دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چه کسی و برای چه قاتل قذافی را کشته؟ او قهرمان است يا راهزن و جنايتکار؟

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - مقامات ليبی در محيطی با شکوه «عمر شعبان» ۲۲ ساله را بخاک سپردند، فردی که در دستگيری معمر قذافی رهبر پيشين ليبی به قيام کنندگان کمک کرد و بعداً ادعا کرد که خودش قذافی را به ضرب گلوله کشته است.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب ؛ کنگره ملی سراسری ليبی اعلام کرد که در رابطه با مرگ اين مرد که از او به عنوان «قهرمان غيور» يا کرده، در غم و اندوه بوده و برای دستگيری همه افراد مقصر تمام هم خود را بکار خواهند بست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شعبان روز سه شنبه در بيمارستان نظامی پاريس مرد ، به گفته مقامات ليبی وی پس از اسارت دو ماهه در «بنی وليد» تحت معالجه بوده و مقامات بزحمت او را از آنجا آزاد کردند.

در همين حال، تشکيلات مسلح دولتی به بنی وليد نزديک می شوند و ساکنان بيم آن دارند که آن‌ها به عمليات سرکوب گرانه دست بزنند.

در پی مرگ اين جوان ، رسانه «صدای روسيه» با زينب خليفه مدافع نامی حقوق بشر و شاهد حادثه پرسيد:


وضعيت از چه قرار بوده و اکنون در آنجا چه می گذرد؟

وی در جواب گفت: ابتدا در باره «قهرمانان» صحبت می کنم. هر فرد ليبيايی آگاه است که «عمر شعبان» يک راهزن و جنايتکار بوده و قهرمان نيست.ما قتل قذافی و صحنه های دلخراش مربوط به جسد وی را به ياد داريم و اين حرکت به هيچ عنوان قهرمانانه نبوده است.

پرسش: در مورد قتل «شعبان» خبرهای متفاوتی هست ، قتل وی انتقام سياسی يا يک مورد غير مترقبه يا چيز ديگری است؟

جواب:اميد است مردم با کمک شما از روند واقعی امور آگاه شوند. شعبان عضو يکی از گروه‌های مسلح بود و چندی پيش در يک تيراندازی متقابل مجروح شد و فقط به لطف مردم بنی وليد نجات يافت ، چند نفر به او خون اهدا کردند، وی سلامتی اش را به دست آورد و مرخص شد.

بعد از چندی دوباره ظاهر شد.قضيه اينطور بود: دو ماه پيش گروهی در بنی وليد افرادی دستگير شدند که خود را روزنامه‌نگار معرفی کرده اما در‌ واقع مشغول جمع آوری اطلاعات بودند.اصلا هويت آنها مشخص نبود. دولت خواستار شد که آن‌ها آزاد شوند.مذاکرات شروع شد و در اين هنگام شعبان دوباره به شهر حمله برد و تلاش کرد آن‌ها را به زور بگيرد، شعبان دوباره مجروح شد و برای معالجه به فرانسه انتقال پيدا کرد.کسی نخواست از او انتقام بگيرد يا کسی او را تعقيب يا اسيرش نکرده و شکنجه نداده است... فقط او در درگيری با ضرب گلوله مجروح شد.

همه اين اراجيف برای راه اندازی کارزار ضد بنی وليد در رسانه‌های دولتی لازم است.آنها می‌نويسند که اين شهر محل قيام کنندگان و راهزنان است. به اين خاطر که در جنگ سال گذشته, جمعيت شهر به طرفداری از قذافی برخاسته بود.

بنی وليد شهر بسيار امن و آرامی در ليبی کنونی است. حالا ما می‌ترسيم که از مرگ آن جوان بعنوان بهانه‌ای استفاده شود برای سرکوب گری در شهر. مقامات بجای حل مسايل سياسی ،اقتصادی و اجتماعی انباشته شده در شهر ما و کشور سعی می‌کند همه شهر ها را بزور تحت کنترل خود در آورند، بويژه شهرهايی که از آن‌ها انتقاد می‌کنند.

بله ،در شهر ما در مورد مقامات کنونی مدح و سنا نمی‌گويند . برای اين امر علت دارد. مردم از بيکاری و کمبود مواد غذايی و مايحتاج ناراضی هستند. دولت قادر نيست زندگی عادی در کشور را برقرار کند و اين تقصير ما نيست. برخوردشان به زندگی بشری اين است که کشتن انسان از کمک به او آسانتر است و بنی وليد را منبع همه مسايل اعلام کردند. اما ما راهزن و اوباش نيستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016