شنبه 8 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیشگویی درباره انتخابات آتی از سوی آینده‌پژوه سپاه: مشارکت ۷۰ درصدی؛ پیروزی نامزد باسابقه و ولایتمدار

کلمه ـ اظهار نظر یک فرد نزدیک به سپاه که از هم اکنون مدعی مشارکت ۷۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده است، هم از تلاش حکومت برای برگزاری انتخابات نمایشی دیگر پرده برداشته و هم دغدغه اصلی حاکمان یعنی میزان مشارکت و مشروعیت ناشی از آن را بیش از پیش نمایان کرده است.

به گزارش کلمه، در حالی که ۸ ماه به انتخابات ریاست جمهوری زمان مانده است، مسئول آینده پژوهی دانشگاه امام حسین(ع) وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که در انتخابات بعدی باید منتظر مشارکت ۷۰ درصدی باشیم تا میزان آرای مطلوب حکومت و احتمالا میزان مشارکتی که قرار است در سال آینده اعلام شود را از هم اکنون به ثبت برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش بینی آقای سراج از این میزان مشارکت برای انتخابات در شرایطی است که بعد از انتخابات کودتاگونه ریاست جمهوری سال ۸۸ مساله مشروعیت و مشارکت در انتخابات مجلس نهم به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مسوولان حکومتی مطرح بوده است؛ موضوعی که حتی شخص رهبری در دور گذشته انتخابات با اظهارنظرهای خود بر آن مهره تایید زد و این چنین بود که با وجود برگزاری یکی از سردترین انتخابات تاریخ کشور در انتخابات مجلس نهم، تلاش زیادی برای پر رونق نشان دادن انتخابات صورت گرفت و در حالی که همه نظر سنجی‌ها و مشاهدات عینی در سراسر کشور از کاهش شدید مشارکت خبر می‌داد، آمار ادعایی ۶۴ درصدی به عنوان یک رکورد برای انتخابات مجلس نهم اعلام شد تا پیش بینی رهبری مبنی بر “مشارکت دشمن شکن” به هر شکل ممکن در نمایشی غر قابل باور به تصویر کشیده شود.

ادعای رضا سراج که در همایش مهندسین و جنگ نرم در اراک صحبت کرده، تنها به میزان مشارکت مردمی محدود نشده و او حتی پیروز انتخابات را هم مشخص کرده است: آنچه که او گفتمان انقلاب و بازتولید شده ی آن می نامد.

این فرد سپاهی، شاخص های فرد پیروز در انتخابات هشت ماه بعد را نیز از هم اکنون اعلام کرده و با تاکید بر اینکه نظر رهبری در انتخاب مردم تاثیرگذار است، همچنین بیان داشت: مردم شاخص های خود برای انتخاب کاندید مورد نظر را داشتن سابقه مدیریت و اجرایی، درست کار و امانتدار بودن و ولایت مدار بودن می دانند و اکثر جمعیت فعال کشور در انتخابات شرکت خواهند کرد.

مسئول آینده پژوهی دانشگاه امام حسین تهران انتخابات را عبور از پیچ تحریمها دانسته و گفته است: انتخابات تولید قدرت ملی، قدرت نرم، جذابیت و الگوسازی می کند. وی مدعی شده که: بعد از انتخابات دیگر امکان تحریم برای دشمن وجود ندارد و انزواسازی ایران شکسته می شود.

پیش از این علی مطهری با انتقاد از عملکرد دولت به این مساله اذعان کرده بود که “۹۰ درصد اصولگرایان در سال ۱۳۸۸ ادامه دولت احمدی‌نژاد را به صلاح نمی‌دانستند، اما می‌گفتند که میل آقا به احمدی‌نژاد است و به بهانه میل آقا، آن چیزی را که صلاح می‌دانستند انجام ندادند.”

دیگر محافظه کاران نیز در اظهارنظرهای مختلف خود نسبت به حمایت از نامزدی احمدی نژاد ابراز پشیمانی کرده اند اما براساس آنچه از سوی رهبری به آنها دیکته شده و محمدرضا باهنر از نمایندگان مجلس به آن اعتراف کرده، ناگزیر باید زمان باقی مانده تا پایان دولت را با او مدارا کنند. اگرچه در واقع نگرانی اصلی این روزهای آنها فعالیت احمدی نژاد و حضور اطرافیانش برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

عملکرد دولت احمدی نژاد که با زد و بندهای سیاسی و حمایت تام و تمام رهبری بر مسند رییس جمهوری قرار گرفت، اکنون در سال آخر مورد انتقاد شدید همان هایی قرار گرفته که او را بر سرکار آورده اند. چنانچه در ادامه این انتقادها، این مقام نزدیک به سپاه هم نسبت به آنچه تندروها انحراف درون دولت و اطرافیان احمدی نژاد می نامند، هشدار داده و گفته است: انتخابات باعث نفوذ گفتمان های انحرافی در درون حاکمیت می شود و این مسئله می تواند چالش برانگیز باشد، گفتمان های انحرافی جامعه را دو قطبی و سیاه و سفید می کند با توجه به این مسائل باید بصیرت اجتماعی را بالا برد و این به عهده شما جوانان است.

بصیرتی که دارندگان آن ظاهرا از هم اکنون مشارکت هفتاد درصدی و گفتمان فرد پیروز و تبعیت محض او از رهبری را تعیین شده می دانند و احتمالا تنها به دنبال فردی هستند که در ظاهر مصداق این گفتمان باشد و در واقع بتواند بهتر از هر کس دیگری، آن تبعیت محض را پیاده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016