یکشنبه 26 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار جعفری: تعدادی از نيروهای قدس سپاه در سوريه حضور دارند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت فيلمی که اخيرا در اينترنت پخش و در آن به پيامبر اسلام (ص) توهين شده است ابراز تاسف کرد و گفت: اين اقدام موهن صهيونيستی ـ آمريکايی در ساخت فيلم ضداسلامی و توهين به پيامبر (ص) مايه تاسف است و آن را محکوم می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار محمدعلی جعفری در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: ماهيت انقلاب اسلامی طوری است که نه با جنگ و نه با خشونت و تهديد و توهين به مقدسات دين اسلام و شخصيت‌های برجسته آن متوقف نخواهد شد، بلکه اين اقدامات به ضد خود تبديل می‌شود و انقلاب اسلامی هيچگونه تهديد و توهين و خشونت را برنمی‌تابد، بلکه اينها تبديل به انرژی برای استمرار و ادامه انقلاب می‌شود و پيشرفت انقلاب نيز به همين‌گونه بوده است.

وی يادآور شد: در دوران دفاع مقدس جهانيان تجربه کردند که جنگ عليه ايران اسلامی و انقلاب به ضد آن تبديل می‌شود؛ چنانچه دوران دفاع مقدس بهترين فرصت برای رساندن پيام انقلاب و ارزش‌های آن يعنی ايستادگی در برابر ظلم و تجاوز، به دنيا رسانده شد و اين تهديدها و خشونت‌ها نيز همان ماهيت را دارد و انقلاب نيز ادامه خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده کل سپاه در ادامه، به سالروز ۲۶ شهريور اشاره کرد و گفت: ۲۶ شهريور سالروز صدور فرمان تاريخی امام (ره) مبنی بر تشکيل سه نيروی زمينی، هوايی و دريايی سپاه علاوه بر نيروهای سه‌گانه ارتش است. اين فرمان برای دفاع از جمهوری اسلامی و مقابله با تهديدهای دشمنان صادر شد.

جعفری با اشاره به اينکه "امروز ۲۷ سال از آن حکم می‌گذرد"، تاکيد کرد: امروز سپاه برای ابعاد مختلف دفاع سخت، در اوج قدرت قرار دارد و در طول ۲۷ سال آمادگی‌های بسيار خوبی ايجاد شده است و با مجهزترين و پيشرفته‌ترين سلاح‌ها و امکانات به انجام وظايف خود می‌پردازد؛ البته با توجه به مباحث نرم‌افزاری که تجربه کرده‌ايم و همين‌طور از جريانات اطراف منطقه شاهديم که امروز سپاه در اوج آمادگی برای مقابله با تهديدات قرار دارد.

وی اضافه کرد: در دوران پس از جنگ و در دوره رهبری حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، نيروهای قدس سپاه برای فعاليت‌های برون‌مرزی و بسيج نيز به نيروهای سه‌گانه اضافه شد و از آنجا که تهديدها عليه انقلاب اسلامی همواره جدی بوده و هست، سپاه بايد آمادگی‌های خود را توسعه می‌داد که در اين سال‌ها بسترهای آن را فراهم کرده است و همچنان بر آمادگی‌های خود می‌افزايد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به تغيير ماهيت تهديدات تصريح کرد: البته ماهيت تهديدها امروز در ابعاد اطلاعاتی و جنگ‌های نرم و نيمه‌سخت است و ساختار مقابله با اين تهديدها نيز در سپاه فراهم شده و سپاه آمادگی همه‌جانبه برای دفاع از انقلاب اسلامی را دارد و ظرفيت‌های لازم را برای اين منظور ايجاد کرده است.

جعفری اضافه کرد: اميدوارم تهديدها عليه انقلاب اسلامی که بيشتر جنگ‌های نرم و نيمه‌سخت است و سپاه آمادگی مقابله با آنها را دارد، به وقوع نپيوندد و دشمنان هم از آمادگی سپاه اطلاع دارند و اين مهم‌ترين عامل بازدارنده برای آنهاست.

وی در ادامه صحبتهای خود،‌ هفته دفاع مقدس و ياد شهيدان دوران جنگ تحميلی را گرامی داشت.


