سه شنبه 27 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی

خبرگزاری مهر ـ رئيس کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اينکه سالانه بيش از ۱۰ ميليارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود درحالی که هيچ توجيه اقتصادی برای آن وجود ندارد، از طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.

ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر درخصوص زمان ارائه بسته اقتصادی مجلس برای ساماندهی وضعيت اقتصادی کشور اظهارداشت: هنوز کار تهيه و تدوين بسته اقتصادی اين کميسيون برای ساماندهی وضعيت اقتصادی کشور به پايان نرسيده است، چون نياز به کار کارشناسی بيشتری دارد.

وی دررابطه با اينکه با توجه به يکی از موارد مطرح شده در اين بسته اقتصادی که لزوم ۳ نرخی کردن ارز است، آيا اين اقدام نمايندگان موجب ايجاد رانت و فساد اقتصادی بيشتر در کشور نمی شود؟، گفت: اصلا اينطور نيست، بلکه از نظر مطالعات کارشناسی در شرايط فعلی تنها راه تنظيم قيمت کالاها دربازار داخلی و مبارزه با گرانی، ۳ نرخی کردن ارز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته فتحی پور، در صورت تصويب اين طرح در مجلس نهم و همچنين درصورت اجرای درست آن توسط دولت شاهد کاهش چشمگير قيمت کالاها به ويژه کالاهای اساسی در بازار خواهيم بود.

نماينده منتخب مردم کليبر در مجلس نهم با اشاره به اختلاف قيمت حدودا ۷۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد، اين سئوال را مطرح کرد: مگر الان که به قول برخی از آقايان ارز تک نرخی است، هيچ فساد اقتصادی به وجود نيامده است؟!

وی با تاکيد بر اينکه نبايد برای واردات کالاهای غير ضروری ارز با نرخ مرجع در اختيار واردکنندگان گذاشت، گفت: به عنوان مثال، چه لزومی داشت که طی يک سال گذشته برخی از واردکنندگان با استفاده از ارزدولتی در حدود ۷۰ ميليون دلار اسباب بازی از کشور چين خريداری و به ايران وارد کنند؟

فتحی پور با اعلام اينکه يکی ديگر از موضوعاتی که در اين بسته مطرح شده، "حذف ارزمسافرتی" است، گفت: متاسفانه سالانه بيش از ۱۰ ميليارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می شود درحالی که هيچ توجيه اقتصادی برای آن وجود ندارد.

وی تصريح کرد: براين اساس، بايد ارائه ارز مسافرتی با نرخ دولتی در کشور متوقف شود و مسافران برای رفتن به مسافرت ارز با نرخ آزاد تهيه کنند.

رئيس کميسيون اقتصادی مجلس همچنين درخصوص اينکه اين طرح شامل مسافران زيارتی هم می شود، گفت: بله، اين طرح همه مسافران اعم از مسافرانی که برای تفريح يا برای تجارت و يا برای زيارت به کشورهای ديگر می روند را شامل می شود.

به گزارش مهر، فروش ارز مسافرتی به هريک از مسافران هوايی يک بار در سال و به ميزان يکهزار دلار و يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمی است.

نرخ فروش ارز مسافرتی به هر يک از کشورها در حالی ۱۰۰۰ دلار است که اين موضوع شامل کشور های سوريه، عراق، آذربايجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان ، امارات ، عربستان ، ترکيه، لبنان، تايلند، گرجستان، قبرس، تاجيکستان، ترکمنستان، مالديو، اندونزی، مالزی، فيليپين ، سنگاپور و چين نمی‌شود.

فروش ارز مسافرتی به مسافرين با سن قانونی کمتر از دو سال امکان پذير نبوده و برای سنين دو تا ۱۲ سال به ميزان ۵۰ درصد در هريک از حالات فوق خواهدبود.

جدول ميزان ارز مسافرتی به کشورهای مختلف به شرح زير است:

۱ - فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عاليات) صرفًا به زائرانی که از طريق کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زيارت اعزام می‌شوند امکان پذير خواهد بود.

۲ - مسافرانی که قبلا از ارز مسافرتی هوايی استفاده نموده‌اند، می توانند در 'دو نوبت' از ارز مسافرتی بابت سفر به سوريه، عراق و يا عربستان (بابت عمره مفرده) استفاده کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016