یکشنبه 1 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی آمریکا از سرنوشت سلاح‌های شیمیایی سوریه

راديو فردا ـ کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که انبار سلاح‌های شیمایی سوریه را تحت نظر دارد و در این باره با همسایگان این کشور در تماس دائم است. در همین حال خبرهایی از کشته شدن یکی از مسئولان برنامه موشکی سوریه به همراه خانواده‌اش در دمشق پایتخت این کشور منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید آمریکا شنبه ۳۱ تیر به خبرنگاران گفت: «معتقدیم مخازن تسلیحات شیمیایی سوریه همچنان درکنترل نیروهای دولتی این کشور قرار دارد. در سایه خشونت‌های روز افزون در سوریه و حملات نظام این کشور بر مردمش، ما به شدت از سرنوشت این تسلیحات نگرانیم.»

ویتور ادامه داد: «به علاوه زیر نظر گرفتن انبار سلاح‌های شیمایی سوریه، ما به طور گسترده با همسایگان این کشور و دوستانمان در جامعه جهانی مشورت می‌کنیم تا نگرانی خود را در خصوص امنیت این سلاح‌ها و ضرورت پایبندی دولت سوریه به حفاظت از آنها، ابراز کنیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این سخنان سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی درباره ادعای یکی از جداشدگان از ارتش سوریه در خصوص انتقال سلاح‌های شیمایی این کشور به مناطق مختلف مطرح شده است.

سرلشکر مصطفی الشیخ یکی از افسران جدا شده از ارتش دولتی سوریه به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت بشار اسد، سلاح‌های شیمایی خود را به منظور استفاده علیه معترضان در پاسخ به کشته شدن چهارتن از مسئولان بلندپایه امنیتی و نظامی خود، به مناطق مختلف سوریه فرستاده است.

الشیخ گفته است که این اطلاعات را مخالفان در روزهای اندک گذشته به دست آورده‌اند. او در این باره افزود: «آنها می‌خواهند کشور را تبدیل به خاکستر کنند. نظام بدون ریختن دریایی از خون نمی‌خواهد سرنگون شود.»

پس از کشته شدن دستکم چهارتن از مسئولان بلندپایه امنیتی و نظامی سوریه از جمله وزیر دفاع این کشور در انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در هفته گذشته، بر شدت درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان افزوده شده است.

هنوز صحت ادعاهای الشیخ تایید نشده است. پیشتر جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اطلاعاتی در این باره را رد کرده بود.

اسرائیل شنبه هشدار داده بود در صورت احتمال دستیابی حزب الله لبنان به سلاح‌های شیمایی سوریه، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع خبری نزدیک به دولت سوریه از جمله سایت المجهر و روزنامه لبنانی الدیار، از کشته شدن نبیل زغیب از مسئولان برنامه موشکی سوریه به همراه خانواده‌اش در منطقه مسیحی نشین باب توما در دمشق خبر داده‌اند.

این خبر را رسانه‌های اره اعلام کرده‌اند که سرلشکر نبیل زغیب که از او به عنوان مغز متفکر برنامه موشکی سوریه یاد می‌شود، به همراه خانواده‌اش هدف حمله «افراد مسلح تروریست» قرارگرفت.

بنا بر این گزارش‌ها، زغیب به همراه همسر و پسر بزرگش در این سوءقصد کشته شدند و پسر کوچکش به شدن زخمی و به بیمارستان انتقال داده شد.

منابع مخالفان سوریه در این خصوص خبری منتشر نکرده و درباره این خبر موضعی نگرفته‌اند.

نبیل زغیب مسیحی است و کشته شدن او به دست مخالفان می‌تواند به دور‌تر شدن طایفه مسیحی سوریه از معترضان سوریه کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016