پنجشنبه 16 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست محرمانه کابینه اسرائیل درباره ایران به دلیل "افشاگری‌" لغو شد

راديو فردا ـ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ادامه نشست‌های محرمانه کابینه سیاسی- امنیتی خود را برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران به دلیل خشم از یکی از وزیران خود که برخی از مسایل مطرح شده در جلسه روز سه شنبه را به رسانه‌ها درز داد، لغو کرد.

در حالی که قرار بود که روز دوم از نشست‌های «محرمانه» در کابینه پست‌های «حساس» امنیتی- سیاسی روز چهارشنبه برای بررسی آخرین راهکارهای باقی مانده در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود، آقای نتانیاهو آشکارا با خشم از «درز برخی از جزییات روز نخست این نشست‌ها» ادامه بررسی‌ها را معلق گذاشت.

رادیوی اسرائیل می‌گوید، معلوم نیست که مابقی مباحثات محرمانه در باره ایران چه هنگام صورت گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش این رادیو، بنیامین نتانیاهو این احتمال را نیز بررسی کرده است که از همه حاضران در نشست روز نخست این بررسی‌های محرمانه، آزمون دروغ‌سنجی به عمل آید تا معلوم شود که کدامیک از آنها عامل افشاگری‌ها بوده است.

به گزارش رادیوی اسرائیل، در آن صورت، باید همه وزیران در نشست محرمانه به دستگاه پولیگراف (دروغ سنج) وصل شوند و امتحان لازم را بگذرانند.

هاآرتص نیز شامگاه چهارشنبه خبر داد که رئیس تشکیلات امنیت داخلی و مشاور حقوقی دولت از کاربرد دروغ سنج در مورد وزیران شرکت‌کننده در نشست یادشده حمایت کرده و همچنین احتمال آغاز تحقیق در باره هویت فرد «دهان لق» را بررسی می‌کنند.

فردی که ممکن است یکی از ۹ وزیر پست‌های «حساس» باشد و در نشست محرمانه روز سه شنبه شرکت کرده است، با وبسایت «وای. نت»، تارنمای روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت، مصاحبه کرده و گفته بود «در جلسه سه شنبه مسایل نگران‌کننده‌ای در باره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد اما در حد ایجاد وحشت نبود.»

همین فرد که به «عدم رازداری» متهم است، به «وای. نت» گفته بود که در نشست سه شنبه تمامی راهکارهایی که به نظر نهادهای مختلف اسرائیلی برای اِعمال فشار بر ایران باقی مانده اما جامعه جهانی از کاربرد آنها خودداری می‌کند، مطرح شده است.

همین فرد بلندپایه به «وای. نت» گفته بود که در نشست سه شنبه گفته شد که اگر راهکارهای باقی مانده که «تحریم‌هایی براستی خردکننده است» علیه ایران برقرار شود، دولتمردان ایران از ادامه طرح‌های هسته‌ای خود باز خواهند ماند اما جامعه جهانی با این آخرین تحریم‌ها مخالف است تا مبادا بهای نفت در جهان بیش از امروز افزایش یابد.

رئیس موساد تشکیلات جاسوسی، شباک، رئیس سازمان امنیت داخلی و همه ژنرال‌های ارشد از جمله رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در این نشست‌های محرمانه حضور داشته‌اند.

در جلسه سه شنبه که گفته می‌شود، هشت ساعت طول کشیده است، وزیران پست‌های «حساس» از اختلاف نظر‌ها در میان نهادهای اطلاعاتی اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران و ارزیابی‌های متفاوت آنها در این زمینه که یک حمله اسرائیل چه اثراتی خواهد داشت، شگفت زده شده‌اند.

بسیاری از گزارش‌هایی که در ماه‌های گذشته منتشر شده بود، نشان می‌داد که تمامی فرماندهان ارشد نظامی و روسای نهادهای مهم اطلاعاتی اسرائیل در حال حاضر، مانند مقامات پیشین، حمله اسرائیلی را توصیه نمی‌کنند.

کابینه پست‌های حساس که در زبان عبری، اصطلاح نامانوس و غیرعادی «آشپزخانه» را نیز برای آن به کار می‌برند، تنها شماری از وزیران از میان اعضای دولت را در بر می‌گیرد که مستقیما می‌توانند با امور بسیار خطیر مانند جنگ در ارتباط باشند.

