سه شنبه 28 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد توسلی در دادگاه از خود دفاع نکرد: نتيجه دادگاه از پيش معلوم است

ميزان: رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، حاضر به دفاع از خود در دادگاه انقلاب نشد و پرونده خود را فاقد وجاهت قانونی و حقوقی دانست که توسط نيروهای امنيتی تنظيم شده و نتيجه آن از پيش معلوم است.
مهندس محمد توسلی که روز دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی محاکمه می‌شد، به خاطر عدم صلاحيت ذاتی دادگاه انقلاب و عدم رعايت شروط مقرر در اصل ۱۶۸ قانون اساسی و مقررات مندرج در قانون احزاب حاضر به دفاع از خود نشد.
اين فعال سياسی در لايحه اعتراضی خود، پرونده را فاقد وجاهت قانونی و حقوقی خواند و اظهارنظر در مورد محتويات آن را برخلاف تعهدش نسبت به «پاسداری از اصول و آرمان‌های اصيل انقلاب و منافع و مصالح ملی» دانست و افزود: «اظهار نظر در خصوص مطالب پرونده‌ای که وجاهت قانونی و حقوقی ندارد و اراده‌ای امنيتی آنرا تنظيم کرده و نتيجه آن از پيش مشخص گرديده است را به مصلحت نمی‌دانم و وکلای بنده نيز دفاعی نخواهند داشت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به آخرين بازداشت خود با اتهام «جعل امضای نامه ۱۴۳ نفر به آقای سيد محمد خاتمی رئيس جمهور سابق کشور»، پرونده فعلی در دادگاه را پرونده‌ای مختومه شده دانست که مربوط به بازداشت ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ است.
مهندس توسلی در اين لايحه با اشاره اتهام عضويت در نهضت آزادی، به سوابق و روند تشکيل اين حزب اشاره کرد و عنوان کرد: «پس از بازداشت سال ۸۸ و دستور مقامات وزارت اطلاعات متعاقب دو نوبت احضار اينجانب و چند تن از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، از آذر ماه سال ۸۸ فعاليت قانونی، علنی و مسالمت آميز نهضت آزادی ايران متوقف شده است. در شرايط حساس کنونی کشور معلوم نيست هدف از طرح مجدد اتهام عضويت در نهضت آزادی ايران چيست؟»
او همچنين با اشاره به بازداشت‌های متعدد خود در سال‌های ۶۷، ۶۹، ۸۰، ۸۸ و ۹۰ اضافه کرد: «مستندات اين بازداشت‌ها به وضوح نشان می‌دهند که جز اظهار نظر مشفقانه برای اجرای قانون و پاسداری از اصول و آرمان‌های اصيل انقلاب و انجام فريضه امر به معروف و نهی از منکر نبوده است.»
مهندس محمد توسلی در ۲۵ ارديبهشت سال ۹۱ پس از هفت ماه نگهداری در سلولهای بند امنيتی ۲۰۹ با عنوان مرخصی آزاد شد.
همچنين فريد طاهری، داماد و دو دختر مهندس توسلی سارا و ليلا توسلی جزو بازداشت شدگان و محکومان دادگاه انقلاب سال ۸۸ هستند که هم اينک فريد طاهری حکم ۳ سال خود را در زندان اوين بند ۳۵۰ می‌­ گذراند.

***

اعتراض به دادگاه انقلاب

بنام خداوند بخشنده مهربان
رياست محترم دادگاه انقلاب شعبه ۱۵
نظر به اينکه اتهامات مطروحه در کيفر خواست پرونده کلاسه شماره ۸۸/۱۱۱۵۴/ط د مربوط به فعاليت سياسی اينجانب در نهضت آزادی ايران است و مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی و قانون احزاب رسيدگی به جرايم سياسی بايستی به صورت علنی، با حضور هئيت منصفه و در محاکم دادگستری صورت گيرد، لذا دادگاه حاضر صلاحيت رسيدگی به اين اتهامات را ندارد و دلايل تفصيلی حقوقی آنرا در صورت مقتضی وکلای محترم اينجانب ارائه خواهند داد.
شايان ذکر است که در پرونده مذکور به جای ارائه دلايل بازداشت اينجانب در ۱۲ آبان ۱۳۹۱ که به اتهام امضای نامه ۱۴۳ نفر به آقای سيد محمد خاتمی رئيس جمهور سابق کشور انجام شده است و بر خلاف قانون حدود ۷ ماه بنده را در شرايط سلول‌های بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات بازداشت کردند، پرونده‌ای پراکنده با عنوان کلاسه بازداشت ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ به اين دادگاه ارائه شده است، پرونده‌ای که بازپرس آن آقای حيدری فر در آخرين جلسه بازپرسی در سال ۱۳۸۸ با حضور وکيل اينجانب سرکار خانم غيرت گفتند که مسئله‌ای نيست و آنرا مختومه اعلام کردند.
به علاوه در اين پرونده به نامه مورخ ۱۳۹۱/۴/۲۵ اينجانب به رئيس محترم قوه قضائيه در اين خصوص که رونوشت آن برای تعدادی از مقامات مسئول از جمله وزير محترم اطلاعات و دادستان محترم تهران نيز ارسال شده است و برای مزيد استحضار دادگاه محترم مجدداً يک نسخه از آنرا تقديم می‌کنم، نيز توجهی نشده است.
طرفه آنکه پس از بازداشت سال ۸۸ و دستور مقامات وزارت اطلاعات متعاقب دو نوبت احضار اينجانب و چند تن از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، از آذر ماه سال ۸۸ فعاليت قانونی، علنی و مسالمت آميز نهضت آزادی ايران متوقف شده است.
در شرايط حساس کنونی کشور معلوم نيست هدف از طرح مجدد اتهام عضويت در نهضت آزادی ايران چيست؟ حزبی که به استناد اصل ۲۶ قانون اساسی، قانون احزاب و نامه وزارت کشور در سال ۱۳۸۰ به دادگاه انقلاب قانونی ولی به علت عدم صدور پروانه غير رسمی اعلام شده است.
حزبی که در سال ۱۳۴۰ توسط مرحومان سيد محمود طالقانی، مهندس مهدی بازرگان و دکتر يداله سحابی و چند تن ديگر تاسيس شد و همواره به استناد آيه محکم قرآنی «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» همواره در راستای فريضه‌ الهی امر به معروف و نهی از منکر برای تامين آزادی و حقوق اساسی ملت ايران از جمله کرامت انسان و حقوق بشر تلاش نموده است.
مستندات بازداشت‌های اينجانب در سال‌های ۶۷، ۶۹، ۸۰، ۸۸ و ۹۰ که همواره نقش ايذائی داشته‌اند نيز به وضوح نشان می‌دهند که جز اظهار نظر مشفقانه برای اجرای قانون و پاسداری از اصول و آرمان‌های اصيل انقلاب و انجام فريضه امر به معروف و نهی از منکر نبوده است. اصولی که در آيات محکم قرآن، سخنان پيامبر (ص) و ائمه عليهم‌السلام و همچنين اصل ۱۰۸ قانون اساسی مورد تأکيد قرار گرفته است.
بنده با توجه به سوابق خدمات خود در سال‌های قبل و بعد از انقلاب و احساس تعهدی که نسبت به پاسداری از اصول و آرمان‌های اصيل انقلاب و منافع و مصالح ملی دارم اظهار نظر در خصوص مطالب پرونده‌ای که وجاهت قانونی و حقوقی ندارد و اراده‌ای امنيتی آنرا تنظيم کرده و نتيجه آن از پيش مشخص گرديده است را به مصلحت نمی‌دانم و وکلای بنده نيز دفاعی نخواهند داشت.
در چنين شرايطی بنده چون گذشته همواره به خداوند سميع و عليم توکل خواهم داشت که «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»
با احترام ـ محمد توسلی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- آل عمران ـ ۱۰۴ ـ بايد از ميان شما جمعی (همفکر و همراه) باشند که ديگران را به نيکويی فرا خوانند و به رفتار شايسته فرمان و از ناپسند باز دارند، و آنان رستگارانند.
- الطلاق ـ ۳ ـ هر که به خداوند توکل کند خدا برايش کافی است


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016