اسرائيل به آخر خط رسيده است

به گزارش ايسنا، فرمانده کل سپاه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره تهديدات اسرائيل عليه ايران و اختلافات اين رژيم با آمريکا در مورد حمله نظامی به کشورمان گفت: رژيم غاصب اسرائيل به آخر خط رسيده است. اقتدار نظام اسلامی و گسترش بيداری اسلامی در جهان و بويژه منطقه، رژيم صهيونيستی را هراسان کرده است و اين رژيم هيچ چاره‌ای نمی‌بيند جز اينکه با تهديد و فشار نظامی بخواهد مسير انقلاب اسلامی را منحرف کند.

اسرائيل نمی‌تواند آمريکا را برای حمله به ايران همراه کند

وی با بيان اينکه "رژيم صهيونيستی به شدت از آينده نگرانی دارد و تلاش می‌کند آمريکا را برای اقدام نظامی عليه ايران همراه کند"، افزود: برآورد ما اين است که در اين کار موفق نمی‌شود و عاقبت اين امر نيز کاملا مشخص است. آمريکا آسيب‌پذيری بالايی دارد و نيروگاه و پايگاه‌های آن در تيررس توان موشکی سپاه است.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: با توجه به حمايت‌هايی که مسلمانان جهان از انقلاب اسلامی دارند، اين امر موجب بازدارندگی آنهاست و مجوز اقدام نظامی عليه ايران برای آنان صادر نمی‌شود. اقدام نظامی عليه ايران نه تنها بدون نتيجه خواهد بود و حتی خسارت‌ها و پيامدهای نگران‌کننده‌ای برای آنان به دنبال خواهد داشت.


بعيد می‌دانم تهديدات عليه ايران را عملی کنند

وی درباره اختلاف کاخ سفيد با رژيم صهيونيستی درباره حمله نظامی به ايران نيز تصريح کرد:‌ در اين بين حالت دوگانه‌ای وجود دارد؛ بسياری از کارشناسان و سران رژيم صهيونيستی با حمله نظامی به ايران مخالفند و بعيد می‌دانيم که دست به اين کار بزنند؛ البته بخشی از تهديدات آنان نيز جنگ روانی است تا بتوانند در کنار تحريم‌ها و فشارهای اقتصادی به نتيجه برسند و با مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که در عرصه انرژی آمريکا با آن مواجه است بعيد می‌دانيم اين تهديدات به وقوع بپيوندد.

خشم مسلمانان از اهانت به پيامبر، مجوزی برای کشتن سفيران کشورها نيست

جعفری در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اينکه "آيا خشم مسلمانان نسبت به اهانت به پيامبر اسلام، مجوز کشته شدن سفيران کشورها را صادر می‌کند؟" گفت: قطعا چنين مجوزی صادر نمی‌شود و درست هم نيست اما به هر حال احساسات مسلمانان جريحه‌دار شده است و تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند اين بود که اعتراضات خود را به سفارتخانه‌ها ببرند. در اين اعتراض‌ها خشونت‌هايی نيز اتفاق افتاده است اما مساله اينجاست که در هيچ‌کجا کسی سراغ ندارد که يک مسلمان به دين مسيح يا حضرت مسيح يا دين يهود توهين کرده باشد. توهين‌هايی را که عليه مسلمانان انجام می‌شود، به عنوان آزادی بيان قلمداد می‌کنند اما ما مطمئنيم که اين کارها با برنامه‌ريزی‌ قبلی انجام می‌شود اما مطمئن باشند که نتايج عکس به دنبال خواهد داشت و هرچه بيشتر موجب اثبات حقانيت انقلاب اسلامی خواهد شد.

ايران حمله پيش‌دستانه نمی‌کند

فرمانده کل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه المنار درباره اينکه "با توجه به تهديدات اسرائيل عليه ايران، آيا امکان تهاجم نظامی پيش‌دستانه از سوی ايران وجود دارد يا نه؟" تاکيد کرد: پاسخ پرسش شما منفی است.

وی تصريح کرد:‌ ايران با توجه به ظرفيت‌ها و توانايی‌هايی که نسبت به استمرار هر نوع جنگی دارد و عقبه‌ای که در جهان و به ويژه از سوی مسلمانان برخوردار است، نيازی به اقدام پيش‌دستانه برای جلوگيری از حمله نظامی ندارد و اصلا آن را مجاز نمی‌دانيم.

