چهارشنبه 26 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد توسلی ۷۴ ساله به حکم ۱۱ سال زندان خود اعتراض خواهد کرد

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ دکتر مهدی نوربخش، از نزديکان محمد توسلی، عضو برجسته نهضت آزادی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که وکيل اين فعال سياسی به حکم ۱۱ سال زندان و ۵ سال از محروميت از حقوق اجتماعی او که مهر ماه توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد، اعتراض خواهد کرد «چون اين حکمی ناعادلانه و غير منصفانه است که هيچ وجاهت قانونی ندارد.»

محمد توسلی، رييس دفتر سياسی نهضت آزادی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی به ۱۱ سال حبس و ۵ سال محروميت از حقوق اجتماعی محکوم شد. آقای توسلی در تاريخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۰ توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. اتهام او نوشتن نامه ای انتقاد آميز به محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران و جعل امضای ۱۴۳ فعال سياسی و اجتماعی برای آن نامه بود. آن نامه در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در اعتراض به انتخابات مجلس خبرگان نوشته شد . تا کنون دادگاه هيچ مدرکی برای جعل امضا عليه او پيدا نکرد و تنها در حد يک اتهام باقی ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر مهدی نوربخش از نزديکان محمد توسلی که در آمريکا زندگی می کند به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران گفت:« خانم فريده غيرت، وکيل آقای توسلی ظرف ۲۰ روز به حکم اعتراض خواهد کرد. آقای توسلی ۷۴ سالش است اگر اين حکم اجرا شود او در سن ۸۵ سالگی از زندان آزاد می شود. اين حکم و اجرای آن با هيچ معيار اخلاقی نمی خواند. ايشان در مدت ۷ ماهی که در زندان بود دچار مشکلات متعدد فيزيکی شد. بهرحال با اين سن بالا نمی تواند شرايط زندان را تاب بياورد.»

محمد توسلی در تاريخ ۲۵ اردبيشهت ماه ۱۳۹۱ با قرار وثيقه آزاد شد. او سه بار برای شرکت در دادگاه و دفاع از خود احضار شد که به دليل غير قانونی دانستن شکل دادگاه در هيچکدام از دادگاه هايش حاضر به دفاع از خود نشد و فقط لايحه دفاعيه اش را تحويل دادگاه داد.

دکتر مهدی نوربخش با اشاره به اينکه موارد متعددی برای اعتراض به حکم وجود دارد، گفت:« موارد اتهامی آقای توسلی در اين پرونده همان اتهام های او در پرونده سال ۱۳۸۸ است که در همان سال توسط قاضی حيدری حکمش صادر و پرونده مختومه اعلام شد. آبان ماه سال گذشته آقای توسلی به اتهام جعل امضا ۱۴۳ فعال مدنی و سياسی در نامه به خاتمی دستگير شد که دادگاه هيچ سندی برای جعل امضا پيدا نکرد. دادگاه بسياری از کسانيکه نامشان در پايين آن نامه آمده بود، احضا کرد و آنها گفتند که خودشان امضا کرده اند و توسلی امضا شان را جعل نکرده است، لابد دادگاه چون چيزی ديگر برای محکوم کردن او نداشته پرونده چهار سال پيش او را زنده کرده است. »

مهدی نوربخش با اشاره به اعتراض های محمد توسلی به دادگاه هايش گفت:« ايشان به دليل اينکه دادگاه هايش بدون حضور هيات منصفه بوده و همين طور موارد اتهامی او مربوط به پرونده مختومه مربوط به سال ۱۳۸۸ بوده، حاضر به دفاع از خود نشد. از همه مهمتر اينکه آقای توسلی گفته است از بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ ، نهضت آزادی عملا سازمان فعالی نيست و آنها هيچ حرکتی انجام نداده اند بنابراين دولت نمی تواند دليلی برای کشاندن او به دادگاه داشته باشد.»

محمد توسلی اولين شهردار تهران بعد از پيروزی انقلاب ۱۳۵۷ بوده و بعد از انقلاب بار‌ها بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته است. او در جريان حوادث انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ نيز حدود دو ماه در زندان بود. همچنين در بازداشت های دسته جمعی نيروهای ملی مذهبی و اعضای نهضت آزادی در سال ۱۳۸۰ بازداشت و ۱۱ ماه در حبس بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016