ها به تعامل خود با غرب ادامه دهد.

20درصد مخاطبان نیز اعلام کرده اند موافق بستن تنگه هرمز به تلافی تحریم غربی ها هستند . این نظر در حالی مطرح می شود که در مجلس نهم دو فوریت طرح اعمال حاکمیت موثر ایران بر تنگه هرمز تصویب شده و به زودی در صحن مجلس مطرح می شود.

گزینه سوم نیز یعنی مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته ای نیز 20 درصد آراء مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

این نظرسنجی در حالی منتشر می شود که پیش از این مسئولین کشور در خصوص احتمال مذاکره در خصوص حق غنی سازی 20 درصد در صورت حذف عملی تحریم ها سخن به میان آورده بودند. به عنوان مثال آقای احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در مصاحبه ای که با شبکه فرانس 24 داشتند، عنوان کردند: «ایران اصراری به تولید اورانیوم 20 درصدی نداشته و وقتی درخواست‌های قانونی‌اش برای تأمین نیاز به اورانیوم با غنای 20 درصد بی‌پاسخ ماند، به اجبار وارد این عرصه شد».

رئیس جمهور در همین مصاحبه در خصوص مذاکره درباره غنی سازی 20 درصد و لغو تحریمها افزودند: «ایران تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده است و اگر این موضوع رسما مطرح شود، می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کند و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد.»

در همین حال سایر مسئولین نیز بر چنین امکانی صحه گذاشته اند و تعامل جدی غرب با جمهوری اسلامی ایران را به ویژه از طریق لغو تحریم ها خواستار شده اند. به عنوان مثال پیش از این نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد با تشریح برخی پیشنهادهای طرفین درباره غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم و مسائل حاشیه‌ای آن گفت : «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد براساس چارچوب یاد شده ، این موضوع را نیز همراه با بحث های فنی و حقوقی مورد بررسی قرار دهد».

مشکل اصلی ای که در این میان وجود دارد این است که غرب مذاکرات هسته ای و همکاریهای ایران را بیش از آنکه به عنوان یک تعامل سازنده از سوی ایران قلمداد کند، به عنوان یک تکلیف در نظر گرفته و در خواستهای غیرقانونی از ایران داشته است.

همچنین آنان بر خلاف خواست مقامات ایران که مبتنی بر همکاری و تعامل گام به گام است، به یکباره از جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که از تمام حقوقی که در این سالها برای بدست آوردن آن به مبارزه پرداخته دست کشد تا شاید !! بتوان در خصوص لغو تحریم ها مذاکره کرد. اقدامی که قاطعانه با مخالفت تیم مذاکره کننده مواجه شده است .

غربیها در مذاکرات از ایران خواسته اند غنی سازی را حتی درصد 3 و نیم درصد متوقف ، فردو را تعطیل و همه اورانیوم غنی شده خود را تحویل بدهد(چند گام در یک گام !) و در مقابل آنها بررسی لغو تحریمها را شروع کنند( که مشخص نیست اساسا لغو تحریم اتفاق بیفتد و بهانه دیگری به وجود نیاید!)

البته پیداست که نظر سنجی ای که در آن فقط 2 هزار نفر شرکت می کنند چه جایگاهی از اعتبار دارد و به هیچ وجه نمی تواند نظر و دیدگاه کل جامعه یا حتی بخش اعظمی از جمعیت انقلابی ایران را منعکس سازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016