چهارشنبه 12 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پشتيبانی جمعی از فعالان حقوق زنان از بيانيه کميته هماهنگی "کمپين حمايت از معلمان"

بيش از صد و پنجاه ‍ تن از فعالان حقوق زنان با انشتار بيانيه ای، اعلام کرده اند که برای دفاع از حقوق معلمان ايرانی، به ويژه معلمانی که به دليل فعاليتهای صنفی شان حکم مجازات دريافت کرده اند، از کمپين حمايت از معلمان، پشتيبانی می کنند.
فعالان حقوق زنی که اين بيانيه را امضا کرده اند، به فشار مضاعف و محدوديتهای بيشتری که در ايران متوجه زنان معلم است و نيز به شرايط زنانی که همسرشان معلم زندانی است، اشاره داشته اند.
اعلام حمايت فعالان حقوق زن، در شرايطی صورت می گيرد که برخی از معلمان فعال مدنی احکامی از زندان تا اعدام را دريافت کرده اند که در ميان ايشان معلمان زنی چون فهيمه اسماعيل بدوی ، معام اهوازی نيز ديده می شود که به گفته سازمان عفو بين الملل در هنگام دستگيری هشت ماهه باردار بود.
فعالان زن در اين بيانيه که به شرح زير است ، ۱۴ مهرماه، روز جهانی معلم را پيشاپيش به معلمان تبريک گفته و از همه فعالان ايرانی خواسته اند که برای دفاع از خواسته های صنفی و سياسی معلمان ، با آنان همصدا شوند.

بيانيه را بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پشتيبانی جمعی از فعالان حقوق زنان از بيانيه کميته هماهنگی "کمپين حمايت از معلمان"

صدای مهر می آيد. بوی لباسهای اطو کشيده، کيف‌های برق انداخته، بوی گل، بوی مهر. بچه ها به صف شده‌اند. کلاس اولی‌ها جلوتر از بقيه راهی‌اند. صف‌ها پشت هم، منظم ... صدای زنگ در گوش مدرسه پيچده است و شهر پر شده از هياهوی بچه‌ها. در همين حال و هوا روز جهانی معلم در پيش است.
کمی دورتر اما سايه بلند ديوارهای اوين، تابش آفتاب مهر بر معلمان دربند را سد کرده است. معلمانی که در تمام سال‌های پس از انقلاب، سال‌های تحميل جنگ، تحريم و تبعيض، جزء محروم‌ترين قشرهای جامعه ايرانی از نظر رفاه فردی و اجتماعی بوده‌اند. آموزگارانی که امروز در اعتراض به ناديده گرفتن ابتدايی‌ترين حقوقشان لب به اعتراض گشوده، اما سهمگين‌ترين پاسخ را از حاکميت ايران دريافت کرده‌اند.
در طول سی و سه سال گذشته حکومت ايران همواره به مدرسه ها نگاهی ابزاری داشته است. ابزاری برای پرورش و تربيت نيروهايی که بايد در خدمت نظام و تکاليف آن بوده و تاييدکننده همه ويژگی‌های آن باشند. فارغ از اينکه چنين هدفی، چه فجايع اجتماعی به جامعه ايرانی تحميل کرده و چه تعداد از فرزندان کشور را از باليدن در فضای آزادی در سرزمين مادری محروم کرده و حتا حق حيات از آنها ستانده است، بسياری از معلمان را نيز قربانی اهداف خويش کرده است.
حذف معلمان با گرايشهای فکری منتقدانه، پاکسازی‌ها، محروميت‌ها، تبعيض‌ها و ... که يک به يک فضا را برای نفس کشيدن تنگ و تنگ‌تر کرده، از نتايج نگاه ابزاری به مدارس و معلمان بوده است.
در همين راستا معلمان زن، به دليل تبعيض‌های جنسيتی به ويژه به خاطر حجاب اجباری و در برخی از نقاط کشور به دليل داشتن پوشش چادر اجباری، محروميت‌ها و محدوديت‌های بيشتری نيز متحمل شده‌اند.
صدای خاموش و حبس شده در گلوی معلمان، در اعتراض کانون صنفی معلمان رخ نمود. اعتراض به ناديده گرفتن ابتدايی‌ترين حقوق معلمانی که حاکميت به آنها لقبی هم شان پيامبران می‌دهد، اما در عمل ايشان را از ساده‌ترين و ابتدايی‌ترين حقوقشان محروم می دارد.
همان‌گونه که در بيانيه کميته هماهنگی کمپين حمايت از معلمان آمده است، اين کميته اعلام داشته که اعتراض‌های کانون صنفی معلمان احکامی از اعدام تا زندان را برای اين فعالان به همراه داشته است. اعتراضی که شرايطی بسيار سخت را بر خانواده‌های ايشان به ويژه همسرانشان تحميل کرده است.
ما جمعی از فعالان حقوق زن، ضمن تبريک به همه معلمان پرتلاش کشورمان به مناسبت فرار سيدن روز جهانی معلم، با انتشار اين بيانيه، پشتيبانی خود را از کمپين حمايت از حقوق معلمان ايرانی به ويژه معلمان زندانی، اعلام می کنيم و از همه فعالان مدنی و اجتماعی و نيز از همه مردم ايران می‌خواهيم در حمايت از خواسته‌های صنفی و سياسی معلمان، به ويژه معلمان زندانی، با آنان هم‌صدا شوند.