جعفری خاطرنشان کرد:‌ توانايی ايران، هم از نظر سرعت و هم شدت عمل و آگاهی دشمنان از اين توانمندی، مهم‌ترين عامل بازدارندگی آنان از هرگونه اقدام نظامی عليه ايران است.

تعدادی از نيروهای قدس سپاه در سوريه حضور دارند

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزيابی خود از حضور نيروهای سپاه در سوريه نيز گفت:‌ همه می‌دانند که سپاه واحدی به نام نهضت‌های اسلامی داشته و دارد که با هدف کمک به مستضعفين و صدور انقلاب اسلامی تشکيل شده است و در اين راستا حرکت می‌کند. از زمانی که نيروی قدس تشکيل شده است، اين نيرو با هدف حمايت از ملت‌های مظلوم و بويژه مسلمان بوده است. تعدادی از نيروهای قدس نيز در سوريه حضور دارند اما اين به منزله حضور نظامی ما در اين کشور نيست.

به سوريه کمک فکری و اقتصادی می‌کنيم، نه کمک نظامی

فرمانده کل سپاه افزود: اگر ميان حضور کشورهای عربی و غيرعربی مقايسه کنيم، خواهيم ديد که ايران چنين حضوری در سوريه ندارد. ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوريه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نيز به آن اشاره داشتند، داريم و ايران به اين مساله و کمک به آن افتخار می‌کند. سپاه هرگونه مساعدت فکری و حتی حمايت اقتصادی انجام می‌دهد اما حضور نظامی ندارد و اين در حالی است که برخی از کشورها از حمايت ترور در اين کشور ابايی ندارند. البته ما اين مساله را به شدت محکوم می‌کنيم و آن را قبول نداريم.

جعفری در برابر پرسش ديگری درباره اينکه "با توجه به وجود موافقتنامه امنيتی ميان ايران و سوريه، آيا در صورت حمله نظامی به سوريه، ايران از اين کشور حمايت نظامی خواهد کرد؟" پاسخ داد: اين مساله بستگی به شرايط دارد. اينکه الان به طور قطع بگويم که چنانچه به سوريه حمله نظامی شود ايران نيز حمايت نظامی می‌کند، مشخص نيست و کاملا به شرايط بستگی دارد.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره توان دفاعی سپاه و نيروهای مسلح ايران اظهار کرد: توان نظامی که نيروهای سه گانه سپاه دارند، در کنار نيروهای برداران ارتش توان بسيار بالا و خوبی را فراهم کرده است. توانايی‌های ما در نيروهای سه گانه در ارتش و سپاه مکمل يکديگر است و برخی از ماموريت‌‌ها نيز در عرصه‌های دريايی و هوايی ميان ما نيروهای ارتش تقسيم شده است. البته در نيروی زمينی با توجه به استعدادهايی که به لحاظ کمی دارايم، نيروی زمينی ارتش و سپاه موازی يکديگر هستند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ما در عرصه‌های موشکی نيز از توانمندی‌های بسيار بالايی برخورداريم و هر نوع توانمندی که در بحث موشکی مدنظر داشتيم، در برد مجاز يعنی زير دو هزار کيلومتر دست يافته‌ايم.

وی افزود: در بخش راکت‌ها نيز پيشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ايم و دقت آنها کمتر از ۵۰ متر است. در سيستم پدافندی و راداری نيز سازمان تحقيقات و جهاد خودکفايی سپاه پيشرفت‌های خوبی داشته است و اخيرا سامانه پدافندی رعد که از سامانه‌های مشابه خود بالاتر است، در دستور کار قرار گرفته است.

جعفری در پاسخ به پرسش ديگری درباره هواپيماهای بدون سرنشين اظهار کرد: در زمينه پهپادها نيز پيشرفت‌های خوبی حاصل شده است. پروژه هواپيمای بدون سرنشين شاهد ۱۲۲ با قابليت مداوم‌پروازی ۲۴ ساعته و قابليت شناسايی و ماموريت رزمی به نتيجه رسيده است و در خط توليد است و همچنين می‌تواند در صورت نياز، عمليات انجام دهد و موشک‌ خاصی را که بر روی آن نصب می‌شود شليک کند.

