یکشنبه 1 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشديد فشارهای نژادپرستانه عليه مهاجران افغانستانی، بيانيه کانون مدافعان حقوق کارگر

در چند هفته ی اخير هم زمان با بالا گرفتن فشارهای اقتصادی و بحران بيکاری ها، تهاجم به کارگران افغان و ايجاد محدوديت برای آنان افزايش يافته است. در خبری شنيده می شود که مسوولان استان مازندران از ورود افغان ها به اين استان جلوگيری کرده و در خبر ديگر کارگران اهل افغانستان که برای شهرداری مشغول به کار بودند، توسط پليس تهران دستگيرشده اند تا اوراق آنها را بررسی شود و احيانا اگر عده ای از آنان " غيرقانونی"!؟اند، اخراج شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم زمان در برخی موارد ازورود آنان به پارک ها جلوگيری شد و در شهرهايی همانند يزد به بهانه ی تجاوز و قتل دختر ايرانی به دست يک مهاجر، کارگران و زحمتکشان اين کشور جنگ زده که برای کار و گذران روزی به مردم ما پناه آورده اند، مورد تهاجم قرار گرفتند.
سال هاست گروهی از مردم افغانستان ‌با درد و رنج و زحمت در ايران کارهای شاق و طاقت فرسا را تحمل می کنند وهرچند که زندگی سخت وپر مشقتی دارند و بارها از طرف نيروهای انتظامی دستگير و به مرز ها عودت داده شده اند اما به دليل شرايط وحشتناک جنگ و زندگی در افغانستان بار ديگر، از طرق مختلف، برای کار و به دست آوردن لقمه نان بخور و نمير و نجات خانواده خودشان از فقر و گرسنگی به ايران باز می گردند .
در ميان آنان کارگرانی هستند که بيش از دو تا سه دهه است که در ايران زندگی می کنند، در اينجا ازدواج کرده وصاحب فرزند شده اند، اما کودکان آنان به بهانه ی نداشتن شناسنامه و اوراق هويت از تحصيل محرومند و به بهانه ی نداشتن اوراق هويت و مجوز کار مورد انواع اخاذی ها قرار می گيرند و صاحبان سرمايه نيز نيروی کار ارزان آنان را به شديد ترين وجه استثمار می کنند.
همه ی اينها درحالی که در استان هايی مانند خراسان يا ساير استان های مرزی از سرمايه داران افغان دعوت می شود همراه با شرکای ايرانی شان به استثمار نيروی کار بپردازند و مقامات محلی قول هر گونه همکاری و مساعدت را به آنان می دهند.
کانون مدافعان حقوق کارگر که بنا بر منشور خود دفاع از کارگران و زحمتکشان را در همه ی زمينه ها وظيفه ی خود می داند، خواهان حقوق برابر برای زنان، کودکان وکارگران مهاجر افغانستان در ايران است وداشتن يک زندگی شرافتمندانه، را حق مسلم آنان می داند. حق تحصيل، بهداشت،‌ کار مسکن مناسب از حقوق اوليه تمام انسانهاست و هر گونه اجحافی به اين مهاجران را محکوم می کند.
نبايد فراموش شود تا زمانی که مساله جنگ و اشغال نظامی اين کشور ادامه دارد، مهاجرت انتخاب ناگزير بسياری از مردم جنگ زده افغانستان است.

کانون مدافعان حقوق کارگر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016