اعظم بهرامی، اکرم محمدی، اکرم نقابی، الهه امانی، الهه فراهانی، الهه گلکار، ام‌البنی ابراهيمی، امير رشيدی، اميرحسين توسطی ، ايرن شيخ، آرش نصيری اقبالی، آزاده خسروشاهی، آزاده دواچی، آسيه امينی، آمنه زيلايی، آيدا سعادت ، آينده آزاد، بنفشه جمالی، بهمن مبشری ، بهمن محمدی چاهکی، پرتو نوری علا، پرستو اله‌ياری، پروانه راد، پروانه وحيدمنش، پروين اردلان، پروين بختيارنژاد، پروين شهبازی، پری نعمانی، پريسا احمديان، پوران کريمی، تراب مستوفی، توران همتی، ثريا فلاح، جعفر مرتضوی، جلوه جواهری، حسن نايب هاشم، حسن نجفی ، حسين علوی، حميد حميدی، خديجه مقدم، درسا سبحانی، رضوان مقدم، روبان تبريزی، روجا بندری، روحی شفيعی، رها عسکری‌زاده، زرين شقاقی، زهراابراهيمی، زينب پيغمبرزاده، ژاله گوهری، ژانت آفاری، ژيلا گل‌عنبر، سارا صحرانورد فرد، ستاره هاشمی، سحر ديناروند، سحر کيا، سعيده سهرابی، سمانه عابدينی، سوده راد، سوسن طهماسبی، سوسن يزدانی، سوفيا صديق‌پور، سيروس مرادی، سيما بختياری، سيمين مرعشی، شادی صدر، شبنم موسوی، شعله زمينی، شکوه جواديان، شمس تولايی، شهاب‌الدين شيخی، شهزاد حسينی، شهلا بهاردوست ، شهلا عبقری، شهناز بيات، شهين بنی احمدی، شهين دوستدار، شيرين فاميلی، شيوا بديهی‌نژاد، شيوا نوجو، صديقه فخرآبادی، صديقه مقدم، عشرت بستجانی، عفت ماهباز، علی صدارت، علی ابراهيمی، علی گوشه، علی ماهباز، فاطمه رضايی، فاطمه مسجدی، ، فرح کمانگر، فرح‌روز رنجبر، فرحناز محمدی، فريبا پارسا، فريبا تحقيقی، فريده باقری، فريده کرم‌لويی فريده‏يزدی، فيروزه مهاجر، کبری ابراهيمی، کتايون عظيمی فرد، کاويان صادق‌زاده ميلانی، گيسو جهانگيری، ليلا اسدی، ليلا اصلانی، ليلا سيف‌اللهی، ليلا صحت، ليلا موری، مائده سلطانی، محبوبه حسين‌زاده، محبوبه عباسقلی‌زاده، محسن معين، محمدعلی مهرآسا، مريم امی، مريم اهری، مريم رحمانی، مريم زندی، مريم کاويانی، معصومه زمانی، مليحه جليلوند، منصوره خسروشاهی، منصوره شجاعی، منوچهر تقوی بيات، منيره برادران، منيژه مرعشی، مهديه صالح‌پور، مهرانگيز کار، مهشيد پگاهی، مينا انصاری، الناز انصاری، ناهيد توسلی، ناهيد جعفری، ناهيد حسينی، ناهيد ميرحاج، ناهيد خيرابی، نرگس سقايی، نرگس کرمانشاهی، نسترن سامی، نسرين حميدی، نفيسه آزاد، نگار سماک نژاد، نويد محبی، نيره توحيدی، ويکتوريا آزاد، هايده مغيثی، همايون مبصری، همايون مهمنش، بنياد ندا برای ايران آزاد، سايت "ما زنان"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016