دوشنبه 9 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به کارگيری معدن‌کاران طبس در سه شيفت مداوم ۱۵ روزه

کار در اعماق زمين به ديل آثار زيان‌باری که در درازمدت بر سلامتی کارگران می‌گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نبايد در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ ساعت تجاوز کند.


ايلنا: يک فعال کارگری در طبس گفت: تغيير شرايط کار کارگران معادن زغال سنگ طبس خلاف قانون کار است.

غلامرضا محمدی با اعلام تغيير شرايط کاری کارگران معدن در منطقه طبس، به ايلنا گفت: بعضی از معادن خصوصی زغال سنگ از جمله شرکت معدن جو و نگين که سوابق حوادث کاری متعددی نيز در کارنامه دارند، کارگران را در دو تا سه شيفت کاری به صورت مداوم در ۱۵ روز بکار می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير خانه کارگر طبس در اين باره افزود: کارگران شاغل در معادن خصوصی روزانه بيش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند در حالی که کار در اعماق زمين به ديل آثار زيان‌باری که در درازمدت بر سلامتی کارگران می‌گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نبايد در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ ساعت تجاوز کند.

اين فعال کارگری ادامه داد: کارگران معادن طبس نه تنها از مزايای مشاغل سخت و زيان آور استفاده نمی‌کنند بلکه روزانه با بيش از ۱۵ ساعت کار حتی حقوق و مزايای اضافه کاريشان نيز پرداخت نمی‌شود.

محمدی در توصيف شرايط کار کارگران معادن خصوصی طبس افزود: اين کارگران در طول ۱۵ روز کار مداوم ۱۵ ساعته، درسه شيفت کار می‌کنند و در زمان استراحتشان را در خارج از معدن داخل اتاقک‌های پيش ساخته فاقد امکانات رفاهی سپری می‌کنند.

وی با اعلام اينکه معدن‌داران دستمزد قانونی را به اين کارگران نمی‌پردازند گفت: کارگری که ۱۵ ساعت کار می‌کند حدود ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گيرد در حالی که اين دستمزد برای اين ميزان کار سخت و زيان‌آور، عادلانه نيست.

دبير اجرايی خانه کارگر طبس با اعلام اينکه کارگران شاغل در معادن با قرارداد يک ماهه مشغول به کار می‌شوند گفت: در حال حاضر هيچ کارگر شاغل در معادن ذغال سنگ طبس به صورت دائم کار نمی‌کند و حداکثر مدتی که يک کارگر در يک معدن شاغل است ۶ ماه است و همين امر باعث می‌شود تا کارگر نتواند مطالبات قانونی خود را از کارفرما بخواهد.

وی با تاکيد بر اينکه هيچ گونه نظارتی بر عملکرد کارفرمايان معادن در اين زمينه وجود ندارد گفت: کار طولانی مدت با اين شرايط باعث می‌شود کارگران معادن در معرض بيماری‌ها و آسيب‌های جدی قرار گيرند.

اين فعال کارگری با اشاره به روش سوءاستفاده از نياز کارگران معدن به شغل، گفت: با فرسوده شدن معدن‌کاران تحت اين شرايط کاری، کارفرما نيز حاضر به استخدام مجدد اين کارگران نيست و از سوی ديگر کارگرانی که اينچنين فرسوده شده‌اند امکان يافتن کار ديگری را هم ندارند.

او با اعلام اينکه در حال حاضر بيش ‌از ۲۵۰۰ کارگر در معادن ذغال سنگ طبس کار می‌کنند، گفت: معدن‌داران از به کارگيری کارگران با اين شرايط سود می‌برند، زيرا اگر قانونی کار کنند بايد در ۴ شيفت کاری فعاليت کنند و برای هر شيفت بايد هزينه سرويس بدهند در حالی که اکنون کارگران را ۲ تا ۳ شيفت به کار می‌گيرند و هزينه رفت و آمد نيز نمی‌پردازند چرا که کارگران ترجيح می‌دهند شب را در محل معدن که از منازلشان دور است سپری کنند.

به گفته محمدی با نظارت در شيوه کار کارگران معادن خصوصی طبس، دولت می‌تواند فرصت اشتغال بيش از ۱۰۰۰ کارگر جديد را فراهم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016