شنبه 22 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل سوال ۱۰۲ تن از نمايندگان مجلس از احمدی نژاد

• موضوعات واردات خودرو و گندم به طرح سوال از رئيس جمهور اضافه شد

مهر ـ در حالی که خبرهای منتشره حکايت از اين داشت که طرح سوال از رئيس جمهور در پی آشفتگی بازار ارز است، اما در متن نهايی اين طرح علاوه بر موضوع نابسامانی بازار ارز، علت استفاده از ارز خارجی برای واردات خودرو و افزايش واردات گندم نيز از رئيس جمهور سوال شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، طرح سوال از رئيس جمهور چهارشنبه گذشته با امضای ۱۰۲ نماينده مجلس به هيات رئيسه تقديم شد.

سوال از علت آشفتگی بازار ارز و علت واردات گندم در حالی که بخشی از گندم توليدی خوراک دام و بخشی به کشورهای همسايه قاچاق می شود، محورهای اصلی اين طرح است.

متن سوال از رئيس جمهور به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باسمه تعالی
سؤال از رئيس جمهور
هيئت رئيسه محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام

به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی و مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آيين نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور رفع ابهامات و تنوير افکار عمومی، بدين وسيله سؤال ذيل از رئيس جمهور محترم که به امضای ۱۰۲ نفر از نمايندگان محترم رسيده است جهت ارجاع به کميسيون مربوط تقديم می شود:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئيس جمهور محترم

با سلام و تحيت، همان طور که مستحضر هستيد، از اسفند ماه ۱۳۹۰ تا امروز، خصوصا در شهريور ماه و نيمه اول مهرماه ۱۳۹۱، قيمت ارز خارجی نوسان زيادی داشته که باعث کاهش شديد ارزش پول ملی گرديده است، به طوری که پس از خودداری يک ماهه بانک مرکزی از تزريق ارز به بازار، در روز سه شنبه ۲۱/۶/۹۱ دلار هنگام صبح ۲۲۰۰ تومان، ظهر ۲۵۰۰ تومان و شب ۲۷۰۰ تومان قيمت گذاری شد و در روز ۱۱/۷/۹۱ نيز به نزديک ۴۰۰۰ تومان رسيد. اين امر باعث افزايش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه ريزی برای کار خود بازداشته است.

نظر به اين که وزير امور اقتصادی و دارايی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی داند و رئيس کل بانک مرکزی نيز از حضور در مجلس خودداری ورزيد و به طور کلی مسئولان اقتصادی کشور تلويحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصميم گير اصلی می دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور مسئول تنظيم و اجرای سياست ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران است و طبق بند (۵) ماده (۱۰) قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور رياست مجمع بانک مرکزی بر عهده رئيس جمهور قرار گرفته و همچنين تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کميسيون اقتصادی دولت و کار گروه ويژه تحريم بايد به تاييد جناب عالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصميم‌گيری در خصوص تنظيم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضيح بفرماييد.

درچنين شرايطی که موجودی ارز خارجی کشور بايد با رعايت دقيق اولويت ها تخصيص يابد چرا کارهايی برخلاف اين تدبير صورت گرفته است؟ مثلا در شش ماه اول سال ۹۱ ، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است و يا در اثر سخت‌گيری در تعيين قيمت تضمينی خريد گندم و صرف نکردن اين قيمت برای کشاورزان، بخشی از گندم توليدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نيز به کشورهای همسايه قاچاق گرديده است و در نتيجه دولت ۵/۲ ميليارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آيا اين قبيل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟

۱۹/۷/۹۱
۱۰۲ تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016