فرمانده کل سپاه تاکيد کرد: تمامی فناوری‌ها و تجهيزات در کنار نيروهای انسانی معتقد و مومن در سپاه با روحيه بسيجی توانمندی منحصر به فردی در سپاه ايجاد کرده است که اميدواريم اين توانمندی‌ها روز به روز بيشتر شود. البته آنچه در کنار توانايی مادی مهم است وجود معنويت و انگيزه است که در دفاع مقدس اصلی‌ترين عامل موفقيت ما همين ايمان و انگيزه بود.

نيازی نيست برای انتخابات ۹۲ کار امنيتی خاصی انجام دهيم

به گزارش ايسنا، فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به انتخابات رياست جمهوری در سال آينده تاکيد کرد که سپاه برای اين انتخابات تهديدی احساس نمی‌کند و بر همين اساس نيازی نمی‌بيند که کار امنيتی خاصی انجام دهد.

جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره در پيش بودن انتخابات رياست جمهوری يازدهم و اينکه آيا سپاه برنامه‌ای امنيتی برای اين انتخابات در نظر گرفته است يا خير؟ گفت: يکی از اتفاقاتی که اخيرا افتاد، حادثه بسيار مهم ۸۸ بود که به نظر من با وجود همه خسارت و سختی‌هايی که داشت، برای ما يک نعمت بود و تبعات مثبتی داشت که بزرگ‌ترين اثر آن، پيام ۹ دی بود.

وی ادامه داد: جامعه انقلابی ما در ۹ دی به جهان اعلام کرد که پيرو مقام معظم رهبری و قدردان ارز‌ش‌های ولايت فقيه در هدايت ايران اسلامی و کشور است. مردم ما فرمايش حضرت امام(ره) را که پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين کشور آسيبی وارد نشود، در فتنه ۸۸ به خوبی لمس کردند و در نهم دی حمايت همه‌جانبه و گسترده‌ای از رهبری انجام دادند.

جعفری با بيان اينکه "امروز پيروی از ولايت فقيه در جامعه به خوبی جا افتاده است"، افزود: اين مساله رشد بسيار جهشی و چشمگيری داشته است و دوست و دشمن نيز اين مساله را به خوبی فهميده‌اند و مردم هم بعد از ۸۸ فهميدند که چه جريان‌هايی طرفدار واقعی مردم هستند.

فرمانده کل سپاه با بيان اينکه "مردم ما امروز از نظر سياسی راه خود را يافته‌اند"، تصريح کرد: بعد از حوادث ۸۸ ما ديگر شاهد دوران قبل از اين حادثه نخواهيم بود و نخواهيم ديد که جريان‌هايی با شعارهای غيرواقعی روی کار بيايند و مردم بعدا متوجه شوند اين شعارها تنها حرف بوده است. گرايش عمومی مردم به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و اين گرايش بسيار شديد و گسترده است و ما آن را در انتخابات مجلس که در سال گذشته برگزار شد نيز ديديم.

برای انتخابات احساس تهديد در بعد سياسی و داخلی نداريم

وی تاکيد کرد: بر همين اساس، ما احساس تهديد در بعد سياسی و داخلی نداريم که بخواهيم برای انتخابات آتی کاری بکنيم. مردم ما کاملا هوشيار هستند و خدمتگزاران واقعی را به خوبی تشخيص می‌دهند. البته ممکن است سپاه روشنگری کند اما به نظر می‌رسد که با توجه به هوشياری مردم حتی نيازی به چنين کاری نباشد.

اگر اصلاح‌طلبان تندروی نکنند، در انتخابات حاضر شوند

فرمانده کل سپاه درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نيز گفت:‌ اصلاح‌طلبان سطوح مختلفی دارند؛ برخی از آنها تندرو هستند که البته می‌بينيم اصلاح‌طلبان اخيرا نسبت به تندروی‌های اين گروه ابراز ناراحتی و پشيمانی کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در اين صورت و البته اگر دست از تندروی بکشند، می‌توانند مثل سايرين در انتخابات حاضر شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016