چهارشنبه 26 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت هفت تن از نوکیشان مسیحی در شیراز؛ اتهامات امنیتی خبرگزاری فارس در تهران

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ هفت تن ازنوکیشان مسیحی کلیسای ایرانی، روز جمعه ،۲۱ مهر ،توسط نیروی های اطلاعاتی شیراز به علت اجرای مراسم مذهبی در کلیسای خانگی در شیراز بازداشت شدند. کوروش لاهوتی ،سخنگوی کلیسای ایران در خصوص بازداشت شدگان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «جمعه ۲۲ مهر ساعت شش عصر مامورین اطلاعات شیراز با ورود به یکی از جلسات کلیسای ایران در شهر شیراز هفت تن از مسیحیان به نامهای محمد روغنگیر، سروش سرایی،اسکندر رضایی،بیژن حقیقی، مهدی عمرونی،شاهین لاهوتی و خانم رکسانا فروغی را بازداشت کردند.» او همچنین گفت که طبق آخرین اطلاع وی و همکارانش ، این افراد بعد از بازداشت در زندان پلاک صد شیراز نگهداری شده اند و تاکنون هیچ تماسی با خانواده های خود نداشته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای لاهوتی در مورد دلیلی بازداشت به کمپین گفت: «عدم آزادی اقلیت های مذهبی ،مخصوصا نوکیشان مسیحی و ممنوعیت برگزاری مراسم از جمله دلایلی بوده است که باعث بازداشت این افراد شده است.»

روز دوشنبه خبرگزاری فارس با انتشار خبری نوشت: « بنا به گزارش‌های رسیده طی دو ماه گذشته، چهار شبکه غیرقانونی موسوم به کلیساهای خانگی در شهر «شیراز» و «کوار» کشف و سرکردگان و گردانندگان اصلی آن دستگیر شدند. بر اساس این گزارش، عمده افراد جذب شده به این شبکه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه بوده که دارای مشکلات و معضلات روحی و روانی و بعضاً اقتصادی بودند که در راستای اهداف تشکیلاتی مورد سوء استفاده قرار گرفتند. از نکات جالب توجه این است که این شبکه‌های غیرقانونی، وابسته به مؤسسه‌های تبلیغی صهیونیستی مستقر در خارج از کشور هستند و با حمایت کشورهای امریکا و انگلیس و ارتباط‌گیری با شبکه‌های ماهواره‌ای صهیونیستی بر ضد دین مقدس اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.»

خبرگزاری فارس توضیح ندارده است که اتهاماتی که این به این افراد وارد شده است مبتنی بر چه شواهد ومدارکی است و آیا این نیروهای اطلاعاتی شواهدی را در این زمینه در اختیار این خبرگزاری قرار داده اند یا نه. با این وجود از جملات و عباراتی استفاده کرده است که یوسف ندرخوانی دیگرنوکیس مسیحی سالها با مواردی شبیه به آن مواجه بود اما پس از اینکه ابتدا به اعدام محکوم شد، به دنبال تبرئه از اتهامات خود پس از سه سال، ماه گذشته از زندان آزاد شد.

کلیسای ایران از قدیمی ترین و فعال ترین کلیساهای خانگی ایران است که مدت نزدیک به بیست سال در ایران فعالیت می کنند. کوروش لاهوتی به کمپین در خصوص آزادی یوسف ندرخوانی و بازداشت های اخیر گفت:« بدون شک آزادی کشیش یوسف ندرخانی به علت فشارهای بین المللی انجام شده است، دولت جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایط حاضر به سازش و یا پذیرفتن اقلیت های مذهبی و فعالیت آنها در کشور ایران مطابق با قانون اساسی نیست، این عدم پذیرش بطور خاص در مورد اعضای کلیسای ایران کاملن مشهود است، چون اقلیتها مذهبی در تعریف حکومت ایران جز اقلیت های قومی محسوب می شوند و هرگز دولت ایران نخواهد پذیرفت که از نژاد ایران اقلیت های مذهبی شکل گرفته و در کشور فعالیت کنند. برای نمونه احکام جدیدی که برای چند تن از اعضای کلیسای ایران در رشت که تحت نظارت کشیش یوسف ندرخانی است و همرمان با دستگیری ایشان در سال ۸۵ و ۸۸ برای این افراد تشکیل پرونده شده است، ثابت می کند که دولت ایران حاضر به پذیرش اعضا کلیسای ایران بعنوان شهروندان مسیحی نیست. هرچند که کلیسای ایران با آزادی کشیش یوسف ندرخانی به این قضیه خوشبینانه نگاه می کرد ولی با اتفاق امروز در شیراز و با احکامی که چند روز گذشته صادر شد، این نگاه خوشبینانه منتفی است.»

وی در خصوص احکام نوکیشان مسیحی گفت: «احکام صادره برای آقایان عماد فروحی ،کمال نعمانیان، رامین مهرپرور،احمد نیک نژاد، سهراب صیادی ، شاهین تقی زاده، پرویز خلج ، محمدرضا کاظم زاده صادر شده است که این افراد طبق ابلاغ دادگستری رشت به یک سال حبس، تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده اند. البته اصل حکم هنوز به دست ما نرسیده است و به محض دریافت این احکام را منتشر خواهیم نمود. لازم به توضیح است آقای شاهین تقی زاده ۵ سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال و پرویز خلج به یک سال حبس تعزیری برای پرونده دیگری در سال ۸۸ به جرم تبلیغ مسیحیت و اقدام علیه امنیت ملی صادر گردیده است.»

کوروش لاهوتی افزود: «کشیش بهنام ایرانی یکی از مسیحیان بازداشت شده هستند که دوران حبس خود را به مدت شش سال در زندان رجایی شهر طی می کنند. با توجه به اینکه ایشان یک زندانی عقیدیتی می باشند، متاسفانه در بند زندانیان با جرایم خاص و خطرناک دراندرزگاه یک سالن هفت که سالن جرایم خاص است که در آن مجرمانی به جرم قتل ،ادم ربایی، سرقت مسلحانه، قاچاقچیان اسلحه و متجاوزین صلح در آن زندانی هستند نگهداری می شوند. متاسفانه ایشان به دلیل عدم دسترسی به پزشکی دچار نارسایی شدید دستگاه گوارشی شده اند و با توجه به وضعیت ایشان که مراقبت پزشکی اورژانسی را نیاز دارد ،هیچگونه اقدامی از سوی مسئولین زندان رخ نمی‌دهد. همچنین آقای علیرضا سیدیان یکی دیگر از اعضای کلیسای ایران تهران که مدت محکومیت ایشان ۶ سال می باشد نیزاز ابتدای سال ۹۱ در زندان اوین نگهداری می شوند ایشان نیز از امکانات تماس با خانواده یا ملاقات با خانواده محروم است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016