یکشنبه 15 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز فعاليت های تبليغاتی علی اکبر ولايتی با راه اندازی سايت انتخاباتی

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - سرويس سياسی - محمد حق بين - دکتر علی اکبر ولايتی، مشاور فعلی رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل يکی از گزينه های احتمالی کانديداتوری رياست جمهوری است ، او اينک در ميان اصولگرايان طرفداران زيادی دارد و بسياری از موثرين و اعضای ارشد اين جبهه، مايلند وزير خارجه ۱۶ سال ايران، بر صندلی رياست جمهوری تکيه زند ، چرا که او را به واسطه سابقه ی طولانی در کار اجرايی و همچنين دوری از بی اخلاقی های مرسوم شده از سياست امروز کشور ، گزينه ای مناسب برای اجماع و وحدت اين جبهه می دانند ، امری که با توجه به تعدد کانديداها در اين جريان، تقريباً محال به نظر می رسد ، مگر آنکه معجزه يا اتفاق خاصی روی دهد...

به گزارش خبرنگار سياسی «انتخاب» ؛ ولايتی ۶۷ ساله که در «رستم آباد» يکی از روستاهای شميران به دنيا آمده، با کسب رتبه ۴۹ کشوری، برای تحصيل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. پس از اتمام دورهٔ دکتری، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بيماری‌های عفونی را در دانشگاه جانز هاپکينز آمريکا گذراند. وی س از پيروزی انقلاب اسلامی به عنوان معاون وزارت بهداری، نمايندهٔ مردم تهران در اولين دورهٔ مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دوره‌های رياست جمهوری آيت الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزير امور خارجه فعاليت کرده‌است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از «رياست دستگاه ديپلماسی» تا «کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری»

ولايتی در سال های دهه ۶۰، فرصت تکيه بر صندلی «نخست وزيری» را نيز داشت اما مجلس به او رای اعتماد نداد تا اين بار «وزارت خارجه» را انتخاب کند . او ۱۶ سال متمادی (در دولت های آيت الله خامنه ای و آيت الله هاشمی رفسنجانی) در راس دستگاه ديپلماسی ايران قرار داشت.

از اين پزشک سياستمدار به عنوان فردی آرام و متين ياد می شود که چندان اهل نزاع و تندی نيست و بيشتر با لحنی آراسته و «ديپلماتيک» مواضع خود را تشريح می کند.

ولايتی در ايام رقابت های انتخابات رياست جمهوری ۸۴ اعلام کرده بود که «کانديدای انتخابات رياست جمهوری خواهد شد» اما پس از اعلام حضور هاشمی رفسنجانی ، به احترام او از صحنه رقابت کناره گرفت.

او که در نشست های نفس گير «شورای هماهنگی جبهه متحد اصولگرا» حضور پيدا می کرد ، رای نهايی اين شورا (علی لاريجانی) به عنوان «کانديدای مورد نظر جبهه متحد» را تپذيرفت و مستقل وارد عرصه انتخابات شد. البته ولايتی، دليل اعلام کانديداتوری زودهنگامش را چيز درگيری عنوان کرد. او که يکی از پنچ نامزد اصولگرايان برای تصدی پست رياست جمهوری بود، به خاطر آنچه «تأخير شورای هماهنگی در معرفی نامزد نهايی» خواند، به طور رسمی اعلام کانديداتوری کرد و گفت که بيش از اين نمی تواند منتظر بماند زيرا نامزد رياست جمهوری احتياج به زمان دارد تا برنامه های خود را به مردم ارائه کند .

از کارشناسی تلويزيونی تا سياستمدار مورد حمايت هاشمی و احمدی نژاد

وزير خارجه اسبق ايران پس از پيروزی احمدی نژاد در انتخابات ۸۴، فارغ از برخی موضع گيری ها به عنوان «مشاور بين الملل رهبر انقلاب» کمتر در مورد مسائل سياسی سخن گفت.

عمده فعاليت ولايتی طی ۸ سال اخير، سخنرانی و تحقيق و پژوهش حول محور «تاريخ اسلام» ، «ادبيات فارسی» ، «معماری» ، «هنرهای اسلامی» و امثالهم بوده است، او طی سالهای اخير با حضور متوالی در برنامه های تلويزيون، ساعتها در مورد اين مباحث به گفت و گو نشست و حتی برخی اوقات، انتقاداتی را متوجه خود و مديريت صداوسيما ساخت. اين گروه از منتقدان ، «در اختيار گذاشتن طولانی مدت تريبون صداوسيما به او» را محل بحث قرار داده و می پرسيدند «چگونه از يک سياستمدار در حوزه هايی چنين تخصصی دعوت به عمل می آيد و او نيز با اعتماد به نفسی مثال زدنی، ساعت ها به اظهارنظر می پردازد»

او البته طی اين سالها به دليل حضور مداوم در مراسم های «بدرقه» و «استقبال» رييس جمهور ، به عنوان چهره ای تاثيرگذار و مورد اعتماد «احمدی نژاد»، شهره يافت.

