سه شنبه 28 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: ايران حضور نظامی در سوريه و لبنان ندارد

مهر ـ سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی گفت: ايران حضور نظامی در سوريه و لبنان ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پيش از ظهر امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با قطعنامه اخير شورای حکام پيرامون موضوع هسته ای ايران تصريح کرد: آمادگی کامل برای همکاری ها با آژانس همواره وجود داشت و در بهترين شکل دنبال شده و بيشترين بازرسی ها در کشور ما بوده است و تا الان نيز نشانه ای از ادعاهايی که بدون سند درباره احتمال ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران مطرح شده مورد تاييد قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: ما آمادگی خود را برای توافق کلی در چهارچوبی مورد توافق طرفين اعلام کرده ايم تا به ابهامات و نگرانی های ادعايی پاسخ داده شود تا حقوق کشور ما در همه مراحل از جمله غنی سازی محترم شمرده شود.

جزئيات نشست قاهره

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با جزئيات نشست ۴ جانبه قاهره و تناقض مواضع ايران با کشورهای عربستان، ترکيه و مصر پيرامون سوريه اظهار داشت: نشست وزرای خارجه ايران، مصر و ترکيه ديشب برگزار شد. اين نشست به دنبال پيشنهاد ايران مبنی بر ارائه راهکار سياسی، توقف خشونت ها و ايجاد گفتگوهای ملی ايجاد شده و بعد از اجلاس دوستان سوريه در ايران و در اجلاس مکه از طرف آقای مرسی پيشنهادی مبنی بر مشارکت ۴ کشور ايران، مصر، ترکيه و عربستان ارائه شد و ما از هر طرحی که خواسته های مردم در آن مورد توجه قرار گيرد و زمينه اقدامات اصلاحی را فراهم کند و از دخالت خارجی ممانعت به عمل آورد حمايت می کنيم.

دستيار ويژه وزير خارجه گفت: البته ما پيشنهاد هايی برای کامل شدن طرح آقای مرسی داشتيم که ارائه کرديم که بر اساس آن عراق به عنوان رئيس دوره ای اتحاديه عرب و ونزوئلا به عنوان عضو تروئيکلای عدم تعهد اضافه می شوند. به هر صورت ما ديدگاه متناقض نداريم اختلاف ديدگاه بايد وجود داشته باشد اما در نشست های مشترک بايد به بهترين راه حل دست يافت و بر روی مشترکات تاکيد کرد.

مهمانپرست توقف خشونت ها، جلوگيری از دخالت خارجی و تسليح گروه های غير مسئول و کنترل مرزهای سوريه و نيز توجه به خواست مردم سوريه را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در اجلاس قاهره پيشنهاد کامل شدن مجموعه کشورهای تاثيرگذار مجددا ارائه شد و اميدواريم با ادامه مذاکرات به سمتی پيش برويم که خواسته های مردم سوريه محقق شود.

عبور سوريه از بحران

وی عنوان کرد: دولت سوريه از اوج بحرانی که با اقدامات تروريستی انجام می شد عبور کرده است.

خبرنگاری در رابطه با انتشار خبری پيرامون تعيين ايتاليا به عنوان حافظ منافع کانادا در ايران سئوال کرد که دستيار ويژه وزير خارجه در پاسخ گفت: ظاهرا وزير خارجه کانادا مطلبی به عنوان ايتاليا به عنوان حافظ منافع مطرح کرده است اما بحث تعيين حافظ منافع بايد به صورت رسمی در گفتگوی دو طرفه صورت گيرد که اين کار هنوز انجام نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در رابطه با برنامه های سفر رئيس جمهور به نيويورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اين سفر در حال برنامه ريزی است و برنامه های متعددی تنظيم شده که به اطلاع می رسد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه آيا بررسی پرونده رژيم صهيونيستی در آژانس بين المللی انرژی اتمی می تواند اولين نتيجه برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران باشد، اظهار داشت: برگزاری اجلاس سران نم در تهران با توجه به حضور اعضا در سطح بالا و کيفيت اسناد فصل جديدی را برای جنبش عدم تعهد به منظور تاثيرگذاری ايجاد کرده و اميدواريم جنبش عدم تعهد در همه مجامع و موضوعات مهم جامعه بين الملل با فعاليت جنبش به سمت نظم عادلانه پيش برود. يکی از موضوعات مورد توجه جنبش عدم تعهد خلع سلاح و عاری شدن خاورميانه از سلاح هسته ای است که به طور مشخص رژيم صهيونيستی مورد توجه قرار گرفت و اين جنبش تحرک مناسبی را در اين رابطه به خرج داده است.

