جمعه 5 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارزيابی سايت بازتاب از شايعه مذاکره ولايتی با دولت اوباما در آمريکا

بنابراين خوشبينانه ترين نوع نگاه به اين شايعه آن است که در صورت صحت اصل ماجرا، طرف ايران دکتر ولايتی نبوده و کس ديگری بوده، محل آن آمريکا نبوده و جای ديگر بوده، طائب هم اصلا حضور نداشته و مذاکره ای هم نبوده و تنها گفتگويی بوده است و به توافقی هم منجر نشده است

انتشار خبر مذاکره ولايتی با دولت ايالات متحده در خاک آمريکا، مهمترين شايعه امروز در فضای مجازی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ اگرچه طی يکی دو روز آينده احتمالا سخنگويان دولت آمريکا به صورت صريح درباره صحت و سقم اين شايعه موضعگيری خواهند کرد، اما به نظر می رسد وجود سه عنصر در اين خبر کوتاه، نشان از ساختگی بودن آن دارد:

اول: مذاکره ايران و آمريکا ابتدا قطعا برای چند دور در کشور ثالث صورت می گيرد. قطر، عمان، عراق يا ترکيه گزينه های اوليه به نظر می رسند و آمريکا بعيدترين گزينه برای محل مذاکرات دوجانبه است.

دوم: فرد مذاکره کننده قاعدتا بايد کارکردی متفاوت با دکتر ولايتی که يک چهره سياسی - ديپلماتيک و کانديدای رياست جمهوری است، داشته باشد و نظام در صورت لزوم از ساير مهره های خود برای چنين مذاکره ای استفاده خواهد کرد که کارکرد مستقيم و غيرسياسی داشته باشند.

سوم: همراهی حجت الاسلام حسين طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه بعيدترين قسمت شايعه است، سفر وی به خاک آمريکا در حالی که در فهرست سياه تحريم قرار دارد، کمی طنزآميز به نظر می رسد.

با اين حال به نظر خبر يکشنبه سی ان ان درباره گفتگوهای محرمانه ايران و آمريکا که به توافقی منجر نشده را بايد جدی تر گرفت. در ادبيات ديپلماتيک گفتگو با مذاکره تفاوت دارد و به عنوان مقدمه ای برای آن محسوب می شود. بنابراين خوشبينانه ترين نوع نگاه به اين شايعه آن است که در صورت صحت اصل ماجرا، طرف ايران دکتر ولايتی نبوده و کس ديگری بوده، محل آن آمريکا نبوده و جای ديگر بوده، طائب هم اصلا حضور نداشته و مذاکره ای هم نبوده و تنها گفتگويی بوده است و به توافقی هم منجر نشده است.

نکته ديگری که می تواند قابل تامل باشد، اين است که مذاکره و توافق با دولتی که کمتر از ده روز تا انتخابات و تعيين تکليف آن باقی است، برای طرفين ماجرا کمی عجيب به نظر می رسد. مگر اينکه نظر بر کمک در حفظ اوباما باشد و قرار باشد اين گفتگو برگ برنده ای برای اوباما باشد.

احتمالا همان شايعه ای که درباره سفر ولايتی به آمريکا در اوائل تابستان در تهران پخش شده بود تازه به دوستان رسيده، البته شايد هم خبر درست باشد، به هرحال سخنگوی دولت آمريکا بعيد است در اين شرايط حساس قبل از انتخابات بتواند در برابر خبرنگاران دروغ بگويد؛ پس بايد منتظر ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016