اما امروز، بسياری ولايتی را شانس مهم اصولگرايان در احماع يا وحدت حداقلی اين جبهه می دانند ، اين در حالی است که برخی محافل، گزينه مورد نظر آيت الله هاشمی رفسنجانی را اين «طبيب سياستمدار» دانسته و برای حضور او در اين عرصه تلاش می کنند. هاشمی چند بار صراحتاً از ولايتی به عنوان چهره ای ياد کرده است که در صورت حضور در انتخابات رياست جمهوری از او «حمايت» می کند.

ابراز تمايل ولايتی برای کانديداتوری

شنيده های خبرنگار «انتخاب» حکايت از آن دارد که برخی تلاش ها برای حضور ولايتی به عرصه انتخابات آغاز شده و او در اين مورد ابراز تمايل کرده است ، اما اعلام کرده که نمی خواهد فعلاً به صورت رسمی در مورد حضورش در انتخابات صحبتی بکند.

اين در حالی است که شنيده شده، ولايتی برخی از نزديکانش را مامور به راه اندازی و سازماندهی ستادهای انتخاباتی کرده است.

وی چند روز پيش، با راه اندازی سايت شخصی اش، گمانه زنی ها در مورد آغاز فعاليت های انتخاباتی اش را تشديد کرد.

به گزارش انتخاب ؛ نکته جالب آنکه او دقيقاً همان سايت و دامينی که در ايام انتخابات ۸۴ فعال کرده بود را راه اندازی کرده است، آنهم با شکل و شمايلی که بيشتر انتخاباتی و تبليغاتی به نظر می رسد و طبعاً او نمی تواند راه اندازی اين سايت را طبيعی و غيرمرتبط با مسائل انتخابات بخواند، چراکه فعال سازی اين سايت با شمايلی انتخاباتی آنهم در شرايطی که او به جز روزهای انتخابات ۸۴ سايت شخصی نداشته و تازه، همان سايت پس از اعلام کناره گيری او در همان ايام تعطيل شده، می تواند وجهه ای رسمی به فعاليت های انتخاباتی او بدهد.

هر چند او اخيراً در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او در مورد احتمال کانديداتوری اش در انتخابات رياست جمهوری ۹۲ سئوال کرده بود ، پاسخ داده بود که "به اين سئول پاسخ نمی دهم"

از سوی ديگر، برخی اخبار نيز حکايت از آن دارد که ورود او باعث کناره گيری برخی کانديداهای احتمالی می شود.

بيانيه کناره گيری به نفع هاشمی رفسنحانی ، می خواهم اخلاق را در سياست نهادينه کنم

ولايتی در بيانيه ای که در سال ۸۴ با موضوع «کناره گيری از کانديداتوری» تهيه کرد ، آورده بود: در طول حيات سياسی خود همواره کوشيده‌ ام تا با تأسی به فرامين شريعت محمدی (ص) و سيره ائمه اطهار (ع)، در عرصه‌ سياست، به مبانی اخلاقی پايبند باشم. از اين روی با حفظ احترام به همه‌ جريان‌های سياسی داخل نظام و ساير نامزدهای محترم، خود را معرفی کرده و از نفی و تخريب ديگران پرهيز نمودم. حاصل آن بود که با استقبال دلگرم ‌کننده شما مردم، وظيفه ‌ام سنگين‌تر شد؛ اما در اين ميان، با تکيه بر همان مبانی اخلاقی، چون احترام پيشکسوتان عرصه‌ مديريت کلان کشور و روحانيت معزز را بر خود لازم می‌دانستم. لذا از ابتدا اعلام کردم که در صورت ورود جناب آقای هاشمی رفسنجانی به عرصه‌ انتخابات (به عنوان فرد اصلح)، از صحنه کناره ‌گيری خواهم کرد.

وی در ادامه بيانيه خود، آورده بود: اينک که ايشان ثبت‌نام کرده‌ اند، انصراف خود را از ادامه‌ فعاليت‌های انتخاباتی اعلام می ‌دارم. عليرغم اينکه ايشان بارها عدم تمايل خويش را به بازگشت به اين سمت اعلام و متقابلاً از نامزدی اينجانب، در صورت اجماع بين ارزش‌ گرايان حمايت کرده بودند، که البته هرگز چنين نشد. آمده بودم تا به سهم خود، اخلاق را در سياست نهادينه کنم و اينک به عهد خود وفا می ‌نمايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016