یکشنبه 1 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس مجلس: قوه قضاييه نمی​تواند نمايندگان را به خاطر اظهار نظر تحت تعقيب قرار دهد اما بحث بر سر توهين است


مجلس - اظهارات اخير برخی مقامات قضايی از دادستان تهران گرفته تا رئيس دستگاه قضا، درباره حيطه مصونيت قضايی نمايندگان، در آغاز جلسه علنی امروز با واکنش​هايی روبرو شد.

به گزرش خبرآنلاين، محمدرضا تابش نماينده اردکان در تذکری با بيان اينکه در رأس امور بودن مجلس تا کنون از سوی رئيس قوه مجريه مورد بی​توجهی قرار می​گرفت اخيراً هم رئيس قوه قضائيه موضوع مصونيت پارلمانی نمايندگان مجلس را منتفی دانسته است، اظهار داشت: چنين شير بی​يال و دم و اشکنی، خدا هم نافريد! اگر در نظام مردم​سالار ما مجلس و نمايندگان مردم از پشتوانه​های قانونی در مقام ايفای وظايف نمايندگی برخوردار نباشند چگونه می توانند به وظايف قانونی خود عمل کنند و با مسئولان امر و دستگاه​هايی که مرتکب تخلفی شده​اند و حق مردم را تضعيف نموده اند برخورد نمايند و ناروايی ها را افشا نمايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خطاب به رئيس مجلس افزود: انتظار از جنابعالی اين بود که براساس ماده ۱۰۷ امروز در نطقتان به اين موضوع مهم اشاره می​کرديد و از حيثيت و اختيارات نمايندگان دفاع می کرديد. براساس اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آيين نامه داخلی مجلس نمايندگان در مقام ايفای وظايف نمايندگی در اظهارنظر خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده​اند يا آرايی که در راستای وظايف خود داده اند تحت تعقيب قرار گيرند.

رئيس مجلس در پاسخ به وی با بيان اينکه اختيار رئيس است که در سخنرانی خود نکته​ای را بگويد يا نگويد و در اين باره نمی​توان به او تذکر داد، گفت: اصل اينکه نمايندگان در ايفای نظر خودشان و اظهار نظر و رأيشان آزاد هستند و کسی در اين زمينه حق تعقيب و توبيخ نمايندگان را ندارند قبول است و اصل قانون اساسی است و کسی نمی تواند مخالف آن نظر دهد. اما بحث در توهين و افترا است و نمايندگان به خاطر آزادی بيان نمی توانند به کسی توهين کنند يا افترا بزنند. بنابراين اين تصور که قوه قضائيه می تواند به خاطر اظهار نظر در ايفای وظيفه نماينده ای را تحت تعقيب قرار دهند تصور باطلی است.

تابش در اظهارات خود نامی از علی مطهری نبرد اما اخيرا دادستان تهران عليه وی اعلام جرم کرده و آخرين نطق وی در مجلس هشتم را مصداق نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی و اهانت به رئيس جمهور دانسته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016