اصطلاح «آشپزخانه» از زمانی به این گونه مشورت‌های مهم داده شد که خانم گلدا مئیر نخست وزیر اسرائیل بود و در آپارتمان بسیار کوچکش، ناچار بود که وزیران دفاع، خارجه و رئیس ستاد کل ارتش را در یک آشپزخانه سه متری به بحث در نیمه‌های شب فرا بخواند و خود نیز همانجا قوری‌اش را تمیز می‌کرد و برای آنها چای می‌ریخت. در پایان نوشیدن چای، خانم مئیر در حالی که تصمیمات مهم، از جمله در مورد جنگ «یوم کیپور» را می‌گرفت و نظرات را می‌شنید، قوری فلزی اش را نیز میسایید.

رسانه‌های اسرائیل به درز دادن مهم‌ترین رازهای مملکتی، آنهم از زبان بلندپایه‌ترین مقامات پست‌های حساس، عادت دارند.

به تازگی خود اهود باراک وزیر دفاع، محرمانه‌ترین گزارش دولت آمریکا در باره میزان پیشرفت برنامه اتمی ایران را افشاء کرد و موجب ناخشنودی دولت آمریکا شد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل بر اساس قانون، بخاطر گرفتن افشاگری‌ها از هر عاملی که باشد، عمدتاً از محاکمه و تعقیب، در امان هستند اما استنثناهایی نیز وجود دارد.

در ماجرای افشای محرمانه‌ترین اسناد ارتش که آقای اوری بلاو خبرنگار هاآرتص دو سال پیش آن را از یک دختر سرباز درباره عملکرد ارتش علیه فلسطینی‌های غزه دریافت کرده بود، وی تحت محاکمه قرار گرفت هر چند که تنها به خدمت چند هفته‌ای در یک نهاد ملی محکوم شد و اکثر موارد اتهام علیه وی سرانجام باطل گردید؛ محکومیت سبک وی نیز بخاطر فرارش از اسرائیل و پس ندادن اصل اسناد محرمانه برای مدتی بیش از یک سال، بود.

در همین حال که نشست‌های بعدی کابینه در باره ایران به تعویق افتاده است، رسانه‌های اسرائیل عکس‌ها و گزارش‌هایی را چهارشنبه منتشر کردند که نشان می‌دهد رئیس ستاد ارتش اسرائیل، ژنرال بنی گانتس نیز خود همانند هر سرباز عادی دیگر ارتش، در تیراندازی‌های تمرینی در شمال اسرائیل شرکت کرده است.

رسانه‌های اسرائیل این تمرین‌ها را با گزارش‌های حمله احتمالی از سوی حزب الله لبنان به شمال اسرائیل، به عنوان حمایت پیشاپیش حزب الله از ایران در برابر اسرائیل، مرتبط کرده‌اند.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله روز دوشنبه در مصاحبه باشبکه تلویزیونی «المیادین» هشدار داد که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، حزب الله هم زندگی اسرائیلی‌ها را به «جهنم» مبدل می‌کند و هم به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله خواهد کرد.

در همین حال، شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل چهارشنبه در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا که به بیت‌المقدس(اورشلیم) سفر کرده است، گفت آخرین راهکارهای غیر نظامی برای تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد.

بنیامین نتانیاهو نیز خود عصر چهارشنبه در دیدار با وزیرخارجه ایتالیا تکرار کرده و گفت «جامعه جهانی باید هر چه زود‌تر یک خط قرمز واضح را برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین کند.»

در همین حال، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه سی. ان. ان نسبت به عملی شدن حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با کریستین امان‌پور خبرنگار ایرانی الاصل سی. ان. ان، که چهارشنبه پخش شد، گفت حمله به ایران، به منزله انهدام منطقه است و در حالی که خاورمیانه نیازمند ثبات، شکوفایی اقتصادی و صلح است، وی بعید می‌داند که منطقه به سوی چنین سرنوشت سیاهی که کل منطقه را به آتش خواهد کشید، پیش برود.

نخست‌وزیر ترکیه در همین مصاحبه به سختی به بشار اسد رییس جمهوری سوریه به عنوان جنایتکار «یک حکومت تمام تروریستی» که با کشتن ده‌ها هزار نفر از مردم خود حمام خون به راه انداخته، تاخت و گفت که اسد نه تنها دستش تا مرفق به خون آغشته است، بلکه تا گردن در خون ملتش فرو رفته است.

رجب طیب اردوغان شمار کشته‌های وقایع یک سال و نیم اخیر سوریه را سی هزار نفر اعلام کرد و از «کوتاه بودن دست» شورای امنیت و نیز ملاحظه‌کاری‌های دولت آمریکا که «انتظارات» را به جای نمی‌آورد، سخن گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016