چهارشنبه 29 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تناقض‌گويی در مورد حضور سپاه قدس در لبنان و سوريه

همزمان با تکذيب حضور سپاه قدس در سوريه و لبنان توسط وزارت خارجه، فرمانده اين سپاه، بار ديگر اين موضوع را تاييد کرد. قاسم سليمانی می‌گويد "حضور ما در لبنان و سوريه قديمی و از دهه هشتاد بوده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ شهريور مدعی شد «ايران به هيچ‌وجه در منطقه و به‌ويژه سوريه حضور نظامی ندارد.» يک روز پيش از آن فرمانده سپاه پاسداران سردار محمد علی جعفری گفته بود «تعدادی از نيروی قدس سپاه از گذشته در لبنان و سوريه حضور داشتند.»

حضور علنی سپاه قدس در سوريه

پس از اعتراض رسمی ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان به اظهارات جعفری و درخواست ارائه‌ی توضيخاتی در اين زمينه از تهران، مهمانپرست ادعا کرد سخنان فرمانده سپاه تحريف شده است. اکنون فرمانده‌ی سپاه قدس، واحد برونمرزی سپاه پاسداران ضمن تاييد مجدد حضور نظاميان ايران در لبنان و سوريه به تشريح سابقه‌ و هدف‌های اين حضور می‌پردازد.

قاسم سليمانی در گفتگويی با شبکه خبری العربيه که متن آن روز سه‌شنبه ۲۸ شهريور منتشر شد، گفته است «حضور ما برای مشاوره ربطی به حوادث داخلی سوريه ندارد. ما برای مقابله با هر خطری که از طرف آمريکا و اسرائيل، سوريه را تهديد می‌کند در اين کشور حضور داريم.» او با تکرار سخنان تکذيب شده‌ی جعفری می‌افزايد «حضور ما در لبنان و سوريه قديمی و از دهه هشتاد بوده و هدف و دليل آن نيز علنی است.»

پيش‌بينی زمان حمله اسرائيل به سوريه

فرمانده سپاه قدس علت حضور نظامی نيروهای جمهوری اسلامی در دو کشور ياد شده را کشور اسرائيل عنوان می‌کند که به ادعای او «در حال طراحی تجاوز به سوريه و لبنان و همچنين ايران است.» او ايالات متحد آمريکا را پشتيبان اين طرح معرفی می‌کند.

سليمانی پيش‌بينی می‌کند که حمله‌ی اسرائيل به سوريه پس از انتخابات رياست جمهوری آمريکا (در ماه نوامبر ۲۰۱۲) اتفاق بيفتد. او می‌گويد «ماموريت ما لجستيکی است و برای آماده سازی سوريه و لبنان برای اين مرحله است.»

به نوشته‌ی العربيه، قاسم‌ سليمانی با اشاره به آنچه "خطر صهيونيست‌ها در آينده نزديک" خوانده می‌گويد «سپاه قدس با چشمان باز مراقب اوضاع است و در لبنان، سوريه و ايران آماده است.»

تکذيب سياستمداران، تاييد نظاميان

فرمانده سپاه قدس با بيان اينکه حضور نظامی ايران در سوريه و لبنان "بر اساس توافقنامه دفاعی با سوريه" انجام شده می‌افزايد «ما از اين دو کشور مقاوم دفاع می کنيم. آنها هم بر اساس توافقات در صورت تهديد يا حمله به ايران در کنار ما خواهند بود. بنا بر اين حضور ما در سوريه و لبنان چيز جديدی نيست.»

روز دوشنبه ۲۷ شهريور دفتر رئيس‌جمهور لبنان با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد، ميشل سليمان در ديدار با غضنفر رکن‌آبادی سفير جمهوری اسلامی در لبنان، خواستار توضيح رسمی ايران درباره اظهارات جعفری در مورد حضور نيروهای سپاه قدس در اين کشور شده است.

رکن‌آبادی روز دوشنبه به ميشل سليمان اطمينان داد سپاه قدس در لبنان حضور ندارد. انتظار می‌رود تاييد مجدد و صريح فعاليت نظاميان ايران در لبنان توسط فرمانده سپاه قدس بار ديگر واکنش‌های بيروت را به دنبال داشته باشد.

تکذيب فرمانده، تاييد جانشين او

به گزارش شبکه خبری العربيه قاسم سليمانی در عين حال دخالت در امور داخلی سوريه و ديگر کشورها را تکذيب می‌کند. فعالان سوری حکومت ايران را به پشتيبانی همه ‌جانبه از سرکوب خشونت‌آميز معترضان و مخالفان بشار اسد متهم می‌کنند. واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران نيز متهم است در سرکوب خونين مخالفان اسد مستقيما شرکت دارد.

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه حضور نظامی ايران را "به ويژه در سوريه" کاملا منکر شده بود، فرمانده اين نيروها آن را تاييد کرده است. از سوی ديگر برخلاف ادعای سليمانی که منکر دخالت نيروی قدس در درگيری‌های داخلی سوريه شده، جانشين او اسماعيل قاآنی حدود چهار ماه پيش اين دخالت را آشکارا تاييد کرده بود.

اسماعيل قاآنی در گفتگويی با خبرگزاری ايسنا که متن آن پنجم خرداد، اندکی پس از انتشار حذف شد، گفته بود: «تا وقتی در سوريه نبوديم، کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غيرفيزيکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»

پرتاب بشکه‌های مواد منفجره از هلی‌کوپتر

در همين حال حمله سنگين نيروهای دولتی سوريه به مناطق مسکونی و بمباران غيرنظاميان در محله‌هايی که در کنترل شورشيان دارند ادامه می‌يابد. العربيه به نقل از "کميته انقلاب سوريه" و شبکه خبری شام گزارش داد روز سه شنبه ۲۸ شهريور هليکوپترهای رژيم، مناطق مختلف شهر دير‌الزور را به‌وسيله بشکه‌های مواد منفجره بمباران کردند.

پيشتر برخی از رسانه‌های غربی گزارش داده بودند نيروی هوايی سوريه بشکه‌های فلزی حاوی بمب و مواد آتش‌زا را با هليکوپتر بر مناطق خارج از کنترل خود می‌اندازد. فعالان حقوق بشری سوری شمار قربانيان جنبش اعتراضی در سوريه را که از ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شد تا ۲۶ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش "کميته انقلاب سوريه" روز سه‌شنبه محله‌های مسکونی در مناطق جنوبی دمشق و همچنين منطقه معظميه‌الشام در حومه پايتخت به صورت پراکنده و بی‌هدف گلوله باران شده‌اند. بنابر گزارش‌ها، نيروهای دولتی مناطق مختلف شهرهای حمص، حلب و ادلب را نيز با توپخانه و اسلحه سنگين بمباران کرده‌اند. از تلفات احتمالی درگيری‌های روز سه‌شنبه تا کنون گزارش دقيقی دريافت نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016