سه شنبه 21 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احضار محمد توسلی به دادگاه انقلاب، برای پرونده ای که قبلا مختومه شده بود

کلمه ـ محمد توسلی اولين شهردار تهران پس از انقلاب و عضو نهضت آزادی چند روز پس از ارسال نامه­ ای خطاب به رئيس قوه قضائيه بار ديگر به دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بر پايه برگه احظاريه ­ای که اول مردادماه سال جاری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است، وی بايد در دادگاهی که روز ۲۷ شهريور برگزار می­ شود حضور پيدا کند. همزمان اخطاريه ای نيز برای فريده غيرت وکيل او صادر شده که منفرداً يا متفقاً به همراه سيد محمد علی دادخواه و ايمان ميرزازاده، ساير وکلای وی، جهت دفاع از موکلشان در دادگاه حضور به هم رسانند.

شايان ذکر است که کلاسه پرونده مندرج در احظاريه مربوط به بازداشت بيست و ششم خردادماه سال ۸۸ محمد توسلی، رئيس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران است که پس از ۴۳ روز بازداشت در سلول های انفرادی در بازداشتگاه­ های بند ۲۰۹ و ۲۴۰ آزاد شد­. اين پرونده براساس اظهارنظر بازپرس آن قبلاً مختومه اعلام شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دوازدهم آبانماه سال گذشته نيز مهندس توسلی متعاقب انتشار نامه ۱۴۳ امضا به سيدمحمد خاتمی رئيس جمهور سابق کشورمان به اتهام رسانه­ ای “تقلب و جعل امضاء” بازداشت شد. اتهامی که نه در بازپرسی و نه در بازجويی هرگز مطرح نشد و هيچ يک از امضا کنندگان نامه مذکور امضاء خود را تکذيب نکرده و همه کسانی که توسط وزارت اطلاعات احضار شده و اوراق بازجويی آنان در پرونده ضبط شده است، امضای خود را تاييد کرده بودند.

بازپرس شعبه ۶ دادسرای اوين پس از ۳ ماه تمديد بازداشت موقت به رغم اينکه در روز تفهيم اتهام يعنی چهاردهم آبان قرار آزادی با کفالت را صادر کرده بود، نهايتاً در ۱۵ بهمن­ ماه ۹۰ با صدور قرار وثيقه يکصد ميليون تومانی، دستور آزادی محمد توسلی را به بازداشتگاه ۲۰۹ صادر و اعلام کرد.

از آنجاکه ظاهراً در اين پرونده هيچ دليل موجهی برای بازداشت و رسيدگی قضايی وجود نداشت با استناد به احکام پرونده سال ۸۰ نهضت آزادی ايران زمينه تداوم بازداشت او را به مدت حدود هفت ماه در بازداشتگاه ۲۰۹ فراهم کردند. اين در حالی است که اجرای احکام سال ۸۰ پرونده نهضت آزادی ظاهراً به دستور رئيس قوه قضائيه وقت در طول سال های دهه ۸۰ متوقف شده بود و در سال ۸۹ نيز پس از بررسی کارشناسی معاونت اجرای احکام دادستان انقلاب تهران، اين احکام مشمول مرور زمان اعلام شده بود.

تداوم نگهداری محمد توسلی در بازداشتگاه ۲۰۹ در حالی صورت گرفته است که مطابق قانون برای اجرای اين حکم بايستی وی را به زندان عمومی سازمان زندان ها منتقل می­ کردند. در شرايطی که نگهداری در سلول های بند امنيتی ۲۰۹ با محدوديت جسمی وی عملی نبود و اجرای قانون در خصوص انتقال به زندان عمومی ۳۵۰ نيز به مصلحت ديده نمی ­شد، نهايتاً در ۲۵ ارديبهشت سال جاری با عنوان مرخصی آزاد شد.

سوال اصلی اين است که در شرايط کنونی که کشور با بحران های عديده ­ای روبرو است و بيش از هر زمان ديگر نياز به ثبات و آرامش وجود دارد و فعاليت نهضت آزادی ايران از آذرماه ۸۸ به علت فقدان امنيت متوقف شده است، انگيزه اينگونه احضارها به دادگاه انقلاب و رسيدگی به پرونده­ای که قبلاً مختومه اعلام شده است چيست و چه ارتباطی با مصالح، منافع و امنيت ملی دارد؟

لازم به ذکر است که فريد طاهری، داماد و دو دختر مهندس توسلی سارا و ليلا توسلی جزو بازداشت شدگان و محکومان دادگاه انقلاب سال ۸۸ هستند که هم اينک فريد طاهری حکم ۳ سال خود را در زندان اوين بند ۳۵۰ می­ گذراند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016