چهارشنبه 14 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير سابق نفت: نفت را با واسطه به تحريم کنندگان می‌فروشيم

• نفت هميشه مشتری خودش را دارد و خواهد داشت
• يافتن مشتری جايگزين به معنای نفروختن نفت به کشورهای سابق نيست


ايلنا: وزير اسبق نفت گفت: عدم افزايش قيمت نفت به دليل فروش نفت ايران و عرضه نفت مازاد عربستان است.

سيد کاظم وزيری هامانه در گفتگو با ايلنا، درخصوص ميزان صادرات نفت خام ايران به کشورهای حوزه يورو، کره جنوبی و ژاپن، گفت: بطور متوسط کمتر از ۴۰ درصد از صادرات کشورمان به اين کشور‌ها تخصيص يافته است. ضمن اينکه فروش نفت به کشور‌ها در مقاطع مختلف بر اساس نياز آن‌ها متفاوت است و ميزان مشخص و ثابتی را نمی‌توان برای آن در يک سال در نظر گرفت.

وی تاکيد کرد: اين تغيير در اعلام نياز به مسائل سياسی از جمله فشار آمريکا به کشورهای خريدار نيز بر می‌گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خوراک پالايشگاه‌ها به سادگی قابل تغيير نيست

وزير اسبق نفت گفت: خوراک پالايشگاه‌ها يک شبه قابل تغيير نيست و تعيين زمان شش ماهه برای اجرای اين تحريم به همين علت و در واقع برای يافتن شبيه‌ترين نفت به نفت ايران به لحاظ مشخصات فنی است.

وی افزود: نفت مازاد عربستان نفت سنگين است و با مشخصات نفت ايران تطبيق ندارد.

تحريم نفتی جدی نيست

سيد کاظم وزيری هامانه در پاسخ به اين سوال که تحريم نفتی ايران تا چه حد جدی است، گفت: در طول جنگ ۸ ساله هيچگاه توليد و صادرات نفت ما قطع نشد. چراکه نفت هميشه مشتری خودش را داشته، دارد و خواهد داشت.

وی ادامه داد: مستثنی شدن ۱۷ کشور از اين تحريم نيز خودش يک نوع عقب نشينی بحساب می‌آيد.

اين کار‌شناس صنعت نفت تصريح کرد: يافتن مشتری جايگزين برای کشورهای تحريم کننده خيلی سخت نيست.

وی تاکيد کرد: بنده بعنوان فردی که بيش از ۴۰ سال در صنعت نفت حضور داشتم با اطمينان می‌توانم بگويم نفت ايران روی دست ايران نمی‌ماند و ما در بخش صادرات با مشکل مهمی مواجه نخواهيم شد.

وزيری هامانه با بيان اينکه يافتن مشتری جايگزين به معنای نفروختن نفت به کشورهای سابق نيست، گفت: فروختن نفت می‌تواند از طريق دلال‌ها و با واسطه انجام شود.

وی در عين حال گفت: فروختن نفت به دلال‌ها، مباحثی مانند افزايش در هزينه‌های فروش، هزينه‌های انتقال و احيانا قيمت پايين‌تر فروش و در کل درآمد کمتر را در پی دارد ولی اين کاهش در مقابل اصل موضوع و ايستادگی در برابر زور و فشار، هزينه بالايی نيست.

تاثير تحريم‌ها بر نرخ ارز

وزير اسبق نفت در پاسخ به اين سوال که تحريم‌ها چه تاثيری بر نرخ ارز در داخل خواهد داشت، گفت: طبيعی است در صورت عدم اخلال در فروش نفت، با مشکلی درخصوص تامين ارز در داخل مواجه نخواهيم شد و نرخ ارز افزايش نخواهد يافت.

وی افزود: اگرچه برخی تصميمات دولت و بحث‌های سياسی نشات گرفته از مذاکرات هسته‌ای و عطش مردم به ارز موجب افزايش قيمت ارز در چند ماه اخير در بازار شده است.

روند قيمت نفت

اين مدير سابق صنايع نفتی در پاسخ به اين سوال در خصوص تغييرات در قيمت جهانی نفت در پی آغاز تحريم‌ها، تصريح کرد: نفت در چند روز گذشته با کاهش قيمت روبرو بوده که به دليل افزايش عرضه است.

وی در عين حال افزود: اين مهم از يک طرف به تحقق و تداوم فروش نفت ايران و از طرف ديگر به توليد مازاد نفت عربستان بر می‌گردد.

