دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از بازار ارز در تهران

• سبزه ميدان، خيابان ۱۵ خرداد و حوالی چهار راه استانبول در حال حاضر تعيين کننده قيمت بازار هستند
• بازار سياه تعيين کننده قيمت دلار و جايگزين بازار رقابتی شده است.

درحالی که کمتر از يک هفته از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی يا همان اتاق ارزی می گذرد‏،نرخ ارز در بازارآزاد همچنان روند صعودی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، نرخ دلار امروز هم بالا رفت. تا پيش از ظهر امروز هر دلار آمريکا با ۲۵۰ تومان افزايش نسبت به روز قبل به ۳۲۴۵ تومان رسيد (بعد از ظهر يه ۳۴۰۰ تومان رسيد) که اين نرخ با قيمت اعلام شده بانک مرکزی برای بازار ارز حدود ۶۷۰ تومان فاصله دارد.درحالی که قيمت ها رو به افزايش گذاشته صرافان مهمترين عامل اين افزايش را عدم عرضه عنوان می کنند.آنها می گويند همين عامل سبب شده تا بازار سياه تعيين کننده قيمت دلار و جايگزين بازار رقابتی شود.زيرا کاهش عرضه ارز وافزايش تقاضا در بازار آزاد باعث شده تا قيمت دلار به صورت تصاعدی با افزايش مواجه شود.

مرکز مبادلات ارزی از يک سو مبادرت به ارايه ارز به کالاهای دهگانه اولويت بندی شده می پردازد و از سوی ديگر بازار آزاد بی‌توجه به اين موضوع همچنان با افزايش نجومی و رشد تقاضا مواجه است.

اگرچه صرافان نيز به افزايش قيمت ارز انتقاد دارند اما آنها در عين حال بر اين باورند که به دليل افزايش تقاضا در بازار و نبود عرضه کافی ارز، فعاليت آن‌ها دچار اختلال شده است.

در حال حاضر رکود در صرافی‌های تهران حاکم شده و مردم به جای اينکه ارز خود را در صرافی‌ها تأمين کنند، به اجبار بازار سياه را انتخاب کرده‌اند.

اين روزهادر مرکز کلان شهر تهران،بازار سياه ارز در جريان است.به طوری که در حال حاضر مهمترين مراکز عرضه ارز سبزه ميدان، خيابان ۱۵ خرداد و حوالی چهار راه استانبول هستند.

نکته قابل تأمل آنکه مديران ارشد بانک مرکزی و دولت نسبت به افزايش لحظه‌ای دلار و سکه در بازار کمترين واکنش از خود نشان داده‌اند.

مسؤلان تنها به کاهش قيمت ارز در روز‌های آينده وعده داده و اتاق ارزی را به عنوان اهرم اين کار معرفی می‌کنند.

اين در حالی است که کارشناسان و بخش خصوصی و رييس اتاق بازرگانی کشور نهاونديان اتاق ارزی را ناکارآمد توصيف کرده است. برخی نيز اين اتاق را رانت ساز تصور کرده‌اند.

به هر حال قيمت ارزو به خصوص دلار در بازارسياه تعيين می‌شود و شايد رقص دلار در اقتصاد غبار آلود کشور اين روز‌ها بيشتر خود را نشان می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016