چهارشنبه 4 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف ارز مسافرتی دولتی به استثنای سفرهای زيارتی و حج

محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران، روز چهارشنبه با حضور در جلسه غيرعلنی مجلس برای بررسی وضعيت بحرانی اقتصاد ايران، از موافقت خود با حذف ارز مسافرتی خبر داد و گفت که از اين پس ارز مسافرتی صرفاً به سفرهای زيارتی و حج اختصاص خواهد يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش سرويس اقتصادی «انتخاب» ؛ عبدالکريم رجبی، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، گفت: «پيشنهاد نمايندگان به رئيس کل بانک مرکزی در جلسه غيرعلنی امروز اين بود که از اين پس فقط زائرين عتبات و حجاج بتوانند از ارز مسافرتی استفاده کنند و ساير مسافران از بازار آزاد ارز تهيه کنند که اين پيشنهاد با نظر مساعد بهمنی مواجه شد و وی قول داد که اين موضوع به تصويب برسد.»

در ايران طبق قانون هر مسافر هوايی خارج از کشور می‌تواند تا سقف هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی يعنی ۱۲۲۶ تومان تهيه کند.

در همين حال، بر اساس گفته روز چهارشنبه رئيس کل بانک مرکزی، قرار است سقف دريافت ارز مسافران به صفر برسد و برای زائران عازم خارج از کشور نيز سقف ارزی ۴۰۰ دلار در نظر گرفته شود.

پرداخت ۴۰۰ دلار به درد مسافر و دولت نمی خورد

رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه غيرعلنی امروز مجلس گفت: موضوع حذف ارز مسافرتی، ارز تک‌نرخی و ارز چندنرخی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت ولی هنوز تصميم نهايی گرفته نشده است.

رضا رحمانی گفت: بر اساس توضيحات وزرای اقتصادی دولت در حال حاضر ارز مسافرتی فقط به مسافران عتبات پرداخت می‌شود.

وی در انتقاد به اين موضوع گفت: پرداخت ۴۰۰ دلار به هر زائر نه هزينه‌های مسافران را تامين می‌کند و نه درآمد چندانی نصيب دولت می‌کند. نمی‌دانيم اين تصميم به چه دليل گرفته شده است.

رييس کميسيون صنايع و معادن تاکيد کرد: به اين ترتيب کسانی به سفرهای زيارتی خواهند رفت که درآمد مناسبی برای تامين هزينه‌های سفر دارند.

پيش از اين ارسلان فتحی‌پور، رئيس کميسيون اقتصادی مجلس ايران، اعلام کرد که سالانه «بيش از ده ميليارد دلار» به عنوان ارز مسافرتی از ايران خارج می‌شود و افزود که اين «هيچ توجيه اقتصادی ندارد».

وی نيز از طرح حذف ارز مسافرتی خبر داده‌، اما گفته‌بود که اين طرح شامل مسافران زيارتی هم می‌شود.

احتمال ورود دلارهای تقلبی در بازار

معاون سابق ارزی بانک مرکزی در مورد پيشنهاد حذف ارز مسافرتی هشدار داد که سوق دادن مردم به سمت بازار آزاد ارز، بر روی قيمت ارز تاثير می‌گذارد و ممکن است حتی ارزهای تقلبی نيز در بازار معامله شوند.

سيدکمال سيدعلی عنوان کرد: در حال حاضر ارز مسافرتی مشمول زائران و مسافران کشورهای ديگر مانند ترکيه و مالزی می‌شود که سقف ارز برای مسافران کشورهای مانند ترکيه را به ۴۰۰ دلار تقليل داده بودند و به نظر هم نمی‌رسد کسی با آن ۴۰۰ دلار می‌توانست به مسافرت برود.

وی با تاکيد بر اينکه بايد از طريق خود بانک‌ها و صرافی‌ها فروش ارز صورت بگيرد، افزود: بعيد به نظر می‌رسد که اين موضوع تصويب شود. چرا که بالاخره هر چقدر که مردم را به بازار آزاد ارجاع دهيم معنای آن اين است که بانک مرکزی هم آنجا ارز بفروشد و دخالت کند.

معاون سابق بانک مرکزی تصريح کرد: بهتر آن است که با نرخ آزاد، ارز در بانک‌ها به فروش برسند. چون اگر مردم به سمت بازار بروند ارز تقلبی نيز ممکن است به دست آنها برسد.

وی در همين مورد اظهار کرد: ‌بانک مرکزی خودش می‌داند که وقتی ارز مسافرتی به مردم ندهد هر چقدر که مردم بخواهند به بازار آزاد مراجعه کنند، بالاخره به قيمت بازار آزاد فشار می‌آورد و قيمت را افزايش می‌دهد.

زمزمه حذف ارز مسافرتی حج عمره

رييس کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود شدن ارز مسافرتی به ارز زيارتی که از سوی بهمنی رييس کل بانک مرکزی اعلام شده، گفت: ما اعتقاد داريم به خاطر محدوديت‌ها ارز مسافرتی حتی برای حج عمره نيز بايد حذف شود و تنها محدود به حج تمتع باشد.

ارسلان فتحی‌پور در جمع خبرنگاران درباره محدود شدن ارز مسافرتی به ارز زيارتی يادآور شد: ما پيش از اين پيشنهاد داده بوديم که ارز مسافرتی به قيمت ارز مرجع حذف شود که اين اتفاق افتاد و خوشبختانه اين موضوع را پذيرفتند.

وی افزود: الحمدالله دولت به اين نتيجه رسيده که واردات کالاهای استراتژيک و اساسی که مربوط به وضع معيشتی مردم است بايد با ارز مرجع انجام شود و در مورد کالاهای لوکس و غيرضرور نيازی به اختصاص ارز مرجع نيست.

رييس کميسيون اقتصادی مجلس تصريح کرد: ما بايد از توليد حمايت کنيم و برای مواد اوليه و کالاهای استراتژيک و اساسی ارز مرجع اختصاص دهيم ضمن اينکه بايد از زمان تخصيص ارز تا ترخيص کالا سامانه ره‌گيری وجود داشته باشد که انحرافی در اين مسير پيش نيايد.

فتحی‌پور با اشاره به طرح کميسيون اقتصادی در همين رابطه خاطر نشان کرد: محدود شدن ارز مسافرتی در اين طرح گنجانده شده، همچنين مجازات‌هايی در خصوص استفاده نابجا از ارز نيز در آن پيش‌بينی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016