هامانه در توضيح اين مطلب گفت: عربستان هميشه ظرفيت مازاد دارد و از آن با توجه به رابطه با غرب استفاده می‌کند.

وزير اسبق نفت گفت: پيش بينی‌ها در مورد قيمت نفت متفاوت است، ولی بنظر بنده با کاهش سطح توليد از سوی اوپک، می‌توان قيمت را بالا‌تر از ۹۰ دلار مديريت کرد.

پيش بينی تمهيدات احتمالی

اين کار‌شناس صنعت نفت در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر چگونگی تصميمات مجموعه دولت برای مقابله با اتفاقات احتمالی در اين خصوص، گفت: تيم اقتصادی دولت بايد تمهيداتی در مقابله با اتفاقات احتمالی را در اين خصوص در نظر بگيرد. که در اين راستا کميته بحرانی برای دور زدن تحريم‌ها و خريد تجهيزات و قطعات تشکيل شده است.

سيد کاظم وزيری هامانه گفت: مسئولان بايد با برنامه ريزی دقيق، نيازهای صنعت نفت را تامين کنند تا در توليد با مشکل مواجه نشويم.

وی تصريح کرد: در حال حاضر نگرانی بنده درمورد پيشرفت پروژه‌ها و اثرگذاری تحريم‌ها بر آنان است.

وی افزود: خودباوری امری پسنديده و صحيح است، ولی نبايد خودباوری به خودشيفتگی در اين عرصه تبديل شود.

خودباوری به خودشيفتگی تبديل نشود

اين مدير صنايع نفتی گفت: در طول دوران انقلاب بر خودباوری تاکيد شده ولی بايد در آن حد که هستيم به مردم بگوييم. چراکه بزرگ‌ترين سرمايه اين نظام اعتماد مردم است.

وزيری هامنه گفت: اگر خودباوری به خودشيفتگی تبديل شود و آمار‌های غلط به مردم دهيم؛ موجب تضعيف اعتماد مردم می‌شويم و بزرگ‌ترين ضربه را از آن محل خواهيم خورد.

وی گفت: بخش‌هايی از کشور با مهندسی معکوس و تحقيق و پژوهش در صدد تامين تجهيزات صنعت نفت هستند ولی بايد آنقدر که توان داريم آن را بيان کنيم چراکه غلو کردن و در پی آن نبود آثار اجرايی، موجب ايجاد بی‌اعتمادی می‌شود.

وی برای نمونه گفت: هنگامی که يک فاز در بهترين حالت در ۵۰ ماه به بهره برداری می‌رسد، متاسفانه می‌آييم و اجرای آن را در ۳۵ ماه اعلام می‌کنيم، در حاليکه با گذشت همين مدت پيشرفت کار به ۵۰ درصد هم نرسيده است.

هامانه هشدار داد: انتقال گزارش‌های غلط به مسئولان تصميم گير و حساب بازکردن آن‌ها بر روی همين گزارش‌های غلط می‌تواند به تصميمات غلط در کلان اقتصاد منجر شود وتاثيرات سوئی را در زندگی مردم ايجاد کند که اين مساله به ضرر کشور است.

وی تاکيد کرد: ضرر خودشيفتگی به مراتب از نبود خودباوری بيشتر است؛چراکه اگر ما خودباوری نداشته باشيم می‌توانيم به تدريج آن را بدست بياوريم، ولی خودشيفتگی می‌تواند به تصميمات غلط در اقتصاد کشور منجر شود.

مدت زمان اجرای تحريم‌ها

وزير اسبق نفت در پايان در پاسخ به سوال ايلنا مبنی بر مدت زمان اجرای تحريم نفتی، گفت: تحريم نفتی بلحاظ شکلی می‌تواند طولانی باشد ولی در عمل تحريم‌ها اثر گذار نيست؛ چراکه گذر زمان بعلت يافتن راه‌های جديد دورزدن تحريم به سود ايران است.

گفتنی است؛ تحريم‌های نفتی عليه ايران از سوم بهمن ۱۳۹۰ به تصويب اتحاديه اروپا و تاييد آمريکا رسيد و پس از فرصت شش ماهه به وارد کنندگان نفت ايران از روز يازدهم تيرماه ۱۳۹۱ (اول جولای ۲۰۱۱) با معافيت شش ماهه برخی از کشور‌ها از آن به اجرا درآمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016