گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
6 خرداد» مبارزه هدفمند و اتحاد برای دستيابی به دموکراسی، همايون مهمنش13 اردیبهشت» چرا دموکراسی؟ همايون مهمنش 28 بهمن» به کدام طرف و از کدام راه؟ همايون مهمنش 19 آبان» تفنگتان را عليه مردم بهکار نگيريد! همايون مهمنش 6 اردیبهشت» جبهه ملی و شصت سال مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ايران، همايون مهمنش
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! جمهوری اسلامی: تفکر بسته، افسار گسسته، همايون مهمنشهنگامی که يکی از مسئولان جمهوری اسلامی از بی اثری اعتراضات مخالفين بر نظام سخن گفت و جمهوری اسلامی را به ماشينی بدون فرمان و ترمز تشبيه نمود، در واقع تائيد کرد که اين نظام سيستمی با تفکر بسته و فاقد کنترل يا به کلامی ديگر، افسار گسسته است. قانون اساسی جمهوری اسلامی اختيارات بيحدی به ولی فقيه داده و ضمن اينکه او را مسئول و پاسخگو نميداند، رای او را بالاتر از رای تمامی ملت قرار داده است. مجلس اسلامی، مجلس خبرگان و مصلحت نظام که بايد ارگانهای کنترل نظام باشند نه تنها چنين نقشی را ايفا نميکنند بلکه عموما خود از هلهله کشان ولی فقيه و تشديد کنندگان افراط گرائی های وی هستند. حکومت ولی فقيه عامل تنش و افراط گرائی در ايران و منطقه شده و با ناديده گرفتن تناسب نيروها در منطقه و جهان، ايران را با خطر جنگی جديد و ويرانی های فاجعه آميز آن روبرو ساخته است. زن ستيزی و پايمال نمودن حقوق و آزادی شهروندان توسط حکومت هر روز شدت بيشتری ميگيرد و به گفته سازمان ديده بان حقوق بشر در قانون جديد (۱) مجازات اسلامی جرم “افساد فی الارض” گسترش يافته و فعاليت های سياسی مسالمت آميز مانند “انتشار اکاذيب” يعنی تبليغات سياسی يا “آسيب به اقتصاد نظام” نيز که “مخل نظم عمومی و امنيت ملی باشد” مشمول تعريف فساد فی الارض و مجازات اعدام ميگردد. تحول و تعادل عامل ديگر حفظ تعادل و ثبات در کنار باز بودن و انعطاف، مکانيسم های تنظيم و کنترل سيستم است. برای نمونه بدن انسان دارای دستگاههای کنترل و تنظيم دما، تنفس، گرسنگی، تشنگی و غيره ميباشد. هرگاه يکی از اين پارامترها از تعادل دور شود، انسان مريض بحساب می آيد. دور شدن زياد از وضعيت تعادل، مثلا بالا رفتن دمای بدن يا اختلال در سيستم تنفسی، ميتواند حتی به مرگ انسان منجر گردد. حفظ تعادل از عوامل مهم برای ادامه حيات موجودات زنده است. ما قبل از رفتن به يک محل سرد لباس کافی بر تن ميکنيم تا دمای فضای مجاور بدنمان را متعادل نگاهداريم. سيستم های بيولوژيک دارای مدارهای کنترل و تنظيم هستند که در هر حالت از دور شدن آنها از وضعيت تعادل جلوگيری ميکنند. عامل مهم اين مدارها "بازگردان" به معنی آنچه از عملکرد باز ميگردد يا فيدبک (feedback) است. يک سيستم بيولوژيک عملکرد خود را بر اساس بازگردانی که دريافت ميکند تنظيم مينمايد. بدون بازگردان سيستم زنده قادر به عملکرد متعادل در دراز مدت نيست. در مدار تنظيم درجه حرارت بدن، دمائی که بدن اندازه ميگيرد بازگردان مدار است. مدار مزبور اگر دما بالا باشد خون بيشتری در رگ ها جاری مينمايد تا دما پائين بيايد و اگر برعکس دمای اندازه گيری شده پائين باشد خون کمتری در رگ ها جاری ميسازد. سيستم های بسته از آنجائی که بر خلاف سيستم های باز، در مقابل تغيير و تحول انعطاف نشان نميدهند، شکننده اند. مدل های فکری پايه گذاران جمهوری اسلامی ايجاد جامعه ای مشابه دوران خلافت پيغمبر اسلام است. کوشش در پياده کردن اين مدل بدون توجه به قرنها تحول جهان و جامعه ايرانی نشان از بسته بودن سيستم تفکر و بی خردی حاملان آن دارد. در عوض عملی ساختن خواست اکثريت مردم، سران اين نظام کوشش دارند مدل دوران خلافت پيامبر اسلام را در جامعه پياده کنند و به اين ترتيب عليه نيروهای جامعه مانند زنان، دانشگاهيان، اقليت های قومی و مذهبی، کارگران و اقتصاد عمل ميکنند. سيستم هائی که خلاف نيروهای طبيعت عمل ميکنند برای تامين تداوم خود به انرژی بيشتری نياز دارند. آنها دائما خود را با اژدهائی چند سر از مشکلات روبرو می بينند که وقتی يک سرش قطع شود، چند سر ديگر بجای آن ميرويد(۳). باز بودن و حفظ تعادل در دموکراسی در دموکراسی ها وجود آزادی انتقاد، انتخابات آزاد، ... به عنوان بازگردان، هم باعث تحول و هم تعادل است. رای مردم توسط احزاب و سنديکاها نهادينه و به اين جهت موثر است. چون تحولات مورد نظر و نياز مردم به موقع صورت ميگيرد، مردم برای تحقق خواست هايشان مجبور به تغيير نظام نيستند و جامعه از تعادل و ثبات بيشتری برخوردار است. دموکراسی سيستم مناسب برای تحول و پيشرفت همراه با حفظ ثبات و تعادل ميباشد. پيشرفت بدون رشد فرهنگ سياسی در ديکتاتوری ها و سيستم های بسته همانطور که تجربه ايران نيز نشان داد باعث رفاه، بويژه رفاه پايدار نميشود. تعالی و پيشرفت پايدار با دموکراسی پايدار و هنگامی ميسر ميشود که جامعه از ساختار ها و آمادگی های لازم برای تضمين حقوق و آزادی های مردم و جلوگيری از پيدايش ديکتاتوری های جديد برخوردار باشد. خلاصه کلام (۱) بيانيه ديده بان حقوق بشر http://melliun.org/iran/7337 Copyright: gooya.com 2016
|