در دست بررسی است

خبرنگاری در رابطه با بروز مشکلات مرزی برای تجار ايرانی در مرز باجگيران از طرف دولت ترکمنستان سئوال کرد که مهمانپرست با اشاره به روابط خوب تهران - عشق آباد تصريح کرد: اين موضوع در بخش های سياسی کنسولی در حال پيگيری است.

ظن نسبت به عوامل خارجی

خبرنگاری در خصوص اظهارات عباسی رئيس سازمان انرژی اتمی در اجلاس وين مبنی بر اينکه چه ارتباطی می تواند ميان وقوع انفجار خطوط برق سايت فوردو و درخواست يک ساعت بعد يکی از بازرسان آژانس برای بازرسی از اين سايت وجود داشته باشد، سئوال کرد که رئيس مرکز دپيماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با اشاره به اينکه مسائل حفظ امنيت تاسيسات هسته ای در دستور کار ارگان های ذيربط قرار دارد، گفت: اين سئوال مطرح است و اين اتفاق ها با ظن نسبت به عوامل خارجی روبرو می شود و نتايج بررسی ها را نهادهای ذيربط اعلام خواهند کرد.

خبرگزاری امريکايی عصبانی است

خبرنگاری در رابطه با خبر آسوشيتدپرس مبنی بر اينکه رئيس جمهور مصر در ديدار با احمدی نژاد پيشنهادی ارائه کرده که در ازای همکاری ايران در بحث سوريه مشوق هايی از جمله ارتقاء روابط با ايران و ميانجيگری ميان ايران و کشورهای حاشيه خليج فارس محقق می شود که مهمانپرست در اين رابطه اظهار داشت: در رابطه با اجلاس عدم تعهد شاهد فعاليت رسانه های غربی به عنوان ابزار دولتمردان در جهت تخريب فضای اجلاس بوديم که هم قبل از اجلاس و هم در طول اجلاس تلاش کردند به جای ديدن نقاط مثبت، نکاتی منفی پيدا و ايجاد کنند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی ادامه داد: اينکه يک خبرگزاری آمريکايی تلاش می کند حضور سران کشورها را در ايران از جمله آقای مرسی را کمرنگ کند و مسائل بی ارتباطی را مطرح کند نشاندهنده عصبانيت غرب است.

وی تاکيد کرد: سفر مرسی موفق بود و هم در اجلاس و هم در مذاکرات فضای خوبی برای همکاری کشورهای منطقه فراهم شد.

به گفته مهمانپرست کنار رفتن ديکتاتور در مصر و روی کار آمدن فردی توسط مردم مصر موجب نگرانی رژيم صهيونيستی و حاميانش شده است.

فيصل بيمار است

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص شرکت نکردن سعود الفيصل وزير خارجه عربستان در اجلاس ۴ جانبه قاهره گفت اخباری که ما داريم حاکيست که وزير خارجه عربستان شرايط مناسبی از نظر جسمی نداشته اما اين نشست ها ادامه خواهد يافت و حضور کشورهايی که می توانند در حل بحران سوريه موثر باشند مهم است به همين دليل پيشنهاد اضافه شدن يکی دو کشور را داشته ايم.

ديدار امروز اشتون و جليلی در استانبول

يکی از خبرنگاران در رابطه با دستور کار ديدار جليلی و اشتون در ترکيه سئوال کرد که مهمانپرست تصريح کرد: ديدار اعلام شده بين خانم اشتون و آقای جليلی در استانبول به دنبال تصميماتی بوده که در آخرين نشست ايران و ۱+۵ در مسکو اتخاذ شد و قرار بود کارشناسان فنی دو طرف و معاونين خانم اشتون و آقای جليلی مقالات داشته باشند و بعد نيز تماس تلفنی برقرار شود و در ادامه برای تعيين مکان گفتگوها اقدام شود که طبق همان توافق، مسائل دنبال شده و کارشناسان فنی تماس داشته اند و معاونين نيز نشست خود را برگزار کرده اند با توجه به اينکه آقای جليلی سفر دوجانبه ای به ترکيه داشت فرصتی نيز پيش آمد که خانم اشتون نيز در استانبول حضور داشته باشد و امروز اين جلسه را خواهيم داشت که دستور کار نيز ادامه مباحث طرفين است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برگزاری اجلاس آمريکا و برخی کشورهای ديگر در خليج فارس با تاکيد بر اينکه نيروهای نظامی ما با دقت تمام تحرکات را زير نظر دارند، گفت: برای ما ثبات خليج فارس از اهميت بالايی برخوردار است و با آمادگی نيروهای نظامی خود تلاش می کنيم از هر اقدامی که موجب ناامنی منطقه می شود جلوگيری کنيم و توصيه ما اين است که کشورهای قدرتمند منطقه با کمک هم شرايط ثبات را فراهم کنند و برای ثبات در منطقه نيازی به حضور قدرتهای غربی نيست.

اطلاعی ندارم

خبرنگاری پرسيد، شنيده شده مقامات قضايی حکم واگذاری باغ قلهک به ايران را صادر کرده اند آيا شما اطلاعی داريد که مهمانپرست گفت: بنده اطلاعی ندارم.

انگيزه اين سئوال را نمی دانم

خبرنگار بلومبرگ در رابطه با برخی اخبار مبنی بر استفاده رژيم صهيونيستی از حريم آذربايجان برای حمله به ايران و انعقاد قرارداد تسليحاتی بين رژيم صهيونيستی و آذربايجان و نيز تنش بين تهران و باکو، سئوال کرد که مهمانپرست با بيان اينکه رژيم صهيونيستی به دنبال اختلاف افکنی ميان کشورهای منطقه است و همکاری کشورهای منطقه را به نفع خود نمی داند و تلاش می کند فتنه انگيزی کند، گفت: کشورهای منطقه نسبت به فتنه ها حساس هستند و مراقبت می کنند که فتنه ها به نتيجه نرسد.

مهمانپرست در عين حال خطاب به اين خبرنگار يادآور شد: سئوال شما قديمی است و نمی دانم در شرايط کنونی با چه انگيزه ای مطرح می شود در اصل سئوال ابهام است چون الان شرايط تنش آميزی بين تهران و باکو وجود ندارد و روابط ما با آذربايجان بسيار خوب است.

رد حضور نظامی ايران در سوريه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اينکه آيا ايران حضور مستشاری و نظامی در سوريه و لبنان دارد، گفت: ما حضور نظامی در سوريه و لبنان نداريم.

نشنيده ام

وی در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار در رابطه با پيشنهاد ايران در اجلاس قاهره مبنی بر اعزام ناظرين ۴ کشور به سوريه برای کنترل آتش بس نيز گفت: برخی محورهای نشست قاهره را اعلام کردم جزئيات دقيق تر بعدا اعلام می شود اما چيزی در تاييد صحبت شما نشنيدم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه همچنين در رابطه با آزادی يوسف ندرخانی که متهم به تبليغ مسيحيت بوده سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اينکه اين يک مسئله قضايی است گفت: فردی که دستگير می شود به جرم او رسيدگی می شود اگر مرتکب جرمی شده باشد محکوم و اگر تبرئه شود آزاد می شود.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با تلاش آمريکا برای محدوديت رسانه ای سفر احمدی نژاد به نيويورک گفت: سفر رئيس جمهور به آمريکا همواره مورد توجه افکار عمومی دنياست و رسانه های غربی به ويژه رسانه های آمريکايی تلاش می کنند از اطلاع رسانی مناسب درباره کشور ما جلوگيری شود و اين مطلب جديدی نيست اگر دفعات قبل موفق بودند که مانع انعکاس سخنان رئيس جمهور شوند اين بار هم توفيق خواهند داشت.

اجلاس وزيران۱+۵ و ايران در حد پيشنهاد است

خبرنگار ديگری در خصوص پيشنهاد معاون وزير خارجه روسيه مبنی بر برگزاری اجلاس وزيران خارجه ايران و گروه ۱+۵ در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سئوال کرد که مهمانپرست گفت اين در حد اظهارنظر است و بحث رسمی بين کشور ما و ۱+۵ نبوده اگر به صورت رسمی مطرح و توافق شود اعلام خواهد شد.

توهين به مقدسات قابل تحمل نيست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با انتشار فيلم توهين آميز به ساحت پيامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: اهانت به مقدسات مذهبی به هيچ وجه قابل تحمل و قابل قبول نيست و با هر انگيزه ای نتيجه عکس برای حاميان اين پروژه ها خواهد داشت.

وی با انتقاد از توليد فيلم های موهن به بهانه آزادی بيان گفت: افکار عمومی استانداردهای دوگانه و تناقض ها را زير نظر دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار درباره احتمال تحريم کالاهای رژيم صهيونيستی توسط کشورهای اسلامی گفت: اگر کشورهای اسلامی قصد تحريم رژيم صهيونيستی را داشته باشند اقدام مناسب و مورد حمايت ما است و بايد در سازمان همکاری اسلامی نسبت به اقدام عملی درباره اين خباثت ها تصميم جدی گرفته شود.

رايزنی های ابراهيمی با ايران قابل انتظار است

يکی از خبرنگاران در رابطه با خبر سفر اخضر ابراهيمی و تاييد و تکذيب آن سئوال کرد که مهمانپرست با بيان اينکه ابراهيمی در ادامه ماموريت کوفی عنان می بايست نظرات طرف های موثر را در موضوع سوريه را دريافت کند تا با کمک همه کشورها بهترين راه حل انتخاب شود، گفت: اين قابل انتظار است که آقای ابراهيمی برای شنيدن ديدگاه های ما به اشکال مختلف با مسئولان ما در تماس باشد و اين چيزی نيست که کسی بخواهد آن را تاييد يا تکذيب کند همانگونه که تا کنون چندين بار تماس تلفنی بين ابراهيمی و وزير خارجه کشورمان صورت گرفته و علاوه بر اين او ديدارهايی با سفير ما در دمشق داشته است.

ناخشنودی برخی جريانات از نزديکی ايران و مصر

يکی از خبرنگاران در رابطه انتشار خبری مبنی بر درخواست اخوان المسلمين مصر از حماس برای قطع رابطه با ايران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اخبار مختلفی که در رسانه های عربی و غربی منتشر می شود ممکن است در جهت دامن زدن به اختلافات باشد چون برخی جريانات منطقه و کشورهای خارج از منطقه از نزديک شدن ايران و مصر خشنود نخواهند بود اميدواريم دوستان ما در دام فضاسازی رسانه ای گرفتار نشوند.

نقطه پايان برنامه هسته ای

خبرنگاری در رابطه با چشم انداز پايان پرونده هسته ای ايران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: مذاکره بايد برای حل مشکل باشد و مذاکره برای مذاکره بی نتيجه است و مذاکره و فشار نيز نتيجه عکس خواهد داشت قطعنامه ها نيز مورد قبول ما نخواهد وقتی می توانيم به نقطه پايان پرونده هسته ای برسيم که طرف مقابل با انگيزه حل مشکل وارد مذاکره شود.

قوميتی کردن درگيری های سوريه فتنه ای بزرگ است

يکی از خبرنگاران در رابطه با محاصره شهرهای شيعه نشين سوريه توسط گروه های سلفی سئوال کرد که مهمانپرست با بيان اينکه برخی کشورها فتنه ای را دنبال می کنند که مسئله سوريه را به درگيری قوميتی تبديل کنند، گفت: اين يک فتنه بزرگ است. شيعه و سنی و کرد همه اتباع سوريه هستند و حفظ جان همه آنها اهميت دارد. ما برای حفظ جان همه مردم سوريه نگران و پيگير هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016