چهارشنبه 17 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهديد خانواده ستار بهشتی از سوی ماموران: حق نداريد در زمان غسل جنازه حضور داشته باشيد

کلمه – زينت سادات حسينی: خانواده ستار بهشتی در گفت و گو با خبرنگار کلمه می گويند ماموران امنيتی تهديدشان کرده اند که حق ندارند در زمان تغسيل جنازه او حضور داشته باشند. ماموران گفته اند که خودشان کار شست و شوی جنازه را انجام خواهند داد.

در حالی که خانواده ستار بهشتی روز گذشته گفته بودند ماموران پليس امنيت اطلاع داده اند که اين زندانی جوان، جان خود را از دست داده و آنها بايد روز آينده برای دريافت پيکرش مراجعه کنند، اظهارات اعضای اين خانواده حاکی از آن است که شوهر خواهر وی صبح امروز به پزشکی قانونی کهريزک مراجعه کرده است، اما هنوز خبری درباره رويت جنازه و برنامه های تشييع و تدفين احتمالی او در دست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين حال يک منبع موثق در پزشکی قانونی کهريزک به کلمه اطلاع داده که جنازه جوانی که بر اثر شکنجه کشته شده بود، ديشب در اين محل بوده است.

نام پزشکی قانونی کهريزک، با نام دهها تن از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات گره خورده است که جنازه های آنها در اين محل به خانواده هايشان تحويل داده می شد.

يک منبع مطلع ديگر هم از مسئولان پليس فتا نقل کرده که ستار بهشتی طاقت بازجويی ها را نداشته! و به اين خاطر درگذشته است. به گفته اين منبع، گفته شده که وی همکاری نمی کرده و به اين خاطر تحت فشار بوده است.

اما تلاش خبرنگار کلمه برای تماس با پليس فتا در تاييد يا تکذيب اين خبر تاکنون ناکام مانده است.

خانواده ستار بهشتی هيچ اطلاعی از محل نگهداری وی در دوره بازداشت و بازجويان و اتهامش ندارند و تنها افرادی که خود را مامور پليس امنيت معرفی کرده اند، با آنها تماس گرفته و درگذشت ستار را به آنها اطلاع داده اند.

خواهر ستار بهشتی صبح امروز به خبرنگار کلمه گفت که ماموران در تماس با همسرش از وی خواسته اند با مدارک شناسايی ستار بهشتی و مادرش به سردخانه کهريزک مراجعه کنند. به گفته وی، ماموران همچنين تاکيد کرده اند که مراسم شست و شوی ستار بهشتی توسط آنان انجام خواهد شد و هيچيک از اعضای خانواده حق حضور ندارند.

وی که منتظر تماس تلفنی همسرش از بهشت زهرا بود، می گفت که مطمئن است ستار را کشته اند. خانم بهشتی در مقابل اين سوال خبرنگار ما که پرسيد با چه اطمينانی می گوييد که از پليس فتا با شما تماس گرفته اند، می گويد که اين شماره ای بوده که بارها از طرف پليس فتا با آنها تماس گرفته شده است؛ اما اشاره ای به زمان و علت اين تماس ها نمی کند.

همانگونه که پيش از اين در گفت و گوی خانواده ستار بهشتی با کلمه عنوان شده بود، پليس فتا در رفتاری عجيب، خانواده را درباره اين احتمال که وی از قبل مشکل جسمی داشته است يا نه، مورد سوال قرار داده اند. خانواده اين قربانی بر سلامت جسمی کامل ستار بهشتی تا قبل از بازداشت تصريح دارند.

بر اساس گزارش هفته پيش کلمه، ستار بهشتی که در بازجويی ها تحت فشار برای اعتراف و پذيرفتن خواست بازجويان فتا بوده است، پس از مقاومت به صندلی بسته می شده و مورد ضرب و شتم قرار می گرفته است.


بازتاب اولين سايت جريان اصولگرا است که به خبر درگذشت ستار بهشتی اشاره کرده و او را وبلاگنويسی معرفی کرده که “توسط پليس فتا دستگير شده بود، حين بازجويی درگذشته است.”

بازتاب در اين باره نوشته است: درگذشت تاسفبار اين جوان که احتمالا به دليل قصور يا تقصير عوامل دخيل در پرونده وی صورت گرفته است، يادآور خاطرات تلخی نظير مرگ زهرا کاظمی در زندان اوين، مرگ زهرا بنی يعقوب، پزشکی در همدان، مرگ هاله سحابی و پرونده کهريزک است که تا کنون، هيچ يک به نتيجه قطعی نرسيده است. البته موضوع دفاع از مواضع اين وبلاگنويس يا ديگر افراد نيست؛ سخن اين است که به پرونده هر متهمی با هر مواضعی بايد مطابق قانون و با رعايت کليه حقوقش رسيدگی شود تا چنين وقايع ناگواری رخ ندهد.

نويسنده اين سايت خاطرنشان کرده است: رسيدگی دقيق و علنی به پرونده ستار بهشتی و محاکمه قاصران و مقصران اين پرونده، انتظاری است که افکار عمومی از مقامات قضايی، به ويژه دادستان تهران دارند تا بدون اثرپذيری از فشارها، اعتماد مخدوش شده به اقتدار دستگاه قضايی در پرونده های مذکور